Juridik
jac: En samfällighet är det organ som förvaltar en (eller flera) gemensamhetsanläggning(ar). I detta fall planeras alltså vägen bli en gemensamhetsanläggning som då skall förvaltas av en samfällighet (vägförening). Finns ingen existerade samfällighet där den nya vägen kan ingå så kommer rimligtvis en ny samfällighet att bildas där de fastigheter som nyttjar vägen kommer att ingå.
hempularen: jag är iofs för offentlighetsprincipen, men ibland går den för långt. Även polisutredningar blir offentlig handling om åtal inte väcks. Har själv råkat ut för att jag givit information i ett fall, när förundersökningen lades ned så begärde den misstänkte gärningsmannen ut förundersökningen. Polisen hemligstämplade, men sekretessen hävdes av kammarätten. Sedan vägrade
volvo: [citat] Som näringsidkare så kan man knappast överinformera sin kund, speciellt när det gäller tilläggsarbeten. Detta ligger mest i näringsidkarens intresse om man nu vill kunna fakturera allt man utfört. En klok entreprenör ser till att alltid bekräfta en tilläggsbeställning (skriftligt) med angivande av hur lång tid det tar och vad materialet kommer at kosta INNAN man utför
mikael_thn: Eftersom sprickorna syns, och besiktningsprotokollet har tagit upp dem, så lär du aldrig kunna hävda dolt fel. Mitt tips är nog att se till att laga det själv eller med hantverkare å gå vidare...
s043710: Nu har vi MS tagit kontakt med oss igen. Och de anser ju sig inte ha gjort något fel utan agerat korrekt. Alltså de tycker att det är helt okej att på grund av att deras produkter har varit felkonstruerade har orsakat läckage på väggar och tak. Vilket innebär att vi i en yttervägg fortfarande har en fuktighet på ca 25 % i jämförelse med övriga väggar som ligger på 8-10 %. 3 stora
AndersS: Tråden behöver kompletteras med mera information. Vad används huset till, permanent, fritidsboende, etc? Ligger det granne med mark detaljplanerad för bostads, fabriksområde, etc? Är det placerat på strandtomt eller strandnära? Har kommunen speciella framtida planer för området skolor, friluftsområde, idrott, vägar? Nu gissar vi bara förutsättningslöst.
P-A: De vill sälja med friskrivning, vilket är kutym för db så kan ni hitta något bör ni göra det innan skrivning, svårt att tro att de godtar bes klausul utifrån vad de sagt men ni kan ju alltid höra efter.
P-A: Nja, beloppet är inte det enda som avgör fördelningen av kostnaderna. Den som har rätt i sak sitter alltid bäst. Men det är dumt att gapa över allt för mycket.
kindvall: Det kostar ju inget att ta upp en diskussion med honom om vilka förhållanden monteringen kan förväntas hålla i. Finns det någon begränsning som gör att det inte går att köra med grövre dimension?
Lindhult: [citat] Det är ju precis det jag menar med sund människa. Den andra arten vet jag också om att den finns. q(;^;)p Vad gäller TS rättigheter och möjligheter att få "rätt" håller jag också med om att det är i princip omöjligt. Tyvärr tycker jag väl att det borde bli en konsekvens av att man som styrelse gör fel. Men det är ju som sagt inte befogat om man ser på de möjligheter som
jaso: Håller med om revers. Ignorera det inlägget. Som Hempularen skriver kan privatpersoner inteckna fastigheter. Vid inteckningen kan man dock inte använda datapantbrev som privatperson. Bara fysiska pantbrev kan användas mellan privatpersoner. När man tar ut en inteckning hos Lantmäteriet kan man ange att man vill ha det i pappersform för just detta ändamål.
Globetrot: Besvärligt. Låter som ni inte haft någon vidare kommunikation? Formellt så om du betalt inom kontraktstid och någon faktura försenats, men utan påminnelse så har du kanske formellt inte gjort fel...men om byggaren stuckit så kan man ju säga att du har problem ändå.......
billy_baver: Kanske "Uppdrag granskning" knackar på dörren tillsammans med tajländsk tolk...
tio_Pepe: [citat] Hur ska vi kunna veta det? Det är ju bara du själv som kan svara på den frågan. Du berättar ju inte ens under vilka förhållanden klinkergolvet har kommit till. Har du själv engagerat någon som lagt golvet? Äger du bostaden som golvet är i eller hyr du?
harry73: Du kan inte stoppa grannen från att använda servituten, men du kan försöka stoppa bygglovet. Om han i alla fall får bygga är det bara att diskutera andelstal med honom.
fotostars2000: Tack för snabbt svar. Här är orsaken till frågan: Ja det är trist när det blir fel, vi har råkat ut för liknade historia. Vårt hus skulle vara nyckelfärdigt. Notera att köksleverantören har varit väldigt bra. De har gått igenom köket och gjort en lång fellista. Det är nu upp till husleverantören att göra en åtgärdslista och sedan åtgärda. Tyvärr verkar det inte bli så
Nyfniken: Plantera ett träd till åt honom så kanske du får såga i det första.
billy_baver: En granne är - som sagt - skyldig att först kontakta ägaren. Kommunen borde först gett TS chansen att på egen hand beskära växterna så att de inte stör granntomten. Samvetsfrågan är alltså hur TS skulle beskurit träden om han/hon över huvud taget hade fått chansen. Om det skulle kunnat göras snyggare måste man anse att kommunen vållat skada. Om skadan är annat än ringa måste
hempularen: Njaa, nu har vi alla för lite information om situationen för att kunna ge några råd. Men om ni har skrivit på ett kontrakt så är ju det bindande för er. Ni kan inte häva det bara för att ni är rädda att andra sidan skall häva. I så fall måste ni komma övveres med nuvarande ägare att häva avtalet.
Bambi: Hej, Jag tycker: 1. De får fixa parketten som det var innan, hur spelar ingen roll för dig bara det blir lika bra, punkt! 2. Vid mötet med försäkringsbolaget får de intyga att försäkringen gäller för badrummet annars får ju deras hantverkarfirma laga allt från början=helrenovering, då det är deras anlitade firma som förstört när de felsökt om jag fattat det hela rätt?
Sista Bossen: [citat] Det jag skrivit är innan ROT. Men ja, de har dragit ROT, fast jag minns inte hur mycket det slutade på. Tror det var ungefär som mycket som ni betalat, lite mer kanske.
Johan Gunverth: Linoleum från den tiden brukade vara förstärkta med asbest för att vara extra tåliga. Är detta du tänker på när du skriver "eternit"?
jaso: [citat] Japp, samma gäller väl referensexemplaren på biblioteken... hade de inte varit stöldskyddade hade det varit lätt fixat ;).
mr_bygg: Står det inte i villkoren för ABS 09 att en slutbesiktning ska göras efter att entreprenaden har avslutats om inte parterna kommer överens om annat. Om entreprenören som i ert fall önskat göra slutbesiktningen innan entreprenaden är avslutad och ni har motsatt er det innan samtliga arbeten enligt kontrakt är avslutade så har ni troligen inom vissa gränser rätt att kräva det. Sen
mycke_nu: Just det. Out of sight is out of mind. Det skulle bli ett dj-kla liv om tanterna inne i Visby uppmanades att ta kontakt med en lokal åkare för att få gatan röjd. :@
Hemmakatten: Någon slutbesiktning krävs inte lagmässigt. Däremot ett slutbevis som utfärdas av kommunen. För att få slutbevis skall kontrollplanens alla punkter vara utförda och alla intyg som krävs enligt kontrollplanen vara medskickade. I kontrollplanen, i alla fall inte i vår,står ingenting om att slutbesiktning krävs. Däremot brukar Garbo kräva en slutbesiktning för att byggfelsgarantin
gråsten: Natura 2000 reglerna är en inskränkning av möjligheterna att nyttja fastigheten och borde därmed medföra krav på förbehåll vid försäljning. Sådant förbehåll kan enligt lag vara muntligt eller skriftligt men även inskrivet hos inskrivningsmyndigheten. Mäklaren kan inte veta om Natura 2000 reglerna om inte säljaren meddelat detta. För övrigt torde det vara ovanligt att tomtmark