Offentlighetsprincipen är det som gäller. Om du traskar ner till kommunhuset så skall de utan dröjsmål hämta ut de handlingar som du begär. Du behöver inte uppvisa legitimation eller liknande eller berätta vem du är eller varför. Du hänvisar bara till lagen.

Dröjer det med handlingarna mer än om de råkar vara på lunch så gör du en JO-anmälan om jag minns rätt.

aedwall skrev:
Offentlighetsprincipen är det som gäller. Om du traskar ner till kommunhuset så skall de utan dröjsmål hämta ut de handlingar som du begär. Du behöver inte uppvisa legitimation eller liknande eller berätta vem du är eller varför. Du hänvisar bara till lagen.

Dröjer det med handlingarna mer än om de råkar vara på lunch så gör du en JO-anmälan om jag minns rätt.
Det var många intressanta inlägg i denna tråd, kul att medlemmarna är kunniga i en nog så viktig fråga, som att ta del av allmän handling, de flesta gånger springer kommunerna på pumpen, då de nekar någon att ta del av en handling, det brukar bero på ren okunnighet från kommunens tjänstemän. Men till TS problem, vad är det anmälan/tipset avser, är det något att bry sig om? Om det är ett tips om att något i området bränner sprit, får man nog se upp, så inte fabror polis dyker upp. Men är det enbart strunt det gäller, så är det inte mycket att bry sig om. Men visst, man kan fråga kommunalrådet om de har obegränsat med resurser att tillgå, i så fall är det kanske läge att sänka kommunalskatten.........

Redigerat:
Om man inte har gjort något fel så är det väl bara att bjuda in kommunen så är det klart sen och anmälaren får stå skamsen med en meningslös anmälan? Jag tycker dock det osar lite..

Bricco skrev:
Jag tycker dock det osar lite..
Det tycker jag också. Men det har inte med saken att göra.

Myndigheten ska skyndsamt bedöma om man kan lämna ut handlingen utan att vålla otillbörlig skada. Isåfall ska det ske omgående. I annat fall ska myndigheten vägra lämna ut handlingen med - lika snabbt levererad - hänvisning till hur man överklagar beslutet om "hemligstämpel".

Förutsatt att du får en sådan korrekt besvärshänvisning är det ingen idé att koppla in JO. Då behöver du bara överklaga (till länsstyrelsen ifråga om bygglovsärenden).

Jag förstår till fulla TS sits. Här på gatan har vi som tur är såpass rakryggade gnällspikar att de gnäller pågatan, inte alltid direkt till den det berör visserligen, men ingen gör nonyma anmälningarna till kommunen. Enda anmälningarna jag känner till är dels när vi fick bort några skrotbilar,dels när en granne tröttnade på gubbarnas gnäll och anmälde sig själv till kommunen.

Utifrån det sista kan jag ge ett gott råd på hur ni får stopp på det, om ni inte får ut nåt av att begära ut handlingarna: Låt de som är drabbade tillsammans anmäla sina egna hus för inpektion av om de är såpass vanvårdade att det krävs vitesförlägganden, samt be om skriftliga intyg efter inspektionen på att husen och tomterna är i godkännt skick.

Med detta bakom ryggen gör man en kort skrivelse där mn noterar att kommunen inspekterat ett antal fastigheter och funnit dem uppfylla kommunens krav, samt att man om någon har något att anmärka mot kommunens beslut nu eller i framtiden kan kontakta XXX YYY via telefon, post, e-post eller genom att knacka på dörren för att ta en direkt diskussion om problemet istället för att gå via kommunen.

Det är ju så att det krävs en hel del för att kommunen ska ingripa, det räcker inte med lite misskött, utan det ska vara farligt för allmänheten, miljön eller riktigt, riktigt fult, så den gnälliga grannen har mycket större chans att uppnå sina mål om han lugnt och artigt pratar med dem han stör sig på, än om han anmäler till kommunen. Att en gräsmatta är oklippt, fönsterbågarna ruttna, bilarna rostiga och häcken är oklippt bryr sig ju inte kommunen om.

Fast i praktiken så finns det på de flesta hus någon del som inte fullt ut stämmer med bygglov (som i praktiken inte är problem), klart folk då blir oroliga om det kommer okynnesanmälningar. Och många är klart opigga på att kalla ut en inspektion.

hempularen skrev:
Fast i praktiken så finns det på de flesta hus någon del som inte fullt ut stämmer med bygglov (som i praktiken inte är problem), klart folk då blir oroliga om det kommer okynnesanmälningar. Och många är klart opigga på att kalla ut en inspektion.

Vad är detta för olagligheter du syftar på?

Någon altan som lite för hög eller för stor, något fönster som inte stämmer med bygglovet osv.

hempularen skrev:
Någon altan som lite för hög eller för stor, något fönster som inte stämmer med bygglovet osv.
Det är nog mer regel än undantag. Jag frågade farsan hur det var med bygglov på deras ny fönster. Han bara stirrade på mig och såg frågande ut. "Bygglov?!" :D

Nerre skrev:
TS skrev ju varför: I nuläget går alla och är sura på alla. Genom att ta reda på vem det är så minskar man osämjan (utom då gentemot anmälaren).
Har man gjort fel så har man gjort fel och då får man ju stå för det.
Det är ju inte anmälaren som burtit mot bygglovsplikten.......

Hoppas ni får stå där med långa näsor och riva era svartbyggen allihop om ni ska lägga ner så mycket energi på att jaga anmälaren.

raveper skrev:
Hoppas ni får stå där med långa näsor och riva era svartbyggen allihop om ni ska lägga ner så mycket energi på att jaga anmälaren.
Vem har sagt att det är svartbyggen? Jag fick uppfattningen när jag läste TS inlägg att det handlade om att anmäla allt han kunde för att få testat om det är svartbyggen, för stökgt, för dåligt underhållet etc.

Anna_H skrev:
Vem har sagt att det är svartbyggen? Jag fick uppfattningen när jag läste TS inlägg att det handlade om att anmäla allt han kunde för att få testat om det är svartbyggen, för stökgt, för dåligt underhållet etc.

TS har väl egentligen inte nämn alls vad för problem det gäller. Är det inga svartbyggen så är det väl inte mycket att orda om med kommunen. Hela den här tråden är ju iof helt åt skogen.

volvo skrev:
Har man gjort fel så har man gjort fel och då får man ju stå för det.
Det är ju inte anmälaren som burtit mot bygglovsplikten.......
Vem har sagt att nån brutit mot bygglovsplikten?

raveper skrev:
TS har väl egentligen inte nämn alls vad för problem det gäller. Är det inga svartbyggen så är det väl inte mycket att orda om med kommunen. Hela den här tråden är ju iof helt åt skogen.
Det är ju inte kommunen som är problemet, det är grannen som anmäler allt och alla och därigenom sprider misstämning i området. Men det har du inga probelm med? Bara fokl följer reglerna så är det bara bra om det finns några som anmäler altl de kan för att testa gränserna och setill att alal hålelr sig inom lagens råmärken. Finns det inte bättre saker att använda skattepengarna till? Varje sådan förfrågan lär ju försena riktiga ärenden som bygglovsansöknimngar och annat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.