11 059 läst ·
32 svar
11k läst
32 svar
Vad gäller när el ingår i hyran.
Sida 1 av 3
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Om man hyr ut ett rum och låter elen ingå i hyran, vad har man för rättigheter att begära ersättning för elförbrukning om det visar sig att hyresgästen är väldigt slösaktig med elen när han/hon värmer upp sitt rum? Finns det möjlighet att säga upp hyresgästen om hans eller hennes elförbrukning blir högre än den hyra som betalas för rummet?
Svaret på frågan är att det är synnerligen tveksamt att du ska kunna få ersättning så länge elen används för normalt boende. Skulle hyresgästen däremot däremot dra en förlängningssladd till grannen för att ge bort eller sälja el så har du nog en möjlighet att få ersättning.
För normalt boende räknas bruk av el till matlagning, kylskåp, använding av dator och tittande på TV (om folk nu gör det nu när vi har internet), belysning och användande av rakapparat etc. Men om hyresgästen ifråga även använder elen till att värma upp rummet till 23 plusgrader när det är 20 minusgrader ute så är det inte längre en fråga normal användning. Det är ju lite dumt att man inte var noga med att precisera detta i hyreskontraktet.
Redigerat:
Nu är skillnaden i uppvärmningskostnad mellan 23 grader och 20 grader inne max 15% (man brukar räkna 5% per grad). Dessutom så kan du räkna med att en god del av den värme som hyresgästen "slösar bort" kommer resten av huset till godo genom minskad förbrukning där.
Så, om du har en uppvärmingskostnad på 2000 för hela huset och har 5 rum blir det 400 kr per rum. 15% slöseri i ett rum blir 60 kr.
Fundera på något annat.
Så, om du har en uppvärmingskostnad på 2000 för hela huset och har 5 rum blir det 400 kr per rum. 15% slöseri i ett rum blir 60 kr.
Fundera på något annat.
Nej, nu räknar du helt galet. Enligt de föreskrifter som gäller vid s.k. varmhyra så är man endast skyldig att tillhandahålla 18 grader (vi har lovat att tillhandahålla 19) i luften och 16 grader i golvet. Vill hyresgästen ha det varmare så får han bekosta den uppvärmningen själv. Att ha på ett värmeelement på 2kW dygnet runt kostar lite drygt 1800kr i månaden (beroende på elavtal och gällande kilowattkostnad per timme, tänk på att under vintern kan elpriserna sticka upp till tiotals kronor per kilowattimme om man har ett rörligt avtal) och det kan vi inte gå med på att betala. Så vill hyresgästen inte gå med på de villkor som ställs så kommer han att åka ut.
Är det avtalat att över 19 kostar extra? Har inte detta avtalats har du två alternativ, säga upp avtalet och ställa in dig att få svara för beslutet i hyresnämnden. Eller vänta till nästa hyresförhandling.
Vilken temperatur som det skall vara är mig veterligen bara rek. För äldre personer eller personer med rörelsehinder är rek temp 21-22 grader en meter över golv mitt i rummet.
Kom på en tredje sak också, du kan sätta in enhetsmätning också.
Vilken temperatur som det skall vara är mig veterligen bara rek. För äldre personer eller personer med rörelsehinder är rek temp 21-22 grader en meter över golv mitt i rummet.
Kom på en tredje sak också, du kan sätta in enhetsmätning också.
Redigerat:
Det jag vill helst är att ordna så att kostnaderna inte skenar iväg, en vinter låg elräkningen för en månad på c:a 7500 vilket är mer än vi har råd med. Så den bästa lösningen för vår del, eftersom hyresgästen har särskilda "behov" (nej han är varken sjuk eller gammal) är att han får 19 grader i sitt rum. Vi sätter en elmätare och ser vi att han förbrukar mer än säg 120kWh på en månad så får han betala överskottet. Om det nu skulle visa sig att hans elförbrukning för extra uppvärmning bara blir en eller ett par hundralappar så tänker jag inte bråka men om det börjar närma sig 500-1000 kr så är jag inte glad över att betala för detta. Dessutom så står det i kontraktet att vi reserverar oss för att ta upp till 500 kr extra för att täcka extra elkostnader under vinterhalvåret.
Det är helt ORIMLIGT att det skulle krävas 2 kW kontinuerligt för att värma ett rum. Den här årstiden värmer vi 11 rum (350 m2) med 6 kW.g00ey skrev:Nej, nu räknar du helt galet. Enligt de föreskrifter som gäller vid s.k. varmhyra så är man endast skyldig att tillhandahålla 18 grader (vi har lovat att tillhandahålla 19) i luften och 16 grader i golvet. Vill hyresgästen ha det varmare så får han bekosta den uppvärmningen själv. Att ha på ett värmeelement på 2kW dygnet runt kostar lite drygt 1800kr i månaden (beroende på elavtal och gällande kilowattkostnad per timme, tänk på att under vintern kan elpriserna sticka upp till tiotals kronor per kilowattimme om man har ett rörligt avtal) och det kan vi inte gå med på att betala. Så vill hyresgästen inte gå med på de villkor som ställs så kommer han att åka ut.
Det finns onekligen många tekniska och avtalsmässiga lösningar för att förhindra oönskade energiförbrukningskostnader, det här med enhetsmätning är intressant men frågan är vad ett sådant system kostar. Det är milt sagt ganska irriterande att läsa färgglada broschyrer med smilande glödlampor som visar hur en hyresgästförening har sparat x kWh på enhetsmätningssystem y. Det jag vill se är konkreta tekniska beskrivningar med tydliga bilder på alla komponenter som ingår i ett sådant system, hur de kopplas in, hur de samverkar och vad de kostar.
Men just nu handlar det om att göra det bästa av det kontrakt som gäller och tänka sig noga för till nästa gång. Så det intressanta är hur löser man nuvarande situation och vad har man för juridiska rättigheter som hyresvärd?
Men just nu handlar det om att göra det bästa av det kontrakt som gäller och tänka sig noga för till nästa gång. Så det intressanta är hur löser man nuvarande situation och vad har man för juridiska rättigheter som hyresvärd?