A
Anton Ericsson: [citat] Gick du vidare med detta? Går i samma tankar, men har inte hittat någon som byggt större byggnad än Attefallshus.
1 svar · 2,5k läst
D
Dolset: [citat] Jag hann klart med bädden och gjöt direkt. Ca 3 dagar efter gjutning så kom minusgrader och snön. Så fick ligga orörd fram till i april. Skottade av plattan och täckte av... men det är snart 2 år sen. Så nu står attefallaren klar, till och med listerna är på plats!
15 svar · 1,6k läst
R
RILAM: [citat] NATURENS OINBJUDNA HÄLSOKUR Nej Rilam (jag) jobbar inte i ozonbranchen. Och, "med tanke på ozonets skadlighet för plast, färg o annat ORGANISKT material" så är det precis detta - alltså ozonets väldigt destruktiva inverkan på organiskt material - som gör ozonet är så effetkt också mot mögel. Det är dessutom bara en smörjgrop vi pratar om, for heavens sake. Som senare skall
28 svar · 7,4k läst
·
H
HSP: Byt ut.
4 svar · 181 läst
·
H
4 svar · 181 läst
·
Fällebyggarn
Fällebyggarn: I en gammal del av huset så är där en spricka, precis där under vill jag dra ut avloppet… Hur ska man tänka?
0 svar · 105 läst
S
Stefan1972: En normal dränering kommer absolut inte lösa saken om man har vatten ståendes såhär. Då återstår bara pumpgrop eller komma fram till varför vattnet står så högt.
11 svar · 3,1k läst
·
D
Dilato: [citat] Brunnens nivå påverkas inte alls av ytvatten.
12 svar · 569 läst
Andrehandymagi
Andrehandymagi: [citat] Problemet är ju att du inte kommer åt att lägga ett spärrskikt under den träkonstruktionen som står på betongen. Det är där du får problemet när kapillär krafterna får göra sitt över tiden. Då ruttnar reglar och papper och allt annat som är organiskt. Är det krypgrund eller är det platta på mark för platta på mark eller riskkonstruktion när den gjorts på
4 svar · 393 läst
·
K
Kaskelot: Intressant frågeställning. Förvånad över att ingen av alla kunniga personer på forumet svarat efter alla dessa år 🤔
11 svar · 8,9k läst
·
J
jake68: Snyggt arbete! Tack för hjälpen.
2 svar · 521 läst
·
Rebex
Rebex: [citat] Hej, fick du tag på en manual? :) Skulle behöva en också!
5 svar · 15,1k läst
Kosyer
Kosyer: Håller faktiskt på att göra en uppgraderad variant som jag kan koppla en UPS till. Sedan kanske lägga till stöd för en 12v pump vid strömavbrott.
2 svar · 800 läst
·
N
Niklaspe: Farsan har golvvärme i 195s bjälklag sedan 90-talet, detta i Norrbotten. Självklart blir det endel värrmespill nedåt (fördel mot trossbotten som, hålls varmare torrare) och inga problem med värmen i huset. Tror han shuntar ut runt 42 grader vid - 25. Hans plåtar ligger stiftade under spånskivan i huset. I ekonomidel glesade han på spånskivan. Upplevs lite varmare på det glesade
3 svar · 4,1k läst
Düsseldorff
Düsseldorff: Hahaha helvete vilken overkill på kap 😂😂😂
17 svar · 644 läst
·
LillaNorrviken
LillaNorrviken: Uppdatering.... Skulle detta vara en vettig konstruktion för att bryta köldbryggan från det oisolerade klinkerblocket? Några konstigheter i den konstruktionen tro? [bild]
1 svar · 150 läst
·
T
Tysta musen: [citat] Det pendlar in sig mellan 19-22 grader hos oss. Vi testade någom säsong att sänka källar-radiatorerna men det blev bara problem och fuktigare. Räkningen från fjärrvärmen sjönk absolut inte heller, samt att golven blev kalla. Håll igång källartempen om det finns radiatorer där, då det är konstruerat med värme som nyttjas där i åtanke för hela husets välmående.
19 svar · 3,5k läst
·
nino
nino: Lite beroende på hur förberedd du vill vara... Bäst är väl att redan nu byta ut vattnet mot glykol blandning, eller vad man använder nu för tiden. Elverk som orkar driva en kompressor så du kan blåsa ur slangarna En vattenmantlad kamin som är inkopplad på värmesystemet och batterier/elverk för att driva cirkpump En kombination eller allt
2 svar · 290 läst
P
Putt: [citat] Hej! Lite bra tips finns här (Isodräns sida men gäller även andra system); https://www.isodran.se/isocert/innan-du-anlitar-entrepronor - Se till det framgår vilket system som används om du tilläggsisolerar. - Se till att det tydligt framgår exakt vilka produkter/moment som ingår och vad som kan vara tillkommande
1 svar · 225 läst
lunnabo
lunnabo: [bild] [bild] Helst vill man ha att bågarna går in i varandra helt sömlöst och att de dessutom är jämna i storlek. Här går bågarna fint in i varandra men håller inte samma storlek över hela stensättningen. Både trappan och min bristande erfarenhet stökar till det.
7 svar · 3,1k läst
·
Suvi5700
Suvi5700: [citat] Det är så mycket man ska.
6 svar · 390 läst
B
Burthen: Tack det mår bra😊.
37 svar · 7,3k läst
·
Pjosk75
Pjosk75: Finns olika diagram för risken för mögeltillväxt med olika temperaturer och luftfuktighet. Gemensamt är att ingen visar risk när luftfuktigheten är så låg som 50% oavsett temperaturen. [bild]
7 svar · 195 läst
·
B
Bjober: Det beror helt på vilket fukttillskott du har. Många parametrar som påverkar det. Grundvattennivå, kapillär stighöjd i jorden, temperaturer, ytvatten mm mm
1 svar · 145 läst
G
GeggH: Tack för alla svar, har nu läst igenom allt och landat i att detta är inget problem egentligen. Inte just nu iallafall. Källaren är så torr och fin, varken platta eller väggar suger någon fukt underifrån. Men visst man blir ju fundersam när man stöter på vatten såhär! En dränering finns i tankarna men det är inget som ligger runt hörnet precis. Men när den väl kommer så kanske
31 svar · 2,8k läst
·
A
Andreas56789: Intressant ämne detta, nu verkar det som att rörmockaren inte vill att det är minusgrader pga risk för att rören får skador när de ska böjas. Betongen verkar vara det minsta problemet just nu. De stora snömängderna har också ställt till det när det gäller framkomligheten till min tomt - men det har vi löst med skottning och sand… så vi ser ut att behöva pausa litegrann pga
38 svar · 65,9k läst
·
T
Thomas_Blekinge: Det är vid busken vä om entredörren. Busken finns inte kvar seda 2012 eller så. [bild] Ingen aning vad det är för buske. KB är stadigt över 2.0 C nu när det är vinter. Det har inte varit vinter här i söder sedan ett antal år.
35 svar · 11,8k läst
·
beng m lundberg
beng m lundberg: Ville lämna informationen att ESSDRÄN FINNS FORTFARANDE OCH JAG HAR EXEMPEL ATT DET FUNGERAR ENASTÅENDE
2 svar · 360 läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Kollar man på tjäldjupskartan så skulle jag säga att 2 m är frostfritt djup. Men rätt isolering (alltså på ovansidan med en radie av det djup du gräver) så kan man halvera det djupet. För en friggebod behöver man kanske inte vara så strikt dock, lite rörelse för en såpass liten byggnad kanske är godtagbart ?
1 svar · 279 läst
P
PikkuHiljaa: Som @pette säger. Försök sänka nya delen och ha platta på mark.
2 svar · 466 läst
·
B
Bullebock: [citat] Hej! Hur gjorde du?
1 svar · 2,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.