Hej.
Har ägt mitt nuvarande hus sen juni -10, det är byggt med gjuten platta, väggar av sipporex som sedan är isolerade och panelade. Garage på hela nedervåningen som ligger i markhöjd.
Nu till min fråga.
Har alltid haft som vita fläckar runt fönstren i garaget precis som att det trängt igenom vatten där, och sist det regnade med nordlig vind så fick jag det bekräftat. Det tränger igenom fukt runt fönstret som sedan spränger bort putsen på insidan vägg.

Är detta ett dolt fel eller borde jag ha undersökt bättre?
Går det ens att åberopa dolt fel efter 19 månader?

Tillägg: Läser i besiktningspappren att de tagit upp detta ang missfärgningar på väggar och att ägaren menar på att de är gamla. Ska det då tolkas som att de är gamla och att det fortfarande blir så eller att de är gamla och åtgärdade?

Redigerat:
Snabbare och billigare än att processa om den saken är nog att fixa problemet själv.

Förslagsvis med något i den här stilen.

Ska använda det själv vad det lider. Vet dock ej om det färgar fasaden.

Står verkligen ägarens kommentarer i besiktningsprotokollet? Det har jag aldrig sett tidigare.

Anticimex Försäkringsbesiktning av småhus:
Garage / Allmänt
I flertalet utrymmen i garagen, i det sydvästra förrådet samt i trappförrådet finns sprickor på väggarna samt att det även förekommer missfärgningar och putssläpp på väggarna.

Dessa sprickor och missfärgningar är gamla enligt information från fastighetsägaren.

Exakt så står det i bes. protokollet.

Eftersom sprickorna syns, och besiktningsprotokollet har tagit upp dem, så lär du aldrig kunna hävda dolt fel.
Mitt tips är nog att se till att laga det själv eller med hantverkare å gå vidare...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.