Ossian K Olsson
N Nomosinn skrev:
Det visuella är inte sådär super viktigt. Jag tror säkert att jag någon gång flera år i framtiden vill göra en carport på halva ytan, men den kommer isåfall placeras på den sidan där sluttningen inte är så stor och det är mer bergigt.
Det behöver inte bli mer noga än att det håller över tid. Jag vill inte att det ska kollapsa så fort första stormen drar in eller att jag behöver göra om det om ett par år. Infarten är ändå en barrig grusväg och det är mitt ute i skogen.

Marken på tomten är dock helt vanlig gräsmatta så jag utgår ifrån att man kallar det "matjord" det som befinner sig under, eller är det beroende på hur sandig jorden är?
Vad är den största anledningen till att man gräver bort jordlagret innan man lägger duk och grusar? Jag har förstått det som att det primärt är för att jämna ut men även undvika att det börjar växa upp ogräs genom gruset.
Skabersjö 20250306-0098.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man vill främst gräva bort matjorden och annan jord av två anledningar.

1, den jorden håller vatten vilket gör att det kan bli problem med tjäle.

2. Det kan bli så att när man börjar köra på en väg/yta med matjord under så börjar det ”pumpa” och i värsta fall kan matjorden/jord börja flyta ut.

Med det sagt, på bilden så är det ett järnvägsprojekt jag var med i för en handfull år sedan. Brukar ha det som exempel. Under järnvägen grävde man bort matjorden och sen la 0-90 kross för banuppbyggnaden. För där är det höga krav på att inte det ska röra på sig.

Men vägen, där la entreprenören duk rätt på åkern och sen fyllde på med 25 cm 0-90 kross. Sen kunde man köra 10000 tals ton jordmassor och in med ännu mer bergmassor utan att vägen gick sönder men den satte sig lite.

Men i ditt fall kanske det är bäst ändå att göra det riktigt från början och ta dit en grävare och gräva bort all form av matjord och sen fylla upp och packa. Då kan du vara säker sedan att den inte sätter sig.

N Nomosinn skrev:
Det visuella är inte sådär super viktigt. Jag tror säkert att jag någon gång flera år i framtiden vill göra en carport på halva ytan, men den kommer isåfall placeras på den sidan där sluttningen inte är så stor och det är mer bergigt.
Det behöver inte bli mer noga än att det håller över tid. Jag vill inte att det ska kollapsa så fort första stormen drar in eller att jag behöver göra om det om ett par år. Infarten är ändå en barrig grusväg och det är mitt ute i skogen.

Marken på tomten är dock helt vanlig gräsmatta så jag utgår ifrån att man kallar det "matjord" det som befinner sig under, eller är det beroende på hur sandig jorden är?
Vad är den största anledningen till att man gräver bort jordlagret innan man lägger duk och grusar? Jag har förstått det som att det primärt är för att jämna ut men även undvika att det börjar växa upp ogräs genom gruset.
Om bärigheten är god kan du skippa markduken, har grusvägen utanför ingen markduk behöver nog inte din parkering ha det heller.

Det enklaste och billigaste sättet i mina ögon är att hyra en liten mingrävare samt padda och plana ut hela ytan till -40cm med de massor du redan har. Bör inte ta mer än nån timme på sin höjd. Kasta ut en duk och låt grusbilen tippa 0/32 över kanten rätt ner i ditt nygrävda hål.

Ös ut bärlagret med din hyrda minigrävare, padda, låt tippa 0/16 på samma vis och repetera. Toppa med ett tunt lager 4/8 eller 2/6 om du skulle föredra det framför 0/16 som färdig yta, det kan du kratta ut för hand.

0/32 30cm
0/16 10cm

Jag ser inte riktigt vitsen med att gräva ut 20cm överallt. Där det i nuläget är 0cm kommer det ju bara att ligga 20cm bärlager + slitlager vilket är i det klenaste laget. Och där det är 70cm kommer det att ligga 90cm material vilket låter överdrivet.

Alatan Alatan skrev:
Det enklaste och billigaste sättet i mina ögon är att hyra en liten mingrävare samt padda och plana ut hela ytan till -40cm med de massor du redan har.
Hur blir det billigare än att göra arbetet för hand?

Alatan Alatan skrev:
Där det i nuläget är 0cm kommer det ju bara att ligga 20cm bärlager + slitlager vilket är i det klenaste laget.
Det handlar om en grusad parkering, varför skulle det behövas mer bärlager än så?

• Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Hur blir det billigare än att göra arbetet för hand?
Man kan spara in pengar på att slippa gå till sjukgymnast i höst och vinter. :)

H hydrolift skrev:
Man kan isåfall låta bli att gräva i befintlig mark och bara fylla med nytt mtrl om man inte vill göra onödigt manuellt arbete.

• Gilla
hydrolift
  • Laddar…
H hydrolift skrev:
Man kan förlänga livet med motion.

• Gilla
hydrolift och 1 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Man kan förlänga livet med motion.
Kan man rentav förlänga livet med att gräva bort befintlig jord innan man fyller med bärlager eller anser du att det är onödigt arbete?

F fribygg skrev:
Kan man rentav förlänga livet med att gräva bort befintlig jord innan man fyller med bärlager eller anser du att det är onödigt arbete?
Svårt att avgöra om man inte kan inspektera på plats. TS skriver att det är vanlig gräsmatta. Den lutar ju dock för myclet så någon form av markarbete behöver ju göras för att plana ut marken. Då kan man lika gärna göra arbetet rätt från början. Köra dit matjord för att behålla en gräsmatta på hela ytan känns inte särsklit genomtänkt. En geotextil N3 mellan (trolig) matjord och bärlager kommer att stabilisera tillräckligt bra för att det inte skall bli problem inm överskådlig tid.

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Svårt att avgöra om man inte kan inspektera på plats. TS skriver att det är vanlig gräsmatta. Den lutar ju dock för myclet så någon form av markarbete behöver ju göras för att plana ut marken. Då kan man lika gärna göra arbetet rätt från början. Köra dit matjord för att behålla en gräsmatta på hela ytan känns inte särsklit genomtänkt. En geotextil N3 mellan (trolig) matjord och bärlager kommer att stabilisera tillräckligt bra för att det inte skall bli problem inm överskådlig tid.
Är det troligt att det är matjord på en tomt i skogen med ett tunt jordlager på berget?

Man ska inte underskatta hur kul det är att leka med en minigrävare! Billigt nöje sett som underhållning per timme.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.