Hej! Synd att mitt första inlägg på detta eminenta forum skulle bli av denna karaktären, jag hade hoppats på att visa hur jag hade glidgjutit en kanal, eller installerat elektrisk garageport, eller varför inte bara en bild från den öppna spisen såhär nära inpå tredje advent.

Till problemet är att vi skulle enligt avtal fått tillträde till vårt nyköpta hus idag.
Säljaren har inte ansökt om lagfart, detta innebär att banken inte vill betala ut lånet till säljaren som innebär att huset blir vårt, detta för vår säkerhet.

Orkar inte berätta i detalj. Men det blev ingen flytt idag pga att säljaren klantat sig helt sjukt mycket. Han har slarvat bort ett original-dokument som ger honom fullmakt att sälja huset.
Vi är utom oss blandat tårar och ilska.

Nån som kan juridiken kring ansökan om dödsbo och lagfart.

Ja, det är ett dödsbo med sonen som säljare.

Hjälp?!?

Göran.W
Detta borde rimligen mäklaren ha fixat eller sett till att det blivit ordnat.
Mäklaren får set till att ordna detta.
Fullmakten går väl att skriva om.

Har köpe papper skrivits och hand pengen betalts borde rimligen säljaren begått ett kontrakts brott och kan ev vara skadestånds skyldig.

Första steget borde ta ett samtal med en bank jurist på er bank för det är något i denna historien som är seriöst fel.

Kan det vara så att köpet har skett utan mäklare av en som inte har koll på hur det funkar.

crilleolsen skrev:
...Säljaren har inte ansökt om lagfart, detta innebär att banken inte vill betala ut lånet till säljaren som innebär att huset blir vårt, detta för vår säkerhet...

Han har slarvat bort ett original-dokument som ger honom fullmakt att sälja huset...
Förstår inte riktigt

A) Det är köparen som ansöker om lagfart (oftast med bankens hjälp) med kopia på köpebrevet som underlag.

Ber om ursäkt om detta låter empatilöst.
Tycker att det är otroligt tråkigt om ert husköp inte går i lås!

B) Den normala gången är att banken först betalar ut lån. Därefter ansöker man med bankens hjälp om lagfart.

C) Normala gången vid husköp/försäljning är att man först upprättar ett köpekontrakt, och sedan vid tillträdet/betalningen upprättar ett köpebrev.
Mellan köpekontrakt och köpebrev är det ofta flera månader.
Kontrollerades inte säljarens fullmakt vid kontraktstillfället?
Upptäcktes frånvaron av fullmakt först vid tillträdet/köpebrevets upprättande?

Kan du beskriva hur det här köpet har gått till?

Ber om ursäkt om det här låter empatilöst.
Tycker att det vore mycket tråkigt om ert husköp inte går i lås!

Redigerat:
Dödsbo som säljer;

Lagfart ska först sökas av dödsboet (alt. Dödsbodelägaren om denne är ensam). Detta söks med bouppteckningen som grund.

Därefter kan TS söka lagfart i samb. med köp.

D
Kow: Det är ett dödsbo som säljer och man har antagligen glömt att söka lagfart för fastigheten då detta bara behövs om fastigheten skall säljas. Annars söker arvingarna lagfart först när dödsboet har skiftats.

Hur man söker lagfart för dödsbo kan man läsa om på sid 10 http://www.lantmateriet.se/upload/f...rivning/faktablad/inskrivning_handledning.pdf

Skulle inte dödsboet kunna hyra ut fastigheten till TS medan man ordnar upp det hela? Att ansöka om lagfart tar ju lite id normalt (ca 3 veckor kanske).

Ursäkta den otydliga beskrivningen, pappret som säljaren på något sätt lagt ifrån sig som han inte hittar är bouppteckningen i ORIGINAL. Banken gick inte med på en kopia igår.

Med tanke på att våra räntor började ticka igår så är det surt att man inte fick flytta in igår.

Tanken var ju champagne, varmt bad, levande ljus.
Istället blev det champagne i plastmugg, cheddar-popcorn å Hangover 2.
I en färdigpackad lägenhet där vi knappt har rena kläder då ALLT var packat...

*frågor:
Vem har skyldighet att kontrollera att dödsboet har lagfart?

Kan vi begära skadestånd/ersättning från tillträdesdatum (5 dec) eller från senast tillträdesdag (15dec) enl aukt. Mäklare så har inget kontraktsbrott skett, å det är bara för oss att vänta...

Redigerat:
Mitt första råd är att du genast kontaktar en advokat. Det är också väldigt viktigt att du snarast får utrett om samtliga dödsbodelägare faktiskt vill sälja. OM det bara är formellt strul så bör det dels gå att lösa relativt snabbt (= någon månad eller så), dels kan man då ev. försöka hitta vägar som "räddar situationen", dvs att ni kan få flytta in innan allt är formellt klart, men säkerställ då att ni inte betalar något innan ni formellt blir ägare till huset.

OM det finns tecken på strul bland säljarna, så bör du ställa in dig på att det kan ta oerhört lång tid och då är det bättre att backa ur och stämma sk...en av säljarna för kontraktsbrott.

jag har 2 exempel på hur lång tid det kan ta. Granne till oss vid fritidshuset köpte av dödsbo där det var stridigheter, en person som överhuvudtgate inte var dödsbodeläagre lyckades blockera lagfarten i 7 år.

Ett ex. till i vår släkt, ett hus såldes där alla var väl medvetna om att det skulle bli bråk, advokat tilldelades av tingsrätten (boutredningsman) han skötte försäljningen tack vare att han "jämnade vägen" i förväg så tog det "bara" 6 månader från kontrakt till tillträde. Försäljningen överklagades till högsta domstolen som nekade prövn. tillstånd. Vågar inte tänka på hur lång tid det skulle tagit om de inte nekat prövn. tillstånd. Men som sagt då var köparen med på att det skulle ta tid.

D
Jag vet inte vilket tillträdesdatum som är angivet i kontraktet. Har inte hört talas om att man har "tillträdesdatum" och "senast tillträdesdag". Har man satt ett datumintervall då tillträdet skall ske? I så fall lär ni ju kunna begära skadestånd från den 15 dec och detta skall täcka de merkostnader som ni har för kontraktsbrottet. Om det enbart är en formell fråga hur det hela skall lösas och det inte ligger någon osämja eller tveksamhet bakom mellan dödsbodelägarna, så borde det hela kunna lösas t.ex. genom att dödsboet hyr ut fastigheten till er och att ni får skadestånd från dödsboet med motsvarande belopp.

Kan ni överhuvudtaget få lånen utbetalda så föreslår jag att ni sätter in dem på ett bra räntebärande konto så är det ju bara ränteskillnaden som ni förlorar. Om ni inte kan få lånen utbetalda så föreslår jag att ni förhandlar om nedsättning av räntan medan de inte utbetalas, då ju banken har kvar pengarna.

Oavsett, så är ju egentligen inte räntekostnaden någon merkostnad för er, eftersom det är en kostnad som ni ju haft även om tillträdet gått smärtfritt.

Ja det var en väldigt märklig formulering med "senaste tillträdesdag". Innehåller ert kontrakt möjligen någon friskrivning från säljaren rörande just att ex. dödsbodelägarna skall godkänna?

crilleolsen skrev:
Kan vi begära skadestånd/ersättning från tillträdesdatum (5 dec) eller från senast tillträdesdag (15dec) enl aukt. Mäklare så har inget kontraktsbrott skett, å det är bara för oss att vänta...
Kan du skriva den exakta ordalydelsen från kontraktet om tillträdesdagarna. Den verkar lite skum och beroende på formuleringen så kan mäklaren ha rätt.

Jag är dock lite tveksam till att räntorna verkligen börjar ticka. Banken har inte betalat ut pengarna och de har inte någon säkerhet för lånet.

Har ni anlitat mäklare?

D
Nyfniken skrev:
Har ni anlitat mäklare?
Det låter ju som om ts gjort det...

crilleolsen skrev:
enl aukt. Mäklare så har inget kontraktsbrott skett, å det är bara för oss att vänta...

Yes mäklare har vart anlitad från första början.

Saker verkar ha hänt under dagen. Säljaren har hittat bodelningen i orginalskick under lunchen, å lämnat den till mäklaren som i sin tur gick direkt till bankchefen å fick det godkänt. Kl 17 ska vi sätta oss ner igen. Exakta ordalydelsen i kontraktet har jag inte här utan ligger hos advokaten som var på g att hugga i.

Skriver jag inget ikväll så kan jag vara upptagen med att flytta eller bada å dricka champagne.
Håller er uppdaterade!

skickat från fickan

Vi hoppas på champagne då, och kanske Hangover 3... ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.