Ok, nu kanske jag blir lite skrattad åt här, men det må vara hänt då. :blushing:

Alltså, hur ser en lagfart ut? Är det ett papper med texten LAGFART nånstans?

Vi har "Köpekontrakt", med ett gäng signaturer.
Vi har även ett "Köpebrev", med samma signaturer och lite stämplar från lantmäteriet.
Dessutom fick vi ett papper från Inkrivningsmyndigheten i Eksjö som är "Underrättelse om att lagfart har beviljats för blablabla" och en kostnadspecifikation för stämpelskatt och expeditionsavgift.
Men om nu lagfart har beviljats, och jag har betalat en månadslön för detta, borde jag då inte få ett papper med texten lagfart?
 
Så var det förr i tiden. Numera innebär att ha lagfart endast att du är registrerad ägare i fastighetsregistret hos lantmäteriet. Den underrättelse du fått är ett kvitto på att du är införd i registret = lagfaren ägare av fastigheten.
 
Nähäpp?

Tack!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.