Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur
AndersS: [citat] Du har svaret i våra inlägg om du har samma hos dig. I en jordkällare är det bara att göra rent.
jonaserik: [citat] Vågar. det är bara att klämma lite mellan fingrarna och slicka på fingret, det är inte cyanid med dödligt utgång direkt. Men klart har du dom i försäkringen så kan du vänta.
Trojadam: Upptäckte detta i källaren när jag skulle riva golv. Bilden är på det underliggande trägolvet. Huset är byggt på 60-talet. Det verkar bara vara en liten del som är angripet i rummet. Vad är detta? Ska man vara orolig? Till saken hör att det sannolikt funnits/finns fukt i anslutning till betongplattan men att vi i alla fall gjort ordentlig dränering när vi flyttade in.
Magnus E K: Finns redan en annan tråd om detta: https://www.byggahus.se/forum/threads/kan-det-vara-asbest-nykoping-evakueras.569705/
Diamant: Helt otroligt att denna asbest noja på forumet fortgår. För att bli sjuk av asbest krävs ett antal år av hög exponering och är man inte rökare är risken inte alarmerande hög. Hög risk är om man utsatts för hög asbest koncentration under många år och dessutom är rökare. Att vid en renovering få i sig lite asbestfiber är naturligtvis inte bra men hälsorisken är i praktiken
Daniel Eriksson1: Mycket riktigt. Jag hämtade den långa stegen och hittade ganska snabb var talgoxarna har varit, ca tre meter upp. Dessutom gott om fågelspillning. Har gått och letat efter ingångar närmre marknivå när jag misstänkte möss och inte hittat något. Tätat och klart med metallnät.
fribygg: [citat] Har du skrapat bort lite av limmet och kollat om det brinner upp helt om du tänder eld på det?
Håbbe01: [citat] Antar att luften måste varit fuktig kanske pga dålig ventilation och den blir mer stillastående bakom möbler och kanske mot en yttervägg. Lösningen blir väl då att plocka bort tapet och göra om o sedan tänka på värme och ventilation i rummet
Suvi5700: [citat] Äsch oroa dig inte. Sätt på dig munskydd och riv bort skiten.
mattias.rask: [citat] Hade dragit mig ur… risken är att man inte ser allt och det blir mer jobb med att riva än man trodde.
mattias.rask: Du kan själv ta ett prov och skicka in till tex botaniska analysgruppen. Men ser ut som svamp.
grovspacklarn: Skicka på analys om du är orolig. Våttorka ordentligt, använd mask
Stallkatten: Tack för alla tips. Efter att första gått i fällan har ingen mer vågat sig fram trots sådan där fräsig dubai-nötkräm som bete, salami och allt möjligt gotte har offrats... All annan källa till mat är också bortplockad. Får väl svälta ut de sista helt enkelt. Gissar att de evakuerar när det finns utsäde och fågelägg och ungar att norpa utomhus istället. Vi har ju inte haft
Arne Haga: [citat] Ut fra alle tankesprang om elding og doftar, er mycket her bisarrt tanke virkaomheg
Annanhuset: Hej, Hur har det gått? Har precis samma i vårt hus som vi precis köpt. Har dock källare med plastmatta.
sagabelami: [citat] Ang tavlor så har vi STASskenor uppe vid taket runt alla väggar. Tavlorna hänger på väggen i plasttråd, från skenorna, med krok.
pmd: Ja, kanske det, men troligare på längden än på bredden. 😉
Mallemalle123: Tur att det inte var asbest för er! Vi lämnade in det på prov idag och det visade sig vara asbest både i lim och golv. Drar ut en del på renoveringsprocessen såklart men vi är glada att vi kollade upp det och inte rev allt👍🏼
pjkw: Du kan endast vara helt säker om du skickar in för analys, men nej det tror jag inte. Eventuella böjar på vatten och elementsrör kommer troligtvis ha asbets i isoleringen.
Jansson69: [citat] Ja mask bör användas betydligt oftare än vad det görs för det är mycket som är ohälsosamt att andas in och skapar irritation i luftvägarna i onödan..
Malin76: [citat] Avlivning med koldioxid, se tidigare i tråden.
NyKarin: Jag hade svårt med den här i våras, har tidigare bara erfarenhet av olika jötulkaminer. På fredag byter jag ut den mot en termatech, vill ha värme direkt istället för efter fem timmar. Får se hur jag lär mig den nya men det kommer säkert gå bra. [bild]
pjkw: Du vinner inget på att oroa dig, vill du försäkra dig om att du inte fortsätter utsättas för eventuella asbestfibrer så våttorka överallt noga.
Pontus Jakobsson1: Dåså det gröna pulvret ser mycket likt ut det jag uppmärksammat. Vet inte när nuvarande golv är lagt men det kan mycket väl vara ifrån Ikea, som beskrivs i andra tråden. Tack för bra svar!