Grund & Markarbeten
Harecoin: [citat] Okej får riva lite panel ute och se hur det ser ut utifrån. hål igenom hela sylen så jag ser vind pappen.
Harecoin: Hej. Påbörjat köksrenovering i vårt hus från 1930. Fick se att syllen är attackerad av något som ätit upp den en bit i hörnet och in under till nästa rum som är badrum. Rejäl Stengrund runt huset och källare som grävdes ut efterhand. Har ni något tips för att byta ut den skadade delen? Vet inte exakt hur långt in den är skadad under badrummet går inte att krypa in där.
vanpire: Om bädden är högre än utgrävningen så får den inget stöd och riskerar att ”rinna” ut på sikt vilket kan göra att poolen får försämrat stöd och börjar luta.
useless: Bockstöden är bra om man behöver få till en skarp böj. Jag har använt några där det har behövts, men också märkt att man kan ta bort stödet efter någon vecka då röret anpassat sig till förutsättningarna. Så testa att köpa ett par stöd och flytta runt dom...
Peter321: Haha, man lär sig något nytt varje dag. Trodde de systemen hängde ihop. 🙃 Ska leta lite och se om jag hittar ett!
Marlen Eskilsson: Jag följer den här tråden med intresse. Vi planerar också att lägga om vår smågatsten med hårdfog.
BAv11: Ja egentligen så borde det väl härda genom till slut, när man tänker på det? Betong är ju poröst och fukten vandrar genom hela betongen, antar jag. Vore ju sjukt bra för mitt projekt om det räckte att torrsätta graniten, bara vattna lite försiktigt i början 🙂
Claes Sörmland: Om det ytliga grundvattnet står högt delar av året och kapillärt kan sugas in via t ex bottenplattan, inte sällan via ett sandlager som den är gjuten på så är det rätt kört. Man får avfukta och leva med fuktiga väggar delar av året. En annan variant är genomsläpplig grusig mark i en slänt som leder smältvatten delar av året. Hopplöst att hantera om ens källare står i en
Magnus E K: Men är ett uterum med golvvärme verkligen ett uterum?
D_Anders: Är källaren oinredd är det kanske inte något större problem. Har du t ex lerjord och högt grundvatten så är det nog mest att gilla läget och fixa det kosmetiska då och då.
Risarvaren: [citat] Hur långt till tomtgränsen? Det är kanske ett atörre problem än 4 (4,5) meters höjd.
DanielSt81: [citat] Helt still går det nog inte att få något som är utomhus. Att gjuta en betongplatta för att lägga marksten eller utomhusklinkers skulle jag anse som överkurs. Blir i alla fall otroligt dyrt.
MKAR: Att vänta till det torkat upp kanske är en bra idé. Men du ser inga problem med eventuella sättningar även att man gjuter när det är torrt? Tänker på vintern, när kälen kommer och eventuella problem som kan uppstå då. /M
cpalm: Så de gick från typ 2 centimeter till en halvmeter? Det är å andra sidan väldigt onödigt djupt. Men OK, så länge man paddar ordentligt så.
proxi: Jag är alltså fullt medveten om att svaret från ChatGPT innehåller massa knasigheter, så ingen tror att jag går blint efter den :-D
nybbstrom: @Anders243 Hur blev lösningen? Jag är i ungefär samma situation nu nämligen.
D Girl: Jag fick slutligen hjälp av en vän som är en duktig snickare. Han hade med sig en tigersåg modell större och kapade röret imponerande rakt på fri hand så att säga. Sedan hade han en fil som han dessutom filade kanterna jämnt med. Jag är otroligt nöjd med resultatet, hade aldrig kunnat göra det så fint som han gjorde...
Wae: [citat] En allmänning ägs av kommunen och samma regel gäller där. På min kommuns hemsida står det klart och tydligt att man inte får ställa en hoppmatta på deras mark. Denna regel gäller allt annat som en del villaägare skulle kunna tänka sig att bygga eller ställa utanför tomten. Det stör grannarna också. Det är många som inte klarar av att ta hänsyn till sina grannar så det
Odi et Amo: Hur är nuvarande dränering konstruerad? Finns möjlighet att filma dräneringsrör från ett inspektionsrör eller där de mynnar ut? Problem till följd av en dåligt fungerande dränering kommer i regel långsamt, så jag skulle bara överväga att göra det preventivt om ni stod inför tillbyggnad/renovering/trädgårdsarbete som gör att ni inte vill göra det om 10 eller 20 år.
HillRoad: [citat] Intressant tanke. Skulle ev kunna funka, till viss del i alla fall. Tror ändå jag skulle behöva komma upp och fylla i lite material mot grunden. Vet dock inte vilket material som lämpar sig för detta…
lunnabo: [citat] Kan du visa med bilder på hur din blivande stensättning ser ut nu? Bra att veta är vilka mått ytan har. Slingrande gång, rektangulär uteplats eller hur det nu ser ut. Gången som jag la i Sundbyberg är ju inte något bågmönster utan "måsvingar". Dock lite samma sak att det är lätt att tappa höjd på vingarna och bli allt rakare.
StoraO: Snyggt! Tack för bilderna. Väntar nu på frostfria nätter. Köpt in betongblandare, block, slevar och bruk :-)
niclas47: [citat] Jag beställer från plåtslagare som klipper till:)
Jeppe777: [citat] Hejsan! Är i samma läge som du va i för 15år sen😁 hur gjorde du och har det hållit?
Matti_75: Om huset är pålat behöver även uterummet vara pålat. Skummet kommer kanske hjälpa tillfälligt men det kommer att fortsätta sjunka. Ditt bästa alternativ är att höja plattan till rätt höjd med domkrafter och sedan påla så att det står kvar
maah: [citat] Precis så enkelt ska det göras när det handlar om en platta till en VP
Biggle: Hej alla. Tänkte att det finns många i sverige med 50 tals hus på krypgrund. Vi har ett som står på sluttande berg med betongbjälklag. Rinner en hel del vatten under delar av huset. Svårt att dränera bra. Nu i vinter så har det blivit rejält kallt där nere, och nu senast fuktigt. Till historien hör att vi har några stora öppningar som bidrar till att kyla ner allt, skall så klart