18 105 läst ·
118 svar
18k läst
118 svar
Olagligt med "pinup"kalender på svensk arbetsplats???
Sida 1 av 8
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Hej!
Undrar ifall det verkligen stämmer att det är olagligt med en kalender med "lättklädda" tjejer på en svensk arbetsplats.
Kalendern sitter i en verkstad ombord på en båt och nu har en kvinnlig elev opponerat sig kraftigt och hävdar att det är direkt olagligt med sådana.
Kalendern är rätt oskyldig,bara "tuttar och lite rumpa"...
J P-A
Undrar ifall det verkligen stämmer att det är olagligt med en kalender med "lättklädda" tjejer på en svensk arbetsplats.
Kalendern sitter i en verkstad ombord på en båt och nu har en kvinnlig elev opponerat sig kraftigt och hävdar att det är direkt olagligt med sådana.
Kalendern är rätt oskyldig,bara "tuttar och lite rumpa"...
J P-A
Det finns lagar om könsdiskriminering och etisk diskriminering.
Om det innefattar kalendrar vet jag inte. Personligen så tycker jag att om kalendern stör henne så ska den bort. Ingen ska behöva ha bilder som de anser vara nedvärderande eller stötande på sin arbetsplats.
Annars kanske det finns några bilder som du störs av, men som hon tycker är fina, som ni också kan hänga upp på er arbetsplats.
Om det innefattar kalendrar vet jag inte. Personligen så tycker jag att om kalendern stör henne så ska den bort. Ingen ska behöva ha bilder som de anser vara nedvärderande eller stötande på sin arbetsplats.
Annars kanske det finns några bilder som du störs av, men som hon tycker är fina, som ni också kan hänga upp på er arbetsplats.
Jag kan nog också tycka att det är illa - om någon tar illa vid sig. Passa dig innan hon sätter upp pinup-killar. Jag skulle personligen ha mycket svårt för att se halvnäcka manliga broilers på jobbet. Sitter på kontor men har jobbat på båt och personbilsverkstad för länge sen.
Javisst skall den bort ifall någon klagar men saken är den att eleven ej jobbar i maskin utan på däck. Hur blir det då? Räknas maskinavdelningen som hennes arbetsplats?nikasp skrev:
J P-A
Nu har det gått ett par år sedan jag läste arbetsrätt så det finns en risk för att mitt minne har blivit suddigt men som jag minns det är det så här:
Lagarna kring diskriminering är ganska annorlunda mot alla andra lagar vi har. Normalt sett gäller ju att man är oskyldig tills motsatsen är bevisad medan det inom diskrimineringslagarna i princip är tvärt om. Man kan alltså grovt sett säga att du är skyldig tills motsatsen är bevisad. Det innebär alltså att du (eller din arbetsgivare) ska kunna bevisa i domstol att en pinup-kalender inte är diskriminerande.
Jag känner inte till några rättsfall om just pinup-kalendrar men jag tror nog att sannolikheten att du ska kunna övertyga rätten om att "mjukporr" inte är diskriminerande är ganska liten.
Den stora frågan handlar egentligen om det är ditt företag eller du själv som kommer att bära straffansvaret...
PS
Det spelar ingen roll vart kalendern sitter. Om eleven på något vis har möjlighet att se den är skäl nog för en anmälan om sexuella trakasserier.
Lagarna kring diskriminering är ganska annorlunda mot alla andra lagar vi har. Normalt sett gäller ju att man är oskyldig tills motsatsen är bevisad medan det inom diskrimineringslagarna i princip är tvärt om. Man kan alltså grovt sett säga att du är skyldig tills motsatsen är bevisad. Det innebär alltså att du (eller din arbetsgivare) ska kunna bevisa i domstol att en pinup-kalender inte är diskriminerande.
Jag känner inte till några rättsfall om just pinup-kalendrar men jag tror nog att sannolikheten att du ska kunna övertyga rätten om att "mjukporr" inte är diskriminerande är ganska liten.
Den stora frågan handlar egentligen om det är ditt företag eller du själv som kommer att bära straffansvaret...
PS
Det spelar ingen roll vart kalendern sitter. Om eleven på något vis har möjlighet att se den är skäl nog för en anmälan om sexuella trakasserier.
Det här måste väl i mina ögon vara ett "ickeproblem". Tom jag som jurist tycker att det inte ens borde behöva grottas i vad som är tillåtet! Det kan i mina ögon knappast tillföra mkt på arbetsplatsen så det är värt en diskussion om någon stör sig på den. Jag är absolut inte feminist men ser inte riktigt anledningen.
Köp en ny kalender och ta väck den gamla oavsett om denne person ser den dagligen eller enskilda tillfällen räcker det i mina ögon
Köp en ny kalender och ta väck den gamla oavsett om denne person ser den dagligen eller enskilda tillfällen räcker det i mina ögon
men om eleven inte jobbar i maskin så är det väl rätt enkelt säg att eleven inte får vara där av säkerhets skäl. Det finns säkert en massa vassa saker, motorer och annat "farligt" där och om eleven inte har tillträde så kan ju eleven inte heller bli kränkt.
Är man mån om att alla anställda på en arbetsplats ska trivas bör man väl snarare ta ner kalendern omgående istället för att trixa runt det hela med tillträdesförbud och annat...Sverige 2011...vill man kolla lättklädda brudar kan man göra det på andra ställen än på sitt arbete...
Det räcker med att hon råkat se den vilket redan har hänt. Efter detta kommer hon att veta att den finns där och det enda som hjälper för att bevara stämningen på arbetsplatsen är att ta ner den.ikeo skrev:
Indirekt så motiverar du alltså att hon inte får vara i maskin för att hon är kvinna?ikeo skrev:
Antalet diskrimineringsanmälningar börjar bilda en ganska rejäl hög i så fall...