2 271 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Allmän handling
Jag erhöll en Dom för någon vecka sedan från Kammarrätten i Göteborg, i ett ärende jag överklagat, domen är intressant och välskriven. Med detta ville jag visa att handlingar som förvaras hos myndighet, är offentliga, så även handlingar som förvaras under sekretess. Naturligtvis finns handlingar som inte lämnas ut, handlingar som kanske angår Rikets säkerhet. Men vem vet, om man begär kopia av Bankens bankvalv, så kanske det blir tji, om man inte har goda själv att kolla hur det är uppbyggt.
Handlingarna i ovan dom, som jag ville ta del av, är för personer som sökt ekonomiskt bistånd, men inte erhållit vad de begärt, och överklagat till Domstol. Det fanns 22 stycken sådana ärenden under 2010, och det är dessa jag vill ta del av, men det gick inte, sa socialen. Här är Domen.

Handlingarna i ovan dom, som jag ville ta del av, är för personer som sökt ekonomiskt bistånd, men inte erhållit vad de begärt, och överklagat till Domstol. Det fanns 22 stycken sådana ärenden under 2010, och det är dessa jag vill ta del av, men det gick inte, sa socialen. Här är Domen.

Redigerat:
Vid prövningen är det myndighetens sak att bevisa behovet av sekretess. Däremot den som begär ut handlingen behöver på inget sätt bevisa sitt behov av uppgiften.saturnus skrev:
Som "Saturnus" påpekar kan man ta reda på förvånansvärt mycket, med hjälp av lag och allmän envishet. Men det finns sedan ett par årtionden också en stark tendens till ökad slutenhet. Exempelvis lever idag 12 300 personer i Sverige med "skyddad identitet". Polisen och andra myndigheter anserar rena angiverisystem med "gräddfil" för tjallare. Man bygger stegvis ut enskildas skydd mot "stalkers" och oönskad publicitet. Et c, et c. et c.
Jo det har Du rätt i billy_bäver, och även inom det området erhöll jag en del kunskaper för en 15 år sedan.
En killa dök upp i vårt område, alltid i bilar som var skrotfärdiga, han körde omkring som en galning, och parkerade där han vill, oftast på någon annans p-plats eller på trottoaren. I ett försök att få slut på det hela, ringde jag polisen för att fråga om ägaren till en av bilarna. Jodå, han var välkänd av polisen, men eftersom han hade skyddad ID, så kunde dom inte lämna ut något namn. Jag kollade då upp vem som beslutade om detta hemliga ID, jo det var Skatteverket. Ett samtal dit, och jag fick tala med någon, som kunde det här. Efter att ha förklarat mitt ärende, och att vi kände oss oroliga i området, fick jag ut namn och adress. Men det blev inte mer, då killen försvann lika snabbt som han dykt upp i området.
En killa dök upp i vårt område, alltid i bilar som var skrotfärdiga, han körde omkring som en galning, och parkerade där han vill, oftast på någon annans p-plats eller på trottoaren. I ett försök att få slut på det hela, ringde jag polisen för att fråga om ägaren till en av bilarna. Jodå, han var välkänd av polisen, men eftersom han hade skyddad ID, så kunde dom inte lämna ut något namn. Jag kollade då upp vem som beslutade om detta hemliga ID, jo det var Skatteverket. Ett samtal dit, och jag fick tala med någon, som kunde det här. Efter att ha förklarat mitt ärende, och att vi kände oss oroliga i området, fick jag ut namn och adress. Men det blev inte mer, då killen försvann lika snabbt som han dykt upp i området.
Märkligt beteende. Om man har skyddad ID så borde man ha anledning att hålla låg profil.saturnus skrev:En killa dök upp i vårt område, alltid i bilar som var skrotfärdiga, han körde omkring som en galning, och parkerade där han vill, oftast på någon annans p-plats eller på trottoaren. I ett försök att få slut på det hela, ringde jag polisen för att fråga om ägaren till en av bilarna. Jodå, han var välkänd av polisen, men eftersom han hade skyddad ID, så kunde dom inte lämna ut något namn. Jag kollade då upp vem som beslutade om detta hemliga ID, jo det var Skatteverket. Ett samtal dit, och jag fick tala med någon, som kunde det här. Efter att ha förklarat mitt ärende, och att vi kände oss oroliga i området, fick jag ut namn och adress. Men det blev inte mer, då killen försvann lika snabbt som han dykt upp i området.
Ja precis, bilarna som mannen drog omkring med, var dessutom oskattade/oförsäkrade, så det var kanske av den anledningen han önskade skyddat ID, för att slippa kravbrev om skatt/försäkring!! .... Förmodar att det är de kriminella i samhället, som är den största gruppen med skyddat ID. Skyddat ID innebär att personen är borttagen från de register allmänheten kan söka efter någon, folkbokföringen, taxeringen, bilregister m fltio_Pepe skrev:
Förmodar det finns ett intresse för allmän handling här på Forumet, då t ex alla byggloven i kommunen är offentliga.
När det gäller sekretessfrågan, var detta början till att jag så småningom begärde ut samtliga beslut som blivit överklagade hos socialnämnden (bidragsärenden).
En del peroner i kommunen var mycket besvärade av det sätt de blev behandlade på av en social-
sekreterare. Jag vände mig till kommunens personalavd. och bad att få ta del av personens anställningshandlingar. Personalavd ringde till socialen, som då meddelade att handlingarna inte kunde lämnas ut, då deras sekreterare hade ett skydd enligt sekretesslagen. OK...no problems, beskär handlingara, så att namn och adress inte kan läsas, tyckte jag. Hmm...mycket tänkande hos Socialen, men OK ..man godtog detta. Jag fick ta del av betygsavskrifter m m. Personen i fråga har ett specielt namn, så jag slog detta på Internet, och Pling...fanns en hel del där...bl a hade QX ,sveriges största gaysajt, en större artikel med färgbild på vår kommuns socialsekreterare, som handlade om politik och fest. OK, här fanns en uppsjö av tillfällen, för en person som mig, haha. En skrivelse till Personalavdelning, med en undran, om en offentlig person kan ha en skyddad identitet med hänvisning till Sekretesslagen...........= inget svar
När det gäller sekretessfrågan, var detta början till att jag så småningom begärde ut samtliga beslut som blivit överklagade hos socialnämnden (bidragsärenden).
En del peroner i kommunen var mycket besvärade av det sätt de blev behandlade på av en social-
sekreterare. Jag vände mig till kommunens personalavd. och bad att få ta del av personens anställningshandlingar. Personalavd ringde till socialen, som då meddelade att handlingarna inte kunde lämnas ut, då deras sekreterare hade ett skydd enligt sekretesslagen. OK...no problems, beskär handlingara, så att namn och adress inte kan läsas, tyckte jag. Hmm...mycket tänkande hos Socialen, men OK ..man godtog detta. Jag fick ta del av betygsavskrifter m m. Personen i fråga har ett specielt namn, så jag slog detta på Internet, och Pling...fanns en hel del där...bl a hade QX ,sveriges största gaysajt, en större artikel med färgbild på vår kommuns socialsekreterare, som handlade om politik och fest. OK, här fanns en uppsjö av tillfällen, för en person som mig, haha. En skrivelse till Personalavdelning, med en undran, om en offentlig person kan ha en skyddad identitet med hänvisning till Sekretesslagen...........= inget svar
Moderator
· Stockholm
· 57 857 inlägg
jag är iofs för offentlighetsprincipen, men ibland går den för långt. Även polisutredningar blir offentlig handling om åtal inte väcks. Har själv råkat ut för att jag givit information i ett fall, när förundersökningen lades ned så begärde den misstänkte gärningsmannen ut förundersökningen. Polisen hemligstämplade, men sekretessen hävdes av kammarätten.
Sedan vägrade polisen ändå att lämna ut handlingen pga. någon teknikalitet, men jag blev informerad om att de inte räknade med att kunna fortsätta trotsa beslutet. Där någonstans så tröttnade gärningsmannen så det verkar som handlingen förblir hemlig för tillfället.
Sedan vägrade polisen ändå att lämna ut handlingen pga. någon teknikalitet, men jag blev informerad om att de inte räknade med att kunna fortsätta trotsa beslutet. Där någonstans så tröttnade gärningsmannen så det verkar som handlingen förblir hemlig för tillfället.
Klicka här för att svara