Glufsglufs
Glufsglufs: "Färdigt" betyder oftast att det vid besiktning bedöms som användbart/beboligt så om det tex skulle vara en list som fattas, ett uttag utan ström eller en skåpslucka som inte är på plats så får man sällan ut något vite för det men däremot om det inte går att flytta in för att det pågår ett omfattande bygge fortfarande så är det ju en annan sak eller om det inte finns
4 svar · 1,5k läst
J
jaso: [citat] Ja, det kan vara så. Men om det är så är en annan fråga. Har du prövat jämföra andelstalen (eller lägenheternas insatser) mot exempelvis lägenheternas yta? Är det generellt så att medlemmarna i flerfamiljshuset betalar mycket mer per kvadratmeter är det en indikation. Men mycket mer än en indikation är det inte. Fakta måste inhämtas. Du kan beställa den ekonomiska planen
7 svar · 4,2k läst
H
hempularen: Förresten så skriver du "höja ringen", du måste med stor sannolikhet byta ut brunnen för att uppfylla moderna regler för tätskikt.
6 svar · 2,1k läst
B
byggankan: Jag förstår verkligen inte att det är så mycket problem med bakfall. Hur svårt kan det vara att ta ett vattenpass och kolla innan man sätter på tätskiktet? Menar inte som kritik till dig utan till de som utför jobben. Det blir ju hur jobbigt som helst om man ska riva upp det och fixa i efterhand istället för att bara flytspackla det så att det blir bra från början. Känns som en
5 svar · 3,5k läst
P
Pongu: Hur gick det?
22 svar · 3,3k läst
P
22 svar · 3,3k läst
vojma
vojma: Varför har TS (rebmic) raderat sina inlägg???
5 svar · 1,8k läst
G
gråsten: Sedan kan man ju fråga sig om det går att få reda på de lägenhetsnummer som en flyttare angivit sig lämna och tillträda. Här kan den situationen uppkomma att en flyttare har en lägenhet som hyresrätt eller bostadsrätt som vederbörande inte bor i men kanske hyrt ut i andra hand. Sådant har fastighetsägare anledning att ta reda på. Antag att en person vill flytta in i ditt hyreshus i
32 svar · 9,6k läst
G
gråsten: Det som stod i början av tråden om att fastigheterna inte ingick är bara återigen ett uttryck för den vanliga missuppfattningen att fastighet betyder byggnader. Detta brukar t o m stå i annonser. Fastighet är den enhet som lantmäteriet delar upp mark i. Byggnader kan utgöra fastighetstillbehör och vara rättsligt förbundna med marken men de kan inte själva utgöra fastigheter.
9 svar · 3,3k läst
P
pbengtsson: I en samfälldigheter har man bara en röst om man har flera fastigheter, om man inte röstar efter andelar. Är det flera ägare till en fastighet krävs att samtliga medverkar eller lämnat fullmakt för att det skall räknas som en röst. Det finns mer info i de länkar som finns i tråden
52 svar · 5,5k läst
volvo
volvo: Om allt är med i besiktningsprotokollet så är deta med i besiktningsmannens bedömning av värdet. Jag hade kontaktat besiktningsmannen och hört vad som är rimligt att hålla ine för det som återstår av felen.
5 svar · 1,4k läst
volvo
volvo: [citat] Ja, detta är dilemmat när man delar entreprenader. Det verkar billigt i upphandlingsskedet, men kan bli dyrt i slutändan. För det första så kan inte snickaren skylla på markentreprenörens försening såhär sent i byggskedet. Om han reagerat direkt vid förseningstillfället och flaggat upp att han skulle bli sen i slutet så hade det varit en annan femma. För din egen skull
5 svar · 1,5k läst
H
hempularen: Jag har för mig att formuleringen är ngt. i stil med att vid stor försening som dessutom är av avsevärd betydelse för beställaren så kan man häva köpet. Jag tror att du måste ge en förvarning med en rimlig frist för företaget att avsluta jobbet. Rimlig frist handlar då inte om att låta företaget göra färdigt 5 andra kök innan de kommer till dig. Utan kanske 1 eller 2 veckors
5 svar · 2,2k läst
T
Thomas_wa: Vi har fått in vatten i källaren som följd av dålig dränering trodde jag. vad har kommunen för ansvar gällande täckdikena som leder in vatten mot mitt hus och dom skador som har uppkommit av det.? Jag upptäckte två rör ett tegel och ett plast som kommer utifrån en äng/(gammal åker) som är och varit kommunens hela tiden. Men nu när vi hittat dessa rör så undrar man om
0 svar · 1,6k läst
G
gråsten: Tack för hänvisningen till 7 kapm JB. Lagtexten är rätt tydlig, fr a med kommentarerna på lagen.nu Håller med om att huset står på fastigheten på grund av en nyttjanderätt. Denna är enligt förutsättningarna vederlagsfri och ej heller tidsbestämd, vilket dock inte innebär att rätten ej funnes. 19 § lyder: "Kommer till följd av exekutiv försäljning av fastighet upplåtelse av
14 svar · 8,5k läst
it-snubben
it-snubben: Ersättningen är inte relaterad till inköpspris utan till det värde den har vid olyckstillfället. Spelar ingen roll om du fått den gratis eller köpt den till överpris.
8 svar · 1,6k läst
B
byggankan: I området där jag växte upp så var det en husägare som fick betalt för att man drog ledningar över dennes tomt (tror det var fjärrvärme). De flesta andra tomter av den storleken är nu styckade där tomten säljs för ca 1,5 miljoner kr men den här tomten räknas som ostyckbar pga ledningarna. Huset såldes för ett tag sedan och visst blev det mer värt för att tomten var större men
9 svar · 11,6k läst
M
Modig: Vänd dig till kronofogden, de kan hjälpa även privatpersoner att driva in skulder. Det kostar några hundra, men du kan begära att de lägger avgiften på den skuld som ska drivas in, så att hantverkaren får betala även detta. Det är en stor fördel i ditt fall att du har ett mejl där han accepterar skulden och att han ska betala. Kolla på http://kronofogden.se/ (klicka på länken
1 svar · 2,7k läst
B
billy_baver: Officialservitut har beslutats av lantmäterimyndighet, där de också finns förvarade.
7 svar · 8,9k läst
E
eira: Ojdå...lånade en kompis dator som också verkar använda byggahus....inte eira alltså, utan Nicke_Narup...
7 svar · 4,8k läst
Göran.W
Göran.W: Är det lerjord kan sk liquefaction inträffa och det kan välta hela hus http://en.wikipedia.org/wiki/Soil_liquefaction Med tanke på maskinens storlek är det inte omöjligt att just detta inträffat så huset satt sig en anning. Och specielt inte när dom paddat precis efter en vatten läcka när leran är mättad med vattten. Tror det behövs tas in en expert i detta fallet som vet något om
18 svar · 3,6k läst
P
PCLarsson: http://www.maklarsamfundet.se/maklartemplates/Page.aspx?id=2349
2 svar · 3,6k läst
Göran.W
Göran.W: Tunt med svara borde kanske flyttas till vatten och avlopp. Har fått fram lite mer info 1335-1336 Har ägts av samma ägare som senare sålt fastigheterna till 1337. Anslutnings avgiften är betald till 1336 men där finns i dag ingen fastighet. Servisen ligger med ordentligt marginal inne på tomten till 1337 utan något belastande servitut vilket borde finnas. Va verket har troligen lagt
1 svar · 1,1k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: 12 veckor är en i de flesta sammanhang normal leveranstid för fönster, även om lev lovade kortare tid.
1 svar · 895 läst
O
Odjuret: Jag tror inte att tillverkaren kommer att ta på sig ansvaret för detta. Så det blir till att koppla in försäkringsbolgat och styrelsen.
2 svar · 1,5k läst
E
ersnav: Hej, Vi håller på att utföra en tillbyggnad till vår villa. Tillbyggnaden gäller motsvarande 87 kvm och det mesta skall ske genom eget utfört arbete. Byggfelförsäkring (som i princip endast täcker material och ej eget utförd arbete) är täcknad. Under resans gång har jag bestämt mig att sälja huset när den är färdigbygd. För att försäkra mig mot dolda fel har jag förstått
0 svar · 1,9k läst
J
jaso: Jag tror dock inte att dessa regler är dispsitiva såtillvida att stadgarna får föreskriva annat. Däremot borde det kunna bli precis samma resultat som du skriver om stämman givit generella bemyndiganden till styrelsen att godkänna tillbyggnader av visst slag och storlek samt att upplåta bostadsrätt för utrymmena.
4 svar · 1,6k läst
D
Daniel_o_Sandra: [citat] Det är väl självklart att han vill ska ha en nyckel till lokalen där fastighetens fjärrvärmeanläggning finns? Vad är alternativet, ringa runt bland er kl 0330 om något är akut fel? Om han inte når er, ska ni då stå för kostnaderna som uppstår? Om han inte vet att ni hängt upp er på att han går in med nyckel så är det kanske dags att informera honom? När jag läser din
12 svar · 3,9k läst
T
Tjacko: Totalentreprenad kan absolut vara på löpande räkning, även om jag tror att fastpris är vanligast förekommande vid totalentreprenad. Här finns kontrakt att ladda ner för dom olika entreprenaderna. http://bkk.webdoc.nu/Kontraktsformular.asp Sedan beroende på hur kontraktet är utformat så kan det vara lätt att tro man har totalentreprenad men i verkligheten kanske det är en
13 svar · 2,6k läst
mexitegel
mexitegel: I am not sure if Svenljunga kommun is searching for places to rent for people who need somewhere to stay. If you are to offer them your house I'll try to call the switchboard of Svenljunga kommun - they will most probably help you out to find the right department. +46 325 18000. But I'll suggest you first try to advertise at www.blocket.se. If you are lucky you might find a nice family who will
5 svar · 1,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.