Kan du inte klicka själ och spar om du tror att den försvinner det var ju denna sidan...........

Kanske finns någon som läser tråden i morgon eller sådana som jag som använder tapatalk och inte har de minsta aaaaning vad du överhuvudtaget syftar på. :)

Nimajneb skrev:
Men alla andra fakturor har du ju accepterat så det är ju inte firmans fel att du överskridit din ROT. Det är ju en deal du har med Skatteverket.
det är faktiskt en faktura som jag inte accepterar, och det är den jag ska försöka gå vidare med.

Jag mailade Marlene och frågade ifall inte hon kunde skriva en artikel om just problemen med muntliga avtal, eller snarare bristen på skriftliga offerter och avtal, eftersom det är ständigt återkommande både på forumet och på t.ex. byggfällan och fuskbyggarna, och fick till svar att det redan fanns en sådan artikel, så hon lade upp den på startsidan så den blev "synlig" igen, det är denna artikel som diskuteras:

https://www.byggahus.se/ekonomi/muntliga-avtal-duger-inte

Jag har läst tråden och försöker förstå helheten, men misslyckas tyvärr.
TS-Kladde, tror att det skulle underlätta för dig om du tar dig tid eller med hjälp att göra en strukturerad beskrivning av din första muntliga grundbeställning, de muntliga tillägg som gjorts, önskemål från byggföretaget, dina inbetalningar, etc. Allt gjort i kronologisk följd så man kan följa händelseförloppet och vad som muntligt "sagts" vid varje tillfälle. Utifrån detta material kan du sedan ta dialogen vidare med byggföretaget ev. då med juridiks hjälp.
De summor du anger som ev. tvist råder om kan vara av stort värde för dig som enskild person, men om du tar det juridiskt vidare så är det småpengar där du riskerar att stå som förlorare.

Tackar för artikeln.

Jag förstår att det kan bli svårt för mig med muntligt avtal.
Men det borde finns vissa gränser för vad företaget ska ta betalt för. I mitt fall gäller byggnadsställning. Ska dom kanske också ta extra betalt för deras redskap?
Vad jag har hört är att firman har rätt att säga till om extra kostnader i detta fall byggnadsställning.
Man blir så förbannad ett det blir jag som är förlorare.
Se upp för firman.

Än så länge finns det inget, förutom ditt påstående att dom vill ha betalt 2 gånger för material, som påvisar att firman gjort fel.
Du kanske uppfattar det så men om du inte ens kan beskriva på ett sett som folk förstår i denna tråd så är du definitivt helt rökt gentemot firman och kronofogden.
Då du verkar ha svårt att strukturera saker på ett begripligt sett så råder jag dig att ta hjälp av en vän som du kan berätta för och han/hon kan sedan hjälpa dig med strukturen och få ned fakta på ett dokument.

Oj så arg du verkar.
Har du anlitat en rörfirma någon gång för då finner du på fakturan en punkt Servicebil xxx kr vad tror du dom har i den bilen?
Det finns fler yrkesgrupper son har det så. Så för din egen skull begär alltid fastpris från den du tänker anlita och klargör också att du inte accepterar en enda krona mer en offert.

Nu förstod jag inte riktigt om TS hade fått ett fast pris eller inte.

Men min erfarenhet är tyvärr att skriftligt kontrakt är ett måste för all form av säkerhet visavi hantverkare. En polare fick fast pris på tillbyggnad av ett litet träbås för pellets. Denna skulle kosta 10.000 i så kallat "fast pris". Trots att han för att tillbyggnaden skulle bli klar var tvungen att gå ut och visa dom hur dom skulle göra, samt låna ut egna verktyg samt en del eget VIRKE(!) hade dom sedan mage att skicka en saltad räkning på 12.500. Han ringde direkt upp deras kontor och frågade vad dom pysslade med varpå en sur kärring meddelade att summan på fakturan "visst stämmer". Konstigt, på mitt kontrakt står det 10.000 så var ni har fått er siffra från har jag ingen aning om. Jag betalar det vi kommit överrens om idag, hej då.

Kärringen hotade med kronofogde etc etc bla bla, men givetvis hände inget. Hade han däremot INTE haft sitt skriftliga kontrakt hade läget säkerligen blivit ett annat.

SKRIFTLIGT!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.