C
cpalm: [citat] Ja, det är ju den tråkiga biten. Lite dåligt av entreprenören att inte uppmärksamma detta - i synnerhet som ni uppenbarligen haft en dialog kring fönsterna/ljusbrunnarna. Jag skulle nog börja med att konsultera en sakkunnig som får kika närmare på det och föreslå en handlingsplan.
13 svar · 527 läst
·
S
Stuff: [citat] Nej från en försäkring finns inget att hämta, varken för dig eller köparen. Men du kan bli personligt ansvarig för att ersätta köparen om detta kan vinklas som att du medvetet har dolt problem (oavsett om försäkringar finns med i bilden eller ej. Jag skulle inte ha gjort något snabbfix här. Det kommer bara se ut som att du försöker dölja det. Oavsett om du informerar eller
6 svar · 595 läst
·
T
tompalito: Hej! Jag har provbilat upp ett hål i källargolvet. Sulan verkar vara 20 cm tjock, så det bergänsar alternativen om jag vill lägga isolering och gjuta nytt golv. Takhöjden är låg, 2 meter med befintligt golv. Det befintliga golvet har ca 4-5 cm platta som ligger på sulan, sedan grus (4 cm) - lerjord. Vad har jag för alternativ om jag vill köra golvvärme? Funderar även på att skippa
0 svar · 164 läst
·
F
Fjällöparn: Tack, jag tyckte också att det ser så ut men är ingen byggingenjör, missade även de armeringsjärn som sticker in från kanten innåt rummet som tydligt binder ihop plattan med "kantbalken". Bara för mig att klura på annan lösning.
2 svar · 230 läst
·
H
Håbbe01: [citat] Den som sitter ser mer ut som denna, finns i fler storlekar https://sundabyggvaror.se/produkter/skivor/vindskyddsskivor/ Märke brukar vara Hunton
4 svar · 178 läst
·
VLJ
VLJ: T.ex. grundläggningsdjup är en fråga där jag inte hittar något bra angånde leca. Men jag tänker att det borde räknas som uteluftsventilerad krypgrund, och således ha följande enligt boverket, i temperaturzon 2, tjäldjup 1,2 meter (Blekinge) [bild]
5 svar · 209 läst
·
S
SirKnasen: Hur gjorde du sen? Grävde du dig in? Monterade du någon lucka? Hur?
9 svar · 7,8k läst
·
H
hedstrom: Drog på lite puts på ovansidan och målade, vart helt okej 👌
230 svar · 56,2k läst
·
J
jhall: Vi är inte klara men jag kan redan säga att man inte kan få "inomhusklimat" utan att dränera. Jag byggde upp ventilerade innerväggar och isolerade golvet men det är fortfarande källarkänsla. Tyvärr har vi inte möjlighet att dränera då huset är byggt i omgångar med varierande tekniker så det får vara som det är. När jag spräckte bort plattan så var det dammtorrt i makadamet
2 svar · 1,2k läst
T
tompalito: [citat] Ca 1,5 m till sulan. Bilar jag så ser jag tjockleken på golvet också.
10 svar · 1,1k läst
·
Emil Boman
Emil Boman: [citat] Tack, bra att veta! Får se till o fixa det till sommarn då👍🏼
11 svar · 6,2k läst
·
X
xxargs: 1 person last är låg last - avlopp för en bostad byggs för 5 personer i året runt-boende som minsta enhet och utan att räkna med att delar av behoven görs utanför hemmet som arbete och skola. tex under Covid så började folk spendera heltid i sina bostäder och med detta förstås högre avloppsbelastning - och det skall avloppet vara dimensionerad för - för 5 personer året runt. ---
3 svar · 800 läst
JohannaAG
JohannaAG: Det slutade med att vi byggde en form invändigt och gjöt plattan ”fristående” från grunden/timret. Detta gjorde vi för att vi vet att när vi gjuter i resten av ladan till sommaren så kommer vi vilja gjuta en ny grund som timret vilar på. Vi hade inte tid att gjuta en hel grund i somras men vi behövde ett gjutet golv i just denna delen på bilderna för att sätta in en värmepump. Nu
5 svar · 1,4k läst
·
T
Thomas_Blekinge: Detta klarar du lätt själv. Hyr den minsta grävmaskin som finns och kör in den genom carporten. Att plocka bort murstenarna är också enkelt. Om dom är limmade så kan man putta ned dom med grävaren. Gräv rännan, räcker 10 cm bred. Svårast är nog asfalten och att återställa den.
6 svar · 881 läst
·
Fällebyggarn
Fällebyggarn: Ska gjuta nytt golv och lägga in golvvärme men redan nu när jag bilar ur så funderar jag på hur jag ska hantera de stenar som ligger i grundmuren. Det behöver ju isoleras på något sätt, sen ska jag mura upp lite Leca på insidan av befintlig vägg, tomrummet mellan dessa väggar ska jag fylla med tex perlite. Men hur undviker jag köldbrygga från dessa stenar på ett bra sätt?
0 svar · 191 läst
·
C
Champisjessa: Blev väldigt bra✨️
4 svar · 341 läst
·
G
Gör de själv: [citat] För ytliga stenar brukar spräckkilar runt 20 mm fungera bra, kombinerat med täta borrhål. Många problem beror mer på borrmönster och metod än på kraft. ********* redigerat av moderator ********
37 svar · 5,1k läst
·
T
Trekantshatt: [citat] Sent svar men helt korrekt uppfattat. Det blev 3 järn i triangel och stolpen på det. Körde på ditt tips med silikonsträng. Blev riktigt bra om man får säga det själv. Än så länge lyser lamporna :) Stort tack för hjälpen!
4 svar · 983 läst
C
Chipen: [citat] Ska man göra efter konstens alla regler tar man sig lätt vatten över huvudet. Du har ett rätt så drygt arbete framför dig, hoppas du har tiden på din sida. Du gräver/ suger ur så mycket jord du har möjlighet till utmed stenarna som bildar syllen huset står på blir det lite backe upp mot, säkerställ att de inte rör på sig. Sedan ska det kapillärbrytandet materialet läggas
17 svar · 2,7k läst
·
C
CECILIA LARSSON3: [citat] Hej Hur har det gått med lukten? Har den minskat eller helt försvunnit eller har det inte hjälpt med sorptionsavfuktaren? Med vänlig hälsning
13 svar · 1,0k läst
·
O
ola.vbg: [citat] Tack för infon, vi fick rådet att ta bort fogen och ersätta den med nån UV beständig byggfogg. Får forska mer på det under våren.
3 svar · 917 läst
·
C
callebergh: [citat] Kanske kanske inte. I här fallet var det rätt mycket torvliknande mark som grävdes bort. Och det var uppenbart svårt olämpligt att ställa ett hus på. Uppenbart eftersom huset(en vedbod med rätt racklig carport) redan stod där fast på klassiska plintar som sakta sakta sjönk ner i torven. Nu är det gjort och jag har sparat måååååånga tusenlappar på gymkort som jag inte
20 svar · 817 läst
A
Anton Ericsson: [citat] Gick du vidare med detta? Går i samma tankar, men har inte hittat någon som byggt större byggnad än Attefallshus.
1 svar · 2,5k läst
D
Dolset: [citat] Jag hann klart med bädden och gjöt direkt. Ca 3 dagar efter gjutning så kom minusgrader och snön. Så fick ligga orörd fram till i april. Skottade av plattan och täckte av... men det är snart 2 år sen. Så nu står attefallaren klar, till och med listerna är på plats!
15 svar · 1,6k läst
R
RILAM: [citat] NATURENS OINBJUDNA HÄLSOKUR Nej Rilam (jag) jobbar inte i ozonbranchen. Och, "med tanke på ozonets skadlighet för plast, färg o annat ORGANISKT material" så är det precis detta - alltså ozonets väldigt destruktiva inverkan på organiskt material - som gör ozonet är så effetkt också mot mögel. Det är dessutom bara en smörjgrop vi pratar om, for heavens sake. Som senare skall
28 svar · 7,4k läst
·
H
HSP: Byt ut.
4 svar · 181 läst
·
H
4 svar · 181 läst
·
Fällebyggarn
Fällebyggarn: I en gammal del av huset så är där en spricka, precis där under vill jag dra ut avloppet… Hur ska man tänka?
0 svar · 104 läst
S
Stefan1972: En normal dränering kommer absolut inte lösa saken om man har vatten ståendes såhär. Då återstår bara pumpgrop eller komma fram till varför vattnet står så högt.
11 svar · 3,1k läst
·
D
Dilato: [citat] Brunnens nivå påverkas inte alls av ytvatten.
12 svar · 569 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.