Matti_75
Matti_75: Isolering är billigt jämfört med att värma ett dåligt isolerat hus. Dessutom är det bara dyrare en gång jämfört med elen som kostar jämt
3 svar · 208 läst
Matti_75
Matti_75: [citat] Du har nog missat att det är ett betongbjälklag.
21 svar · 1,3k läst
S
Skodin: Hej, Någon som har en ritning över konstruktionen på en kantbalk som ska bära upp ett lättbetonghus? Jag vet att detta varierar beronde på markens beskaffenhet etc men vill ha något att utgå ifrån.
0 svar · 123 läst
M
mpostma: ska detta allt göras på plats av hantverkare? Ingen golvvärme? Ingen avloppsrör eller brunnar som ska passa in? Fick betala runt 22 för att betongare ordnade med 13 m2 betong 8 cm tjock och sa till att gjutningen blev bra med fall till brunn och granskning och vägledning. Sen. Material för armering, isolering och markduk. Mycket egentid till förberedelse. Gräva ur, plana ur. Lägga
8 svar · 927 läst
J
Johnsson 56: Min dotter och hennes man köpte ett hus byggt 1975 med den karakteristika doften från tryckimpregnerade syllar. Givetvis fanns inte heller någon tilluft i rummen, vilket man felaktigt hittade på efter energikrisen 1973. Vi tog upp ventiler och monterade en frånluftfläkt som gick hela tiden. Det blev något bättre men inte bra. Nu har de satt in en luftrenare och lukten försvann helt.
16 svar · 4,3k läst
·
F
fribygg: Att offerten är hög kan ju ha att göra med din adress och alla problem, förseningar och fördyrningar nuvarande trafikpolitik innebär för den som vill bygga eller driva verksamhet i Stockholm. Samma jobb på en ort/adress med rimlig åtkomlighet och vettigt avstånd till grustäkt och betongstation kanske vore hälften så kostsamt att få utfört.
4 svar · 255 läst
F
fribygg: Krossgrus utan nollfraktion=makadam, anledningen till makadam är att gruset inte ska hålla fukt
9 svar · 325 läst
·
Cissicl
Cissicl: Tack snälla för svar!! Då vet jag 😁
5 svar · 251 läst
·
Intet
Intet: Blev det några apelsiner och renovering?
14 svar · 2,9k läst
·
E
elwinger: [citat] Okej, tack. Jag håller nog med, jag kör nog på att fylla med jord eftersom det är så liten del det rör sig om
7 svar · 275 läst
·
P
polaris78: [citat] En dagvattenkassett är en modern, högeffektiv "konstgjord" stenkista av plastmoduler som lagrar upp till 95 % vatten, jämfört med en traditionell stenkistas 30–40 % Om man vill ha tät botten eller inte beror ju på markförhållanden och löses enkelt med olika former av dukar.. det finns täta dukar typ gummimembran och det finns fiberdukar som släpper igenom vatten men ser till
10 svar · 551 läst
T
Ted15: Här va det torrt! Testar att blåsa liv i denna tråden igen ifall det är någon som åtminstone kan killgissa lite😉
1 svar · 375 läst
·
K
Kasken: [citat] Jag tror att denna typ av grävare gör sig bäst om man ser dem som ett roligare och mindre fysiskt ansträngande alternativ till en spade. Nu när det börjar komma ut begagnade runt 30.000:- så blir jag själv faktiskt sugen att ha en i sommarstugan "bara för att" ifall man kommer på nått som behöver göras så blir det plötsligt lite roligare...... Jag skulle dock aldrig ge mig
12 svar · 802 läst
H
Hejdlös: Tjena! Nejdå, det räcker allt gott med dränrör och makadam. Se till att inte blanda jorden med makadamen bara. Har du provat att gräva fram befintlig dränering och bedömt skicket?
1 svar · 195 läst
H
Hyringa: Se bild. Gräver ut ett rum i gammal lagård. Lägger makadam, frigolit och armerad betong. Se bild. Lite fukt vid yttervägg. Det har stått utgrävt så sedan i höstas. Hur låta ny platta möta detta?
0 svar · 156 läst
·
N
Nissegandhi: Det går bra att packa makadamm på markisolering, men den bör ligga på hyfsat plant underlag. Välj inte vanlig cellplast i S80 kvalité utan en lite kraftigare skiva.
5 svar · 275 läst
Stefan N
Stefan N: Det är det, men det följer med fukten ut från grunden.
7 svar · 298 läst
·
M
m1nken: [citat] Hej, Jag har nu haft, via försäkringsbolaget, en besiktningstekniker som har tittat på skadan. Tilläggas bör att han var ute när det fortfarande var tjäle i marken varpå han inte kunde komma ner hela vägen till täcklisten, men han var ca 30cm ner under marknivå vilket han tyckte var på tok för djupt om man tittar på tex Isodräns monteringsanvisningar. Nu när jag själv har
26 svar · 2,2k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Ja ändring av bärande väg kräver: 1. Styrelsens tillstånd. Inga formkrav finns men det ska nog ha behandlats på styrelsemöte om styrelsen inte har delegerat beslutanderätt till någon som kan ta beslutet. Hur ska annars styrelsen fatta beslut i frågan vilket är lagkravet? 2. Anmälan till byggnadsnämnden och beviljat startbesked för åtgärden. Både bostadsrättshavaren och styrelsen
6 svar · 497 läst
·
V
V__L: [citat] Ok kanon, tack för hjälpen! 😊 tänker hör också gällande en sak när jag ändå har tråden uppe - går en elkabel som är dragen igenom. Tänker måste ju ut nånstans så finns väl inte så mycket alternativ? 😅
4 svar · 200 läst
·
F
fribygg: Å nöjer man sej å andra sidan med en enkel parkering för personbil kan man gott chansa på ett par dm bärlager på bef gräsmatta.
16 svar · 1,5k läst
Henningelvis
Henningelvis: Det är nog inte riskabelt att vänta. Det är väl snarare så att det kan komma attlossna mer puts när de börjar dränera så räkna med att få laga mer putsskador. Vänta och laga allt på en gång istället. Då kommer du antagligen också åt bättre. Jag har lagt putsskador precis som du skriver, alltså knacka bort, sopa rent och puts nytt. Tror inte att jag dammsög.
5 svar · 216 läst
·
D
D_Anders: Om du inte är rädd för att krypa runt så börja med att själv röja upp och förbättra med tips t ex från forumet. Skaffa ett par vettiga fuktmätare som loggar och kan läsas av på distans. Överväg att täta + sätta in avfuktare. Sen ser du det utvecklar sig och fattar nya beslut baserat på det.
8 svar · 372 läst
F
Fsnits: [citat] Det där är nog ganska vanligt, särskilt när det gäller markarbeten. Ju mer otydligt underlaget är, desto mer blir det paketlösningar och ungefärliga priser. Dels för att det finns många osäkerheter, men också för att det blir enklare att räkna hem jobbet då. Problemet är att det gör det nästan omöjligt som beställare att förstå vad man faktiskt betalar för och
5 svar · 799 läst
M
Motorkille: [citat] Ja, husets läge stämmer inte med bygglovet. Nu klart via advokat. kommer kosta oss 4-500´ skulle kunna ta 2-5 via domstol. En riktig klåpare till grundbyggare. Som hussäljare rekommenderade.👎
2 svar · 462 läst
T
Tursmurfen: [citat] Förstår dig, men då sticker ju kostnaden iväg 🤔 för jag börjar tänka: det ska hålla lääänge = rostfritt....och cirkusen är igång i mitt huvud 😆😅
17 svar · 3,1k läst
·
P
polaris78: [citat] 4-7 cm kärna var fräscht i det mesta av dom. nån lite sämre bit som var mer rutten men dom var fräschare än jag trodde ,även om dom såg ut som fan utvändigt.. provborra om man har likt ts för att bedömma skick om det faktiskt finns nån brådska med åtgärd eller om de bara är att låta bli att odla nåt ätbart nedanför eller nära och ta bort det sen när man har tid och
37 svar · 6,0k läst
·
K
Kardan79: [citat] Ja. 😅 Jag har försökt gräva lite i backen framför muren, men det är för stenigt för att komma någonstans. Hade en tanke om att gjuta någon form av sockel. Det verkar dock tufft att få till. Halva muren är hyggligt hård. Borde jag knacka fram (bila) armeringen för att kunna fästa ihop armeringen till den nya muren med den gamla? Annat tips för att muren ska stå kvar?
2 svar · 167 läst
·
K
KennyRogers: Så blev det gjort. Rh sjönk något vad jag kan utläsa, ligger på 76-78% vid ca 6-7 °C Tack för input alla!
6 svar · 584 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.