Hej, jag och min sambo tittar på att köpa ett hus som är byggt 1974. I detta huset så har vi förhöjda fuktvärden i golvkonstruktionen, besiktningsmannen har tagit provhål och mätt fuktkvoter mellan 21,6–21,8 %, vilket ligger över nivån där mikrobiell tillväxt (mögel/röta) kan uppstå.

Konstruktionen är en klassisk riskkonstruktion från 1970-talet: oisolerad betongplatta på mark med uppreglat trägolv direkt mot plattan.

Vi tycker inte att det luktar fränt/ kemiskt utan om det luktar lite så luktar det fuktig jord under en av trösklarna. Vi stoppade ner näsan där det fanns ett hål vid en av trösklarna in till vardagsrummet.

Vi funderar lite på hur bråttom det är att åtgärda detta, farligt att leva i?

Vad hade det kostat att åtgärda det? (Hela huset är på 154 kvm men det är också en 1,5 plans villa. Så vi vet inte riktigt hur stort övre plan är men säg att entré plan är 110 kvm.)

Huset ligger i Kungsbacka kommun.

Tacksam för svar.

Det är som sagt en riskkonstruktion och det är konstaterats förhöjda fuktvärden vilket innebär att man bör få till en fuktsäker konstruktion. Riv ut allt organiskt material från betongplattan och bygg upp med valfri fuktsäker lösning. Skulle jag av någon anledning vara intresserat av detta huset och verkligen vill bo där så hade jag rivit ut allt och renoverat innan inflyttning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.