T
Tummen86: Hej! Jag bifogar 3 ritningar jag har. Går det att på dessa avgöra vart jag har bärande väggar? Se om jag har en grundmur med sula eller om grundmuren står på bottenplattan? Jag har Betong grundmur- troligtvis siporex. Huset är byggt 1981. Det är 1 plan med källare. Träbjälklag och trästomme.
0 svar · 176 läst
·
J
Joye2: https://www.byggahus.se/forum/threads/bygga-over-fjarrvarmeledning.473138/
1 svar · 152 läst
·
vcx
vcx: Jag gissar på makadam 4-8. Enklast är väl att ta med en hink till närmaste kross och jämföra...
3 svar · 210 läst
·
H
Hejdlös: Nja en geoteknisk undersökning kan ju inte kosta hur mycket som helst. De ska ha dit sin borrvagn, borra ett par hål och skriva en rapport. Säg runt 20 000 kr. Kostnad för markarbetena varierar ju stort och om det är pålning styr ju djupet till berg och påltyp kostnaden. Bergschakt kanske runt 800 kr/m3 bra om man kan fylla de sanka ytorna med berget. Tomten är alltså sanerad? Lycka till
1 svar · 211 läst
R
Roland kniparedsvägen: Hej, har du kommit på en bra lösning gällande isoleringen. Tack för tips. Har för övrigt berggolv i krypgrunden som är helt torr men mycket kall
6 svar · 4,0k läst
L
LindaQuezada87: Hej Ser ut som det gjorde hos oss, då hade det kommit ner vatten mellan trappan och betongväggen. Det var som en glipa hela vägen på utsidan. Vi drog igen det med spackel för betong på utsidan och sen har det varit torrt. Skrapa bort det lösa och se hur det ser ut under, är det fuktigt? Kan vara en gammal fuktskada som torkat upp nu.
1 svar · 195 läst
·
G
Genomklok: [citat] Sanering, det vill man kanske veta mer om? Vad för föroreningar har funnits, har ni fått rapporten? Vilken typ av sanering och till vilken nivå har gjorts? Vet ni redan allt detta och tycker det är ok är det inget problem förstås 🙂 [citat] Det går förstås att bygga på sankmark, men det är knappast optimalt och kräver en del ytterligare åtgärder. Dessutom kan det krävas
1 svar · 179 läst
A
Allt-i-alloMarion: [citat] Cemberit plattor utanför isolering, nedanför panel, runt om huset. "plåt dropplist" ovanpå, som går upp, bakom panelen, för luft. Snyggare billigare. Det tänkte vi köra. Måste isolera sulan. Så liggande skivor ut från sulan och uttåt å stående skivor på, mot sula. Cemberitplattor utanpå
25 svar · 16,6k läst
·
E
Elspet: När jag murade källaren (större än din) så gjöt jag in armering/dubb i plattan som gick genom 3 lecablock, valde därför hålblock. Dessa fylls sedan med betong innan du murar vidare. Konstruktören gav mig klack eller dubb som alternativ. Jag ville också gjuta allt på en gång så då blev dubb det enklaste alternativet.
7 svar · 313 läst
·
A
Alex555: Ang beräkning av kostnad markarbete: jag lärde mig en dyr läxa ang jag skulle begära in offert och betala nån för markarbete generellt av skapande av totalt ca 100 m typ grusad infart/parkering då grus och markarbete skulle betalas för skapande av detta, på lantlig tomt. Dyr läxa: Hans offert faktura specificerade inte vilka olika lagar av grus mm som bygger upp de olika lagren för att
19 svar · 2,5k läst
Vrana
Vrana: [citat] Nej du har säkert rätt! Bara jag som ser dåligt, inte bekant med mattkonstruktionen för att kunna råda dig.
3 svar · 264 läst
·
V
varpan1: [citat] Har det funkat i 32 år kommer det högst sannolikt inte sluta fungera om 10-20 år. Fortsätt du kontrollera att det är oförändrade förhållanden istället. Större risk att du om du ändrar något nu så visar det sig efter några år ha försämrat klimatet.
11 svar · 2,1k läst
·
mexitegel
mexitegel: Det är ingen fara men fyll upp så det blir en rimlig vinkel och inte blir värre över tid, det ska dock luta minst 1:20 (5 cm/meter) för att ytvatten ska rinna bort från huset och inte mot det.
2 svar · 371 läst
·
H
hempularen: Det finns väl absolut anledning att börja med att prova om det räcker med plast. En avfuktare kostar både i installation och drift. Vi har en avfuktare i grunden till vårt fritidshus som tidigare ägare låtit sätta dit. Den drar ungefär lika mycket el som värmesystemet. Vi håller huset på ca +10 över vintern med en luftvärmepump, den drar ca 1 500 kWh/år, avfuktaren drar ca 1 200
3 svar · 656 läst
A
asaguden: [citat] Väldigt sen till matchen... Men vad hände - blev huset köpt (och dränerat och isåfall hur)? Frågar för en kompis som redan köpt samma "lösning" 😗
8 svar · 8,1k läst
·
Ester 1
Ester 1: [citat] Ok tack för svar !!
6 svar · 325 läst
·
Omogen
Omogen: Inga bra tips, vill bara vara den tråkiga o påminna om allt det ställer till med vad det gäller vatten o avlopp, dränering, dagvatten, el o fiber... Men jag vill gärna följa tråden o se det färdiga!
2 svar · 237 läst
T
Thomas_Blekinge: Platsen är vid strandkanten där det ligger olika stenar nästan staplade, alltså allt annan än jämnt. Just nu ser man inget där heller då det har blivit packis. Så jag får väl lugnt vänta tills det har smält bort och jag kan se tydligt var jag vill ha klumpen. Kanske jag kan utnyttja stenarna som en del av formen.
23 svar · 1,0k läst
T
tompalito: Halloj! Jag ska renovera källaren, gjuta nya golv med isolering, även fixa dränering på utsidan. Då jag har höga radonvärden, så kommer jag lägga radonslang. Ni som gjort detta. Hur gör ni med radonslangen? Borde jag dra den under sulan? Har möjlighet i och med att dräneringen ska göras men kanske dumt att gräva under sulan. Hur har ni andra gjort? Ett rör ut genom källarväggen?
0 svar · 82 läst
useless
useless: Jag har limmat massor av cellplast med biltemas stenlim och tillhörande pistol. Rekommenderas.
1 svar · 84 läst
O
OALDK: [citat] Hej Kul :) Sockeln är endast för att höja upp väggen och få den bort från fukt etc och samtidigt kunna avsluta panelen lite högre upp så den inte "drar" onödigt med fukt. Man kan göra denna förhöjning senare med leca block och putsa dem, men detta blir stabilare och klart samtidig som gjutningen. 300mm är nog standard för golvvärme så den inte letar sig ner i marken, men
2 svar · 1,5k läst
·
V
vanpire: Hittade denna på nätet: https://www.3dbuilding.se/vara-produkter/grundlaggning/lattgrund-en-betongfri-grund/ Ser intressant ut. Lägre kostnad och kortare byggtid även om det kan vara lite pilligt att få det plant. Finns ju ingen betong som jämnar ut ev missar i nivåerna. Nån dom byggt på detta sätt?
0 svar · 265 läst
nino
nino: Skulle tro att om du bara får bort det lösa så funkar det med spackel direkt. Vill du använda finbetong så måste du ner ordentligt annars kommer det lossna. Men oavsett vad du använder så ska du stänga av värmen, eller åtminstone dra ner det till minimum så spacklet/betongen inte torkar ut för fort. Jag skulle vänta tills våren, stänga värmen, spackla och vänta minst en månad
7 svar · 324 läst
·
GoForIt
GoForIt: Hej, och välkommen.. Alla hus har olika förutsättningar med sådant här, och vad som helt fungerar i ert får ni testa er fram till. Jag tror lösningen du beskriver är rätt väg att börja. Om en separat fläkt behövs för att cirkulera luften beror väl på hur stor ytan är, och om en avfuktare klarar uppgiften. Alternativet kan ju vara dubbla avfuktare. Viktigt är ju också att hitta
1 svar · 290 läst
·
Khatuna
Khatuna: VARNING! Livsfarliga installationer och total brist på ansvar. Anlita under inga omständigheter Gårdsexperterna. Det som utlovades vara ett standardjobb klart på en månad i mitten av december 2025 är nu i mitten av februari 2026 fortfarande inte färdigställt. Under två månader har de lämnat mig med en havererad anläggning och vägrat svara på kontakt. Livsfarlig installation: De
9 svar · 1,5k läst
L
Lutte: Kul med återkoppling, tyckte betalplanen lät lite som ett upplägg mellan två företag där det är större jobb. Vi kör en liknande betalplan när vi räknar på större jobb åt olika företag.
17 svar · 1,8k läst
BirgitS
BirgitS: Ja, det förekommer det också. Det här är exempelbilder i forumet på tappvatten ut från vägg i kök: https://www.byggahus.se/forum/threads/vattenlas-kok.546693/post-6177792 https://www.byggahus.se/forum/threads/vattenlas-koket-for-hogt.438378/ https://www.byggahus.se/forum/threads/vattenlas-avlopp-korrekt-installerat.387143/ I vårt kök kommer tappvattnet ut från vägg eftersom stammarna
3 svar · 197 läst
H
Håbbe01: Skulle lägga en grundning med A bruk innan puts med C bruk. Så man får samma underlag/sugförmåga till putsen då stengrunden är av olika material
1 svar · 160 läst
·
Henrik Enkel
Henrik Enkel: Hej, försöker också hitta fördelar och nackdelar med de två alternativen. Vad blev det till slut? Hade det varit bättre isolering hade jag nog valt alba-balken, av den anledningen att det är en starkare och snyggare putsad utsida.
2 svar · 1,2k läst
T
TonyK1: Vi grävde ur ca 45 cm la duk, plast och 35 cm markisolering. Viktigast är att markfukten inte vandrar upp efter markstenen. Vi lät proffs först spruta markstenen med polyuretan och senan fylla igen allt mellan skivorna och grundstenarna. Efter det så gjöt vi platta efter konstens alla regler. På syllen sattes så klart rejäl syllpapp. Facit blev ett modernt hus i komfort och sover
23 svar · 39,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.