Juridik
Hemmakatten: Jag tycker du kommit fram till en bra lösning. han lär inte gå till inkasso för detta.Att spara 10' tills sotarbesiktningen är gjord låter helt rimligt.
Nyfniken: [citat] Risken man står för är ju: 1) Vitvaran går sönder 2) Man köper en ny (för man har ju inget kvitto) 3) Säljaren av den ursprungliga vitvaran kräver en på pengar. Då står man där med skägget i brevlådan. :D
rickardg: PCLarsson: 45m2 = Summan av allt de tidigare ägarna glömt, dvs uterum+groventré+förråd+bastu+cykelgarage Hene: Bra logiskt svar!
b8q: Nej, det är nog isåfall tvärtom, att kommunerna alltid får ställa HÖGRE krav än den minsta nationella/internationella kravnivån, men aldrig lägre.
wille07: I surfandet hittade jag denna hemsida och vänder mig till er besökare på denna sida vad vi ska göra?! Effter en besiktning av Anticimex innan husköpet kunde det konstateras rötskador i bjälklagen i kök, två hallar samt ett sovrum på nedre plan. Detta dokumenterades och med det som underlag tog vi offerter från ett antal byggföretag. Fastnade då för ett mindre, som verkade seriösa.
Tjoa: Jag skulle prata med en sotare som verkligen kan reglerna. Många av dom lever kvar med gamla regler i huvudet. Det brukar finnas lösningar runt problem om man bara läser på och tänker till.
frohike: När jag tittade på bredband till min gamla förening hade jag samtal med 4a parter.. Gothnet som var dyrast på 4 milj, Opennet (som jag hade föredragit) dom ville ha 2 milj, sen stod det mellan BBB och tele2. samma pris "0"kr och 5 års bindningstid, samt 25 års option på nätet dvs ville någon köpa en tjänst från dem kunde vi inte stoppa dem, men ville vi ta in någon annan leverantör
heroneous: Hej Jag fick badrummet totalrenoverad av en entreprenör som beteckna sig som expert. Nu är det så att vi fortfarande tjafsa om backfall,bomplattor och naturligtvis om de estetiska felen som inte på något sätt hör ihop med fackmannamässighet.Allt bekräftat från en mycket skicklig Besiktningsman.Advokat är också inblandad. Till saken: 1) Advokaten sa med en gång att en tvist i
DaManne: [citat] Ja det är förmodligen som du säger. Man lär ju inte komma någon vart.
nallen: Överns vet jag inte. Det var inga problem för B o. C men att okända människor kanske kommer dit tycker inte B om och då ska gränsen vara rätt.
PCLarsson: Tar bort mitt inlägg efter att jag läst hempularens svar en gång till...
jannem: Jo, jag ska fixa det själv nu. Men vill ändå visa detta för rörmokaren som orsakat så mycket problem, han kan i varje fall betala de kostnader jag får för material och målning.
lars_stefan_axelsson: Jag kollade de servitut som finns när vi köpte, och de enda vi har är rätten att köra över grannens tomt för att komma ut (vår uppfart är svängd över hörnet någon meter på intilliggande tomt), så jag är rimligt säker på att det inte finns något mer.
Bambi: Ännu inte ett ljud från någon hantverkar trots att det lovat att komma, varför är hantverkare sånna här när de skriver att de tar ansvar utan bortförklaringar på sin hemsida osv? Jag hoppas de hör av sig i dag annars ska jag försöka hjälpa er med att unvika dessa firmor. Mvh Bambi
lindejo: [citat] Som jag tidigare skreb så ser de flesta stadgar mer eller mindre likadana ut. Jag hoppas verkligen att du hittar några verkligt avvikande stadgar. Det skulle vara intressant att se hur amn då formulerat dessa. Vad gäller trivselregler kan jag inte hålla med dig. Om man bestämmer sig för att ha sådana i föreningen så kommer dessa också att innehålla sådant som inte är direkt
Nyfniken: [citat] Det hindrar ju inte att man gör det kunden ber om.
tio_Pepe: [citat] Jag tror också på frun, men hon behöver inte ha läst här. Det räcker så bra med normal tankeförmåga, empati, social intelligens och inte så mycket testosteron. :cool:
Emanuel Adolfsson: Tack för svar. Detta handlar om att vi haft en liten stuga (ca 25 m2), med utedass sedan tidigt 40-tal och skulle nu vilja stycka och bygga ett lite större hus (ca 50 m2 med loft). Det finns en stig som leder förbi huset ned till stranden, och en passerande är aldrig närmare huset än 30 meter på den stigen. Vi anser ju därför att huruvida det något större huset ökar hemfridszonen
hempularen: Som sagts tidigare i tråden, såvida det inte debiterats en gatukostnadsersättning till kommunen, där det klar framgår att ersättningen utgör betalning för en bestämd nivå på gatan, så har kommunen inga skyldigheter att hålla med asfalterad gata.
Martin_B: Gott, då är allt i sin ordning :)
hempularen: En enskild firma kan egentligen inte kursa. Så länge du inte betalar något i förskott så borde den enda risken vara att firman kanske går så dåligt att han inte har råd att fortsätta. Dvs att det avbryts. Det är å andra sidan väl ungefär det som skulle hända om du avbryter också.
lindejo: [citat] I vår förening finns ingen sådan dokumentation när det gäller elledningar men däremot vad avser VVS. Jag tycker TS kan vara lugn. Elledningar brukar vara bostadsrättshavarens ansvar enligt stadgarna. Om TS känner sig obekväm med situationen så är ett alternativ att meddela styrelsen att förändringsarbetena som skulle göras nu är avslutade och då även kortfattat berätta
hempularen: Jag tro att man pratar med kommunen innan. I många fall byter du som fastighetsägare bara fram till tomtgräns, sedan står kommunen för sista biten ute i gatan. men jag har hört om båda varianterna.
Olsin: [citat] Det är inte så svårt att lösa. Det en mäklare gör vid tillträdet är en s.k. likvidavräkning. Vilket innebär att köparen betalar för sin del av de löpande kostnader som är förutbetalda på fastigheten. Om man köper en bostadsrätt så är månadsavgiften en sådan kostnad om skiftet sker mitt i månaden. För villor så är det fastighetsskatt, olja i oljetank osv. Om du
Hemmakatten: Det där är inte ett servitut ni har utan en Gemensamhetsanläggning (GA). Anledningen till att det står GA:16 är för att det finns fler GAn inom "Boviken" eller vad nu era fastigheter heter. En GA är betydligt starkare än ett servitut. En GA innebär att ingående fastigheter gemensamt äger och förvaltar GAn. Det finns med andra ord inte en ägare utan alla fastigheter som ingår i/har
aedwall: [citat] Står det inte uttryckligen i avtalet får inget staket sättas upp.
BigGitt: [citat] t.ex. anlitade jag dessa http://www.14energideklarationer.se/ Pris 1125 inkl moms. Men det går att hitta fler.
Carlson84: Vi och grannen ska koppla oss på det kommunala vatten men vi ligger utanför kommunens verksamhetsområde och får därför bekosta allt själva. Kommunens förslag till oss var att bilda en vattenförening för att slippa två anslutningsavgifter. Hur bildar man lättast en vattenförening mellan två grannar där själva föreningen blir den ekonomiskt ansvariga mot kommunen?
tjena: [citat] det löser inga problem,,om man inte skriver äktenskaps ord.... gifter man sig med olika ekonomiska förutsättningar ,delar man på allt när skillsmässan kommer och det gör den i 50%....rätt stor risk.....eller chans..