6 076 läst ·
28 svar
6k läst
28 svar
betalningstvist Myresjöhus
Sida 1 av 2
Hej,
Vi har köpt ett stomrest hus från Myresjöhus.
Vi har haft många problem med denna hustillverkare men några av felen som fortfarande inte är helt åtgärdade är:
Nu är vi i det läge att de har erbjudit oss hälften av det vi har begärt. Men vi har ju en överrenskommelse med säljaren att hela beloppet ska krediteras, även om den är muntlig. Vad har vi för rättigheter nu? Kan de driva ärendet till inkasso om vi inte kommer överrens. Hur blir det då eftersom vi enligt konsumetköplagen har rätt att hålla inne betalning för fel. Och om MS väljer att gå till domstol med ärendet vem får då betala rättegångskostnaderna?
Vi är verkligen tacksamma för er hjälp
Vi har köpt ett stomrest hus från Myresjöhus.
Vi har haft många problem med denna hustillverkare men några av felen som fortfarande inte är helt åtgärdade är:
- Vi har haft problem med att Fresh-90-ventilerna i huset har haft bakfall och lutat inåt istället för utåt, vilket har resulterat i att det runnit in vatten på väggarna. felet felanmäldes någon vecka efter att huset levererats. Beskiktnigsmannen påpekade detta och det tog Myresjöhus 7 månader att rätta till felet. Problemet är att de vägrar att måla om väggarna där vattnet har runnit in.
- Vi har två takfönster i ovanvåningen som har läckt in vatten. Leverantören har varit på plats och konstaterat att de inte är felmonterade och har bytt någon del på fönstrerna. Här tog det 5 månader för MS att åtgärda problemet, men ommålningen återstår.
- Vi har ett stort aluminiumparti i vardagsrummet där besktningsmannen har konstaterat att det måste bytas ut. Här tog det MS 5 månader efter sista datum i besiktningsprotokollet. Partiet är nu bytt men målningen på utsidan måste göras om. Detta vägrar MS att göra.
Nu är vi i det läge att de har erbjudit oss hälften av det vi har begärt. Men vi har ju en överrenskommelse med säljaren att hela beloppet ska krediteras, även om den är muntlig. Vad har vi för rättigheter nu? Kan de driva ärendet till inkasso om vi inte kommer överrens. Hur blir det då eftersom vi enligt konsumetköplagen har rätt att hålla inne betalning för fel. Och om MS väljer att gå till domstol med ärendet vem får då betala rättegångskostnaderna?
Vi är verkligen tacksamma för er hjälp
Dom kan inte gå till inkasso om ni bestrider summan. Inte heller till kronofogden. Utan det är i tingsrätten ni får mötas om ni inte kommer överens. Fortsätt tjata på dom och se om dom böjer sig. Om inte så godta deras bud. Ni vill inte mötas i en rättegång.
Varför tror folk alltid att det handlar om pengar? Om det är som ts skriver så är det solklart att MS ska stå för det. Fattar inte att man kommer undan med att behandla sina kunder så. I min bransch så skulle vi konka direkt om vi gjorde fel och inte åtgärdade det. Även utan av det är vårt fel får vi göra om ibland och vi tjabbar aldrig med kunden om såna småskitar. Köper man ett hus för miljoner så borde MS inte tveka en sekund om att fixa lite målning för struntsummor. Deras synsätt är väl att dom tänker att man bara bygger ett hus under sin livstid och då kan dom bete sig så här eftersom dom inte har stamkunder.
Håller med.huggan skrev:Varför tror folk alltid att det handlar om pengar? Om det är som ts skriver så är det solklart att MS ska stå för det. Fattar inte att man kommer undan med att behandla sina kunder så. I min bransch så skulle vi konka direkt om vi gjorde fel och inte åtgärdade det. Även utan av det är vårt fel får vi göra om ibland och vi tjabbar aldrig med kunden om såna småskitar. Köper man ett hus för miljoner så borde MS inte tveka en sekund om att fixa lite målning för struntsummor. Deras synsätt är väl att dom tänker att man bara bygger ett hus under sin livstid och då kan dom bete sig så här eftersom dom inte har stamkunder.
Medlem
· Västerbotten
· 40 inlägg
Är själv köpare av MH på totalentrepenad för drygt 2 år sedan. Min erfarenhet är att MH utnyttjar sin ställning på marknaden för att krypa undan ansvar.
Jag tycker att TS ska kontakta en jurist, gärna via Villaägarnas Riksförbund. Be juristen kontrollera med ert försäkringsbolag att försäkringen gäller för att driva ärendet till rättslig prövning. Om ni får ok från försäkringsbolaget. Kör på! Meddela MH att ni har överlämnat detta till er jurist.
Jag gjorde precis så, betalade vad jag ansåg skäligt. MH hörde aldrig av sig det är nu 2,5 år sedan. Jag är uppriktigt trött på att bli bemött med hot och som mindre vetande.
Det handlar inte om pengar, det är en fråga om att näringsidkaren ska behandla konsumenten med respekt. Det är tyvärr alltför många som betalar i ren rädsla inför hotet om betalningsanmärkning eller en rättslig prövning.
Jag tycker att TS ska kontakta en jurist, gärna via Villaägarnas Riksförbund. Be juristen kontrollera med ert försäkringsbolag att försäkringen gäller för att driva ärendet till rättslig prövning. Om ni får ok från försäkringsbolaget. Kör på! Meddela MH att ni har överlämnat detta till er jurist.
Jag gjorde precis så, betalade vad jag ansåg skäligt. MH hörde aldrig av sig det är nu 2,5 år sedan. Jag är uppriktigt trött på att bli bemött med hot och som mindre vetande.
Det handlar inte om pengar, det är en fråga om att näringsidkaren ska behandla konsumenten med respekt. Det är tyvärr alltför många som betalar i ren rädsla inför hotet om betalningsanmärkning eller en rättslig prövning.
Tack för era svar. Vi har sedan tidigare betalat in de pengar av slutfakturan som vi ansog MH var berättigade till, resten har vi hållt inne. Vi har idag mailat vår säljare igen att vi inte tänker godta deras bud på 15 000 kr. Som många skirver är det inte pengarna som är det allra viktigaste utan att man inte vill känna sig lurad. Har nu i efterhand kommit i kontakt med så många som byggt MH och alla har varit missnöjda med MH.
Vi bloggar om vårt husbygge samt de problem vi har haft och för de som är intresserade kolla in:http://vibyggerkornett.blogspot.com/
Vi bloggar om vårt husbygge samt de problem vi har haft och för de som är intresserade kolla in:http://vibyggerkornett.blogspot.com/
Har nu fått ett ytterligare mail från Myresjöhus att de endast tycker att skadorna är värda 15 000 kr, och om vi inte accepterar detta kommer de gå vidare med sina krav... Har mailat MS igen och frågat vad de menar med det? Vi får se vad de svarar, antar att de hotar med inkasso, vilket isåfall visar igen hur de föröker lura oss som kunder.
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Bestrid.
Om du vill ge dem en chans till att besinna sig så skulle jag föreslå att du tar en direkt kontakt med deras VD. Ta reda på vad han heter (google) och om möjligt ett direkt nummer eller mobilnummer. Om du måste ringa honom via växeln så lägg upp samtalet som om du känner honom, mindre risk att bli kopplad till ngn. sekreterare med uppdrag att hålla fritt från kunder.
Om du vill ge dem en chans till att besinna sig så skulle jag föreslå att du tar en direkt kontakt med deras VD. Ta reda på vad han heter (google) och om möjligt ett direkt nummer eller mobilnummer. Om du måste ringa honom via växeln så lägg upp samtalet som om du känner honom, mindre risk att bli kopplad till ngn. sekreterare med uppdrag att hålla fritt från kunder.
Om de inte tycker felen är värda så mycket som ni håller inne med så kan ni väl ge Myresjöhus ännu en chans att med egna hantverkare själva åtgärda samtliga fel som återstår, men sätt en gräns på några veckor innan ni själva får ta in egna hantverkare för att fixa det som återstår med den summan som ni håller inne med. Svårt att se att de kan ha några synpunkter på det upplägget. Tycker de att er uppskattning är fel så är det bara att de fixar felen själv istället, vilket egentligen borde vara en självklarhet för en seriös leverantör.
Ett annat alternativ om de inte litar på att er uppskattade kostnad för att åtgärda de resterande felen är korrekt är att komma överens om att ni verifierar era kostnader för de sista åtgärderna genom exempelvis fakturor och blir beloppet mindre än ni håller inne med så återbetalar ni resten. Men i så fall så ska det också gälla omvänt, dvs. blir det dyrare så accepterar Myresjöhus att stå för den kostnaden.
Hur som helst så tycker jag det är riktigt dålig stil att strunta i att åtgärda kvarvarande fel och sen kräva full betalning utan att ha någon avsikt att fixa det som återstår.
Ett annat alternativ om de inte litar på att er uppskattade kostnad för att åtgärda de resterande felen är korrekt är att komma överens om att ni verifierar era kostnader för de sista åtgärderna genom exempelvis fakturor och blir beloppet mindre än ni håller inne med så återbetalar ni resten. Men i så fall så ska det också gälla omvänt, dvs. blir det dyrare så accepterar Myresjöhus att stå för den kostnaden.
Hur som helst så tycker jag det är riktigt dålig stil att strunta i att åtgärda kvarvarande fel och sen kräva full betalning utan att ha någon avsikt att fixa det som återstår.
