Hej
Jag har lite problem med min granne då han inte vill att jag ska köra på den infart till min fastighet(garage) som jag alltid har gjort. Den har användts även av tidigare ägare sedan säkert 80talet. Även när jag köpte denna fastighet trodde jag att det var rätt väg in.
Nu är det så att mitt servitut antagligen är tänkt för häst och vagn. går genom hela min trädgård. kul med en bilväg på tomten i stället för dom 6m jag kör på hans mark för att komma in!
Mitt garage blir ju obrukbart om jag ej får köra som jag har gjort tidigare. hur kunde komunen tillåta mig bygga ett garage som jag ej kommer in i?
Vad ska man göra? jag har försökt att prata med honom utan resultat! Försökt å köpa denna lilla markbit som han anser blirobrukbar för honom Ca 1600kvm
Detta är på landet utanför stadsplanerat område!
Han hotade även med att planera skog precis utanför mig så jag inte skulle få någon utsikt alls!
vad ska man göra?
Jag har lite problem med min granne då han inte vill att jag ska köra på den infart till min fastighet(garage) som jag alltid har gjort. Den har användts även av tidigare ägare sedan säkert 80talet. Även när jag köpte denna fastighet trodde jag att det var rätt väg in.
Nu är det så att mitt servitut antagligen är tänkt för häst och vagn. går genom hela min trädgård. kul med en bilväg på tomten i stället för dom 6m jag kör på hans mark för att komma in!
Mitt garage blir ju obrukbart om jag ej får köra som jag har gjort tidigare. hur kunde komunen tillåta mig bygga ett garage som jag ej kommer in i?
Vad ska man göra? jag har försökt att prata med honom utan resultat! Försökt å köpa denna lilla markbit som han anser blirobrukbar för honom Ca 1600kvm
Detta är på landet utanför stadsplanerat område!
Han hotade även med att planera skog precis utanför mig så jag inte skulle få någon utsikt alls!
vad ska man göra?
Tungt.
Har du ett servitut på en väg? Hur är det uttryckt?
Självklart kan kommunen ge dig tillstånd att bygga ett garage även om du inte kan köra raka vägen dit. Att det är svåranvänt är ju ditt problem.
Finns det en allmän väg hela vägen fram till din fastighet till höger i bild?
Självklart kan kommunen ge dig tillstånd att bygga ett garage även om du inte kan köra raka vägen dit. Att det är svåranvänt är ju ditt problem.
Finns det en allmän väg hela vägen fram till din fastighet till höger i bild?
Det saknas information här. Vad är orsaken till att markägaren inte vill låta dig nyttja din nuvarande infartsväg? Vad använder han marken till? Har ni tidigare varit oeninga om något? Utifrån bilden så verkar det vara bagatellfråga men att det finns något annat bakomliggande som är orsaken till markägaren säger Nej till nyttjandet.
Jo så här är det. Ang markägaren så har han tagit över sin gård/fastighet av en släkting som gick bort för ca 5 år sedan. Hon som ägde marken innan hade inga problem med att jag använde infarten dock så berätta hon för mig att det inte var rätt infart till min fastighet men att hon inte brydde sig. Hon använde inte markbiten till något. jag försökte även då köpa denna lilla markbit av henne men hon ville inte sälja något.
Den nya ägaren använder inte denna markbit till något alls. Vi har inga andra tvister vad jag känner till. Han vill bara visa sig "stor" enligt mig. Han påstår att han skulle släppa på hästar där på bete eller plantera skog. Antar att detta är lite för att jävlas med mig.
Den nya ägaren använder inte denna markbit till något alls. Vi har inga andra tvister vad jag känner till. Han vill bara visa sig "stor" enligt mig. Han påstår att han skulle släppa på hästar där på bete eller plantera skog. Antar att detta är lite för att jävlas med mig.
Markägarens orsak till att inte tillåta körning är ganska ovidkommande rent juridiskt. Frågan är väl vilka rättigheter man har. Som jag förstår det finns det en punkt där den egna fastigheten ansluter till vägen och då bör den egna infarten vara tänkt att placeras där. Att utan servitut nyttja annans mark för en infart är inte lämpligt.
Om jag ska använda min servitutväg så måste jag riva en del av en gammal stenmur och annläga en ny väg vilket jag anser förstör hela trädgården.
känner mig själv lite dum att jag ska behöva bråka med honom även om jag kanske tycker att han resonerar som ett barn.
hur närma får man plantera tex skog? hur närma får hästar gå?
på andra sidan vägen så brukar hästar gå jag erbjöd honom att han kunde få ta el från mig till hans staket mot att jag fick använda infarten, eftersom det är bara jag som har el där men det var han intresserad av.
Han själv bor ca 1 km bort från mig.
känner mig själv lite dum att jag ska behöva bråka med honom även om jag kanske tycker att han resonerar som ett barn.
hur närma får man plantera tex skog? hur närma får hästar gå?
på andra sidan vägen så brukar hästar gå jag erbjöd honom att han kunde få ta el från mig till hans staket mot att jag fick använda infarten, eftersom det är bara jag som har el där men det var han intresserad av.
Han själv bor ca 1 km bort från mig.
Jag tycker du ska begrunda L.Mäkinens inlägg ovan, #8.
Du har inte rätt att bråka om detta med din granne, du kan lösa problemet på egen hand. Självklart kan du fråga om att få köpa mark eller hitta en annan gemensam lösning men går inte det så är det bara att använda fastigheten som det är tänkt från början oavsett hur jobbigt, kostsamt eller opraktiskt detta är.
Är det ute på landet kan grannen ha djur eller skog på hela sin fastighet, dvs precis intill din tomtgräns.
Du har inte rätt att bråka om detta med din granne, du kan lösa problemet på egen hand. Självklart kan du fråga om att få köpa mark eller hitta en annan gemensam lösning men går inte det så är det bara att använda fastigheten som det är tänkt från början oavsett hur jobbigt, kostsamt eller opraktiskt detta är.
Är det ute på landet kan grannen ha djur eller skog på hela sin fastighet, dvs precis intill din tomtgräns.
Vi bor på landet och har kossorna på tomterna/fastigheterna bredvid.Navy36 skrev:
Jag tror det med 200m inte stämmer, det skulle ställa till det för de flesta jordbrukare där jag bor.
Redigerat:
Enklast är att ringa till kommunens lantmätare för ditt område. Förättningslantmätaren kommer att ge dig ett opartiskt och juridiskt korrekt svar. Till skillnad från många av svaren i denna tråd...
Lantmäteriet kan "tvinga" till sig ett servitut om det är den lösning de ser som korrekt.
Lantmäteriet kan "tvinga" till sig ett servitut om det är den lösning de ser som korrekt.