Hej!
Jag har en vän som just nu är i strid med hantverkare hon anlitat till ett garagebygge och behöver lite vägledning till henne....
Hantverkarna gav en muntlig prisuppgift på maxbelopp för arbetet, detta pris har nu ökat avsevärt pga tilläggsarbeten de ej informerat om innan de utfördes.. Finns tyvärr ej någon skriftlig offert då hon litade på hantverkaren som hon är bekant med sedan tidigare...Hon fick begära en specad faktura då de bara angivit en klumpsumma...seriöst...:@ På denna faktura framkommer det bla att de baserar kostnaderna på en ritning på ett garage som är ca 5 m2 större.. Hon har dessutom anlitat besiktningsman som konstaterat flertalet fel i bygget, de flesta nu åtgärdade, dock ej bra gjort.. I fakturan framkommer det också att de tagit extra betalt för material som ingick i kostnadsförslaget...de har även lagt på orimligt många timmar för vissa delar av arbetet... Listan kan göras lång:@:@ I alla fall...vad har hon egentligen för rättigheter utan ett skriftligt avtal, där ord står mot ord. Hantverkaren hävdar att det hon uppfattat var ett prisförslag med maxtak endast var en uppskattning från deras sida...

Bara för att flika i med en liten grej angående hur en hantverkare och en kund kan uppfatta estimerad tid olika.
Har en kund som ville att jag skulle fixa lite grejer, denne frågade hur långt tid jag trodde att det skulle ta. Jag sa att det var svårt att säga, men kanske en 4-5 timmar. (Jag hörde mig säga: " Det kanske tar en 4-5 timmar". Kunden hörde: "Detta kommer ta 4 till 5 timmar, absolut inget mer. Detta är lika med ett fast pris".)
Sedan gav kunden mig mer jobb och det blev andra lösningar, allt i samord med kunden, vilket resulterade i 18 timmar.
Jag tog för givet att kunden skulle förstå att det skulle bli fler timmar/kosta mer om jag fick mer jobb, men så såg inte kunden det. Jag hade sagt att det skulle ta 4-5 timmar...

Man ska vara väldigt noga med hur man formulerar sig och verkligen understyrka att det är vad man tror när man pratar med en privatperson.

Men med detta sagt, så menar inte jag att hantverkaren i detta fallet kan ha gjort fel.

//Patrik

Redigerat:
Absolut kan det vara så,,, men i detta fallet talar så mycket för att det är riktiga klåpare hon anlitat... Han sa snarare vid detta tillfället då de diskuterade priset att han tog i i överkant för att det inte skulle bli någon "prischock"... Ser man dessutom på de utförda arbetet hade tom jag fått till det bättre....;) Istället för att byta ut en trasig gipsskiva, som blev skadad då de satte dit den, så fick min vän tips om hur hon själv kunde fixa till den....hmmm??

Muntligt eller skriftligt har bara betydelse för bevisbördan.

Ett uppgivet maxbelopp får överskridas med som mest 15%.

Mitt råd är att hon ska bestrida fakturan med klumpsumma, begära en specificerad, och sen betala in det som kan anses rimligt och hålla inne resten tills det diskuterats vidare. Det går utmärkt att bestrida resten av fakturan senare i sin helhet om man så önskar och det är då upp till hantverkaren att driva in resterande via domstol och han måste då bevisa att han har rätt till det...

timmelstad skrev:
Ett uppgivet maxbelopp får överskridas med som mest 15%.
Nej, ett uppgivet maxbelopp får inte alls överskridas utan konsumentens godkännande. 15%-regeln du troligtvis tänker på får användas på ungefärlig prisuppgift, budgetpris eller liknande.

Absolut jaso, skulle inte ha använt ordet maxbelopp. Det jag syftade på var det som beskrevs i första inlägget, som i sämsta fall för beställaren kan tolkas som ungefärligt.

vad är det för typ av tilläggsarbeten de debiterar för då? Är det saker som är nödvändiga för att klara det ursprungliga åtagandet? Har din vän på något sätt beställt ändringar som h*n inte uppfattade som tillägg?

Jag tror att en vanlig källa till missförstånd (och ibland avsiktliga missförstånd) är när en hantverkare under arbetets gång frågar om ett utförande som kunden nuppfattar som 2 olika förslag som är kostnadsmässigt likvärdiga. När valet är gjort så ser hantverkaren det som ett tilägg.

Hon har med hjälp av besiktningsmannan bestridit fakturan och de har haft ett möte där de ej kom överens..Nu har hon betalat den del av fakturan som hon anser anser vara rimlig...Nästa steg är att hantverkarnas advokat har kallat till ett nytt möte för att se om de kan komma till någon överenskommelse innan det går vidare till tingsrätten..Det trista här är väl just att om hon anlitar egen advokat och processar vidare så vet hon ju inte om det slutar med att hon förlorar både fallet och pengar...
Vissa av tilläggsarbetena som gjordes var nödvändiga men det var inget hon blev informerad om och en del av dem var av sådan art att de redan från början borde ingått i kalkylen... Det som känns minst seriöst är väl också att skickar en klumpsumma på fakturan och när hon får den specade så innehöll den flertalet överaskningar...både gällande sådant som skulle ingått i grundkalkylen och på timmarna de plussat på...
Det är helt klart en tråkig historia,.. I samband med garagebygget lade de också om taket på hennes hus, även här blev priset högre...dessutom hade de lagt taket snett så det fick göras om...ser man inte sånt som kunnig yrkesman....?

Fel 1 var att betala " vad hon tyckte var rimligt" Nu sitter hon m svarte Petter för "nödvändiga tillägg"" Fel 2 skulle vara att nu försöka köra i rätten OM det inte är väldigt uppenbart att det som krävs är helt orimligt. (för dyrt räcker ej tyvärr) Annars hade hon i princip bra läge då det är hantverkaren som skall styrka avtal och priset. Betalar man har man tyvärr bränt sitt krut i viss mån.

Patrik_Hed skrev:
Sedan gav kunden mig mer jobb och det blev andra lösningar, allt i samord med kunden, vilket resulterade i 18 timmar.
Jag tog för givet att kunden skulle förstå att det skulle bli fler timmar/kosta mer om jag fick mer jobb, men så såg inte kunden det. Jag hade sagt att det skulle ta 4-5 timmar...
Som näringsidkare så kan man knappast överinformera sin kund, speciellt när det gäller tilläggsarbeten.
Detta ligger mest i näringsidkarens intresse om man nu vill kunna fakturera allt man utfört.
En klok entreprenör ser till att alltid bekräfta en tilläggsbeställning (skriftligt) med angivande av hur lång tid det tar och vad materialet kommer at kosta INNAN man utför arbetet.
Annars kan det som sagt bli tjafs i slutändan och oftast betala kunden inte.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.