Dröm som gick i spillror
Hej!
Jag är sjuksköterska och kan verkligen igenting om husbygge.
Jag trodde att jag skulle få mitt drömhus och det jag fick var bara miljoner av problem som jag aldrig kunde få hjälp med.
Jag köpte ett hus som skulle byggas. Allt var en dröm. Jag tog mina sista spårpengar och köpte de tillvall som jag hade drömt länge med.
När huset skulle betalas så husherren till mig att jag borde behålla 60 000 kr till dess huset var färdigt.
Efter ett år av massa problem som alla nio hus som företaget hade byggt hade i olika utsträckning. Bestämde jag mig för att sälja huset och ta den förlust som det skulle innebära.
Jag köpte huset för tre miljoner trehundra tusen och sålde den för två miljoner niohundra tusen.
Jag bad att det skulle stå i köpekontrakten att huset såldes biligare på grund av att det fans fel i huset och att företaget skulle fortsätta att reparera huset trotts ägarbyte.
När jag sålde huset skickade husherren slutfakturan till inkasso och vidare till kronofogden. Jag påstår att jag inte borde betala eftersom huset inte blev färdig så länge jag bodde i den.
Företaget har fortsatt att jobba i huset framtill idag!
Vi gick till tingsrätten och där ville domare inte döma för att målet inte var tillräkligt förbered.
Hon tyckte att juristen som jag har var helt kass eftersom han inte kunde redogöra för en rättsligtgrund.
Jag vet inte vad jag skall göra. Jag behöver hjälp…:blushing:
Jag har inte råd att betala mer, verkligen inte :S
Anna

A
Vilken byggfirma rör det sig om?

Nu är det ju ganska knapphändig information här. Men i princip så har du ju ett avtal med byggaren, det avtalet slutar inte gälla automatikst bara för att du säljer huset. Dvs det argumentet håller inte, framförallt inte i rätten.

I normalfallet så har byggaren rätt att få sin slutbetalning när huset är klart och alla fel är avhjälpta. Här har det ju tydligen dels varit en massa problem med bygget, dels en kraftig försening av färdigställandet (om jag fattar det rätt). Förseningen kan byggaren vara skyldig att ersätta dig för, men om det inte står om något vitesbelopp i ditt avtal, så behöver byggaren bara kompensera dig för faktiska merkostnader som beror på förseningen, inte för allt strul.

Hade du en mäklare inblandad i försäljningen? Mäklaren borde åtminstonde ha upplyst dig om att sluträkningen kommer att komma.

Så som du beskriver försäljningen så borde mäklaren ha hjälpt dig med att förhandla med säljare och byggföretag så att färdigställandet tas över av köparen av huset.

Flyttat ämnet från hustillverkare, tror det blir fler svar här.

Har du bestridit fakturorna? Eller bara låtit bli att betala dem?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.