Status
Inte öppen för fler kommentarer.
sommarstrom skrev:
Som vanligt drar du en massa förutfattade meningar, då du tror att det bara gäller en kalender. Problemet är att det kommer en lärling och försöker styra, till på det över en avdelning där hon inte har behörighet att vistas.
Om hon hade varit er chef, hur hade du reagerat då? Annorlunda, eller samma?

sommarstrom skrev:
Som vanligt drar du en massa förutfattade meningar, då du tror att det bara gäller en kalender. Problemet är att det kommer en lärling och försöker styra, till på det över en avdelning där hon inte har behörighet att vistas.
Du verkar glömma faktumet att lärlingen har rätt i sak. Kalendern har inget i maskinrummet att göra oavsett om det är noll eller 99% kvinnor på båten.

Thomas59
Mikael_L skrev:
Det var väl rätt onödigt att skriva yrkesgrupper ... q(;^;)p
Idioter hittar man trots allt överallt, man behöver inte gruppera ihop dessa på något annat vis.

Hela frågan är egentligen ett stort chefsproblem, eller chefsmisslyckande, tycker jag.
Personalen ska inte tjafsa om sådant här sinsemellan, utan det ska finnas chefskap som hanterar sådant här. Helst förutser problem innan och jobbar proaktivt istället för reaktivt.

Skulle jag vara chef skulle jag direkt sätta ner foten, berätta att på denna arbetsplats har vi professionell personal, professionellt bemötande och en professionell arbetsplats.
Pin-up kalendrar är inte av det slaget.

Möjligen skulle jag aldrig kunna vara kapten på en båt, så illa ställt må det möjligtvis vara. :O
Idioterna hittar man överallt om man nu ska kalla dessa personer för idioter. Mansgrisar är väl ett mer passande epitet.

Jo jag menar verkligen yrkesgrupper och närmast då mansdominerade sådana. Där lever jargongen ofta (inte alltid givetvis) kvar och det spela ingen roll om vi pratar om domarkåren (kryllar av mansgrisar) eller besättningar på båtar.

Visst är det till viss del en ledarskapsfråga och gott ledarskap kan säkert stävja de värsta mansgrisfasonerna men knappas ändra attityden hos dessa personer.

Kan det vara så att om man besitter gamla diskriminerande attityder att man söker sig till likasinnade och detta gäller såväl fritid som yrkesval?

Eftersom vi alla vet att produktivitet o stämning på en arbetsplats höjs om man blandar män o kvinnor osv så kommer ju mansgrisarna få allt svårare att hitta likasinnade. Kanske dags för dom att skapa ett eget parti eller dra igång något liknande "bastuklubbar" för att kunna träffas då dom blir mer o mer utstötta ur samhället.

Thomas Lundquist
timmelstad skrev:
Min fru var med och jobbade med förarbetet till lagen om stalkningsförbud, jag har full koll på vad det innebär, oroa dig inte ;)

Nu är det plötsligt självklart att man måste styra folk i vissa frågor? Men inte vad det gäller jämställdhet, diskriminering och kanske lite allmänt jävla vett och hyfs?

Sen är ju inte frågan egentligen "kalender på båt/i garage" utan har att göra med förlegade värderingar, osynliga arbetsplatsstrukturer och annat som en hel del individer (företrädelsevis medelålders män, förvånande nog...) betraktar som allt från tjafs, larv, nonsens till hot och intrång i deras vardag.

Bara det mossiga argumentet om att man på en båt måste tolerera mer för att man lever ihop en länhre period saknar logik för mig. Ska man ha högre tolerans mot dumheter med någon man ska vistas runt länge. Jag skulle ju säga att det motsatta snarare bör råda.
Vi i Sverige är väl världsledande när det gäller jämställdhet och jag är absolut för den riktningen men även den resan måste upplevas med rim och reson. Jag har haft framgångsrika kvinnor med skinn på näsan som kunder och jag är mäkta imponerad av dom. Men jag vet att det finns män som inte accepterar dessa mäktiga kvinnor.
Dom gubbarna kan man aldrig göra något åt utan det gäller att uppfostra den nya generationen på ett rätt sätt.

Jag styrde min son t.e.x hur man ska behandla fruntimmer (om man får använda det uttrycket) i hans uppfostran. Idag är han en 21-årig gentleman, hoppas jag :).
Detta utfördes inte med att tvinga honom gå i kjol, pressa på han rosa kläder eller ge han dockor i julklapp som dagens märkliga "genussverige" är på väg till.
Jag tycker det är dags att bromsa nu när t.e.x en monolog av SCUM - manifestet ska spelas inför skolklasser för skattemedel. Det för mig är sjukt.
En kalender på en båt är en brakskit i rymden jämfört med dessa märkliga krafter.
Please, hold your horses.

En fråga. Är det ok om grabbarna på båten har en kalender med bara "hen" hur nu fan en sån ser ut?

Menar du att SCUM manifestet sponsras av skattemedel på våra skolor? Detta är ju ta me f...n en skandal!

Thomas Lundquist
Nimajneb skrev:
Menar du att SCUM manifestet sponsras av skattemedel på våra skolor? Detta är ju ta me f...n en skandal!
Det roliga med dig är att man inte vet om du är ironisk eller ej:). Men så är det, och det är mycket märkligt.

Thomas Lundquist skrev:
Det roliga med dig är att man inte vet om du är ironisk eller ej:). Men så är det, och det är mycket märkligt.
Märkligt är det...du får tolka det hur du vill men det saknas smilies i tapatalk. ;)

Thomas59
Thomas Lundquist skrev:
Vi i Sverige är väl världsledande när det gäller jämställdhet och jag är absolut för den riktningen men även den resan måste upplevas med rim och reson. Jag har haft framgångsrika kvinnor med skinn på näsan som kunder och jag är mäkta imponerad av dom. Men jag vet att det finns män som inte accepterar dessa mäktiga kvinnor.
Dom gubbarna kan man aldrig göra något åt utan det gäller att uppfostra den nya generationen på ett rätt sätt.

Jag styrde min son t.e.x hur man ska behandla fruntimmer (om man får använda det uttrycket) i hans uppfostran. Idag är han en 21-årig gentleman, hoppas jag :).
Detta utfördes inte med att tvinga honom gå i kjol, pressa på han rosa kläder eller ge han dockor i julklapp som dagens märkliga "genussverige" är på väg till.
Jag tycker det är dags att bromsa nu när t.e.x en monolog av SCUM - manifestet ska spelas inför skolklasser för skattemedel. Det för mig är sjukt.
En kalender på en båt är en brakskit i rymden jämfört med dessa märkliga krafter.
Please, hold your horses.

En fråga. Är det ok om grabbarna på båten har en kalender med bara "hen" hur nu fan en sån ser ut?
Bara för att man undrar under vilken gråsten mansgrisarna gömt sig under de senaste 50 åren behöver man inte gilla allt som olika organisationer tar sig till i jämställdhetens namn eller för den delen hur jämställdhetsivrarna driver olika jämställdhetsprojekt. Tvärt om. Dom går ofta till överdrift (jmf dina exempel) vilket knappast bidrar till att driva frågan framåt.

Det gäller för all del även andra projekt som det satsas skattmedel på.

Kalendern i sig är väl inte särskilt upprörande som sådan men hör inte heller hemma på en arbetsplats. Självklart ska den bort.

Till er övriga:
Värre är ju de unkna åsikter och den mossiga kvinnosyn som flera här i tråden ger uttryck för. Man borde inte behöva påpeka hur frågan ska hanteras men uppenbarligen lever vissa kvar i det förgångna. Tyvärr är det väl också så att dessa personer knappast fattar hur unket det låter då dom kommer med sina inlägg.

Tråkigt att se vad som döljer sig bakom vissa nicknames helt enkelt.

• Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Thomas Lundquist
Thomas59 skrev:
Bara för att man undrar under vilken gråsten mansgrisarna gömt sig under de senaste 50 åren behöver man inte gilla allt som olika organisationer tar sig till i jämställdhetens namn eller för den delen hur jämställdhetsivrarna driver olika jämställdhetsprojekt. Tvärt om. Dom går ofta till överdrift (jmf dina exempel) vilket knappast bidrar till att driva frågan framåt.

Det gäller för all del även andra projekt som det satsas skattmedel på.

Kalendern i sig är väl inte särskilt upprörande som sådan men hör inte heller hemma på en arbetsplats. Självklart ska den bort.

Till er övriga:
Värre är ju de unkna åsikter och den mossiga kvinnosyn som flera här i tråden ger uttryck för. Man borde inte behöva påpeka hur frågan ska hanteras men uppenbarligen lever vissa kvar i det förgångna. Tyvärr är det väl också så att dessa personer knappast fattar hur unket det låter då dom kommer med sina inlägg.

Tråkigt att se vad som döljer sig bakom vissa nicknames helt enkelt.
Tur att det finns en "grande man" bland oss andra ;)d^_^b.

Thomas Lundquist
Thomas Lundquist skrev:
Man får ju hoppas att killarna på båten även går på en sån här konsert inom rimlig tid så dom även får uppleva manlig "stripping" för inom kort försvinner säkert dessa typer av konserter;).

[länk]
Nja, iom att vi är sjömän så tar vi alla tillfällen i akt att gå på horhus när vi är lediga.

Efter bordellbesöket så springer vi till närmsta moske så vi blir ännu bättre på att kränka,förnedra det kvinnliga könet.

Så är det!!

Men seriöst, har inte ni kalenderkillar svårt att komma till?

Nu är det här ämnet både uttömt och slutdiskuterat!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.