Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Ja den är komplex och jag har inte skrivit att han eller ni fuskar utan du läser det du vill. Jag har skrivit båda alternativen. Är de boende utomlands i perioder så är det inga problem vilket jag skrivit hela tiden.

Är de boende inom Eu är det oavsett vad inga bekymmer heller.

Däremot om de blir bosatta i Asien permanent så är det endast möjligt att få korrekta försäkringar för utlandsvistelse i 2 år som pensionär. Detta är något han som kunnig har koll på men faktiskt så vet många handläggare på försäkringsbolagen inte det själva ens utan det uppkommer när ärenden hamnar högre upp. Så därför är det värt att nämna för många kunniga kunder har blivit vansinniga för att ha fått ersättning för småskador upp till 20-30 000 kr men senare nekats med samma förutsättningar när beloppena är sådana att det varit värt för bolaget att utreda.

Jag är precis som din släkting välinsatt i dessa ärenden och visst är det komplext. Vi har förhandlingar med ansvarsfördelning med försäkringskassan ibland, där ser man tydligast komplexiteten.

Redigerat:
kinglolle skrev:
För vår del så blir övernattningslägenheten inte en hyres då jag gillar att äga utan ett mindre hus eller ev brf/ägarlägenhet. Dock ej reggad som sommarstuga utan försäkrad som villa eller brf med hemförsäkring av vissa tekniska skäl. Oavsett så är det för mig inga större problem om det sker nån skada

Utlandsvistelse kan tecknas för max 5 år vid arbete eller studier alternativt max 2 år för resa/nöje. Den går därefter ej att förnya. Man kan byta bolag men kan dessa påvisa att utresa skett tidigare än när du tecknade deras så kan de välja att neka skada pga oriktiga uppgifter.
Är det av privatförsäkrings eller socialförsäkrings anledning som du väljer "villa stuket"? Socialförsäkringsmässigt skall det inte spela någon roll till skillnad från hyreslägenhet.

Du bekräftar att utlandsförsäkringen inte gäller pensionärer och ändå ger du det som ett alternativ indirekt till TS...?

thomasx skrev:
Att min svärfar har bättre koll på sin försäkringssituation än ni här i forumet som inte vet något om den är inget konstigt alls och på inget vis nedvärderande. Det är snarare du m.fl. som nedvärderar mig och min svärfar genom att påstå att det skulle handla om fusk, okunskap m.m. Du verkar till exempel dra slutsatsen både att min svärfar inte har koll och att han planerar att fuska genom att uppge oriktig uppgifter, detta trots att jag sagt att han har koll, och du tycks basera det på att andra gjort fel. Visst kan man ge råd och tips om man misstänker att någon är ute och cyklar, men när någon ställer en fråga i ett forum kan det ju vara lämpligt att åtminstone till att börja med utgå ifrån att den fakta som ges är korrekt, och svara på ställd fråga utifrån det.

Försäkringsfrågor för utlandsboende, både inom och utom EU och både vad gäller skydd via försäkringskassan och försäkringsbolag är mycket mer komplex än vad som berörts här i tråden, det har jag insett just via min svärfar, som, som jag redan sagt, har rätt bra koll på just det.
Jag tycker du ska se invinklingarna som tips o råd o ingen kritik, men eftersom du reser ragg så blir det ju lite konstigt. :(
Din svärfar har säkert läst på och satt sig in, samt att han säkert har fått tips av vänner i liknande situation.

Själv är jag bara självlärd efter 18 år utomlands i 7 olika länder och har under den resan lärt mig lite grann i denna gråzonsvärld. :)

Nimajneb skrev:
Jag tycker du ska se invinklingarna som tips o råd o ingen kritik,
Det är föga meningsfullt att ge råd till mig om något som jag varken har nytta eller behov av och som jag heller inte frågat om. Och till min svärfar likaså, eftersom han som jag nämnt har koll på läget och dessutom inte läser tråden. Och jag tänker då verkligen inte knäppa honom på näsan genom att vidarebefodra era tips och råd med insinuationer om fusk, oriktiga uppgifter m.m. till honom.

Redigerat:
Tråden handlar alltså inte om mina svärföräldrars försäkringssituation,den har dom bra koll på. Utan om mig och min familj och vad vi bör tänka på om våra svärföräldrar skriver sig på vår adress.

Jag känner personligen bara till två fall där den som tillåtet någon utlandsboende skriva sig på sin adress råkat illa ut men det var inte kopplat till någon olycksfallsförsäkring.....:)

Det låter ju simpelt att bara säga att man skriver sig någonstans men det handlar om immigration och detta tryggar en massa aktiviteter hos myndigheterna.

Men ni har ju säkert redan listat ut en plan hur ni ska hantera myndigheterna, grejen är ju att du o din familj måste vara med på konceptet och får svårt att bevisa att ni inte varit medvetna om handlingen.

För att svara på frågan så tror jag inte att det får några omedelbara konsekvenser för er nu, men att det kan blir besvärligt senare.

Vad gör ni tex om försäkringsbolaget ber er intyga att mantalsskrivningen stämmer med verkligheten? Gör er skyldiga till medhjälp till bedrägeri i samband med en utbetalning på kanske 500 000? Eller erkänner att ni medverkat till att lämna falska uppgifter?

Vad gör ni om släktingen ger er en fullmakt och ber er uträtta saker åt honom som ni vet grundar sig på felaktiga uppgifter?

Det som ser enkelt ut just nu kan bli väldigt komplicerat efter ett tag. Lagar och regler ändras kontinuerligt, och det som ser närmast harmlöst ut idag kan bli väldigt bekymmersamt om 5-10 år.

Ni gör rätt som ställer frågan, och mitt svar är: Gör det INTE.

thomasx skrev:
Det är föga meningsfullt att ge råd till mig om något som jag varken har nytta eller behov av och som jag heller inte frågat om...
Det slutliga rådet:
TS anser att alla svar förutom det enkla ja/nej som han önskar går hans ära för när eftersom han och hans svärfar vet allt.
Så, thomasx, varför frågar du här?
Gå till en advokatbyrå, ta den dyraste du hittar, du har säkert råd att betala, och bed dem utreda ditt "problem". Där får du säkert väldigt bra svar på din fråga, och betalar du tillräckligt så måste ju svaret vara kanon.
Varför frågar du här överhuvudtaget om du ändå inte kan/vill ta till dig forumisternas synpunkter?

jag tro att många i den här tråden har missuppfattat TS. Det finns inget i frågan som ens antyder att vare sig han eller släktingen har för avsikt att bryta mot ngn. lag.

Tråden har drivit iväg, jag stänger.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.