Uppvikt golvmatta vid ett element, med synlig limrest och träunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

RoTe
Nej

Om nån bearbetat eternit i rummet/ huset efter det att mattan limmades på plats kan det ju inte helt uteslutas.
Mattan kan ju dessutom vara kontaminerat med hundhår, människohår och rester av tobaksrökning så du gör helt rätt om du tar ut den och ersätter den med ett lättskött golv

Redigerat:
Mattan är med största sannolikhet inte tillverkad av asbest.

Vanligare är det att limmet innehåller asbest, men mitt tränade lekmanna-öga säger att det ser inte ut som det typiska asbest-limmet på bilden, det brukar vara mörkare.

Märk väl att även andra partiklar kan vara hälsovådliga att inandas, när du utför arbete som detta med begränsad luftväxling så skall du absolut använda ett ordentligt inandningsskydd, sånt "kaffefilter" med gummisnodd är absoluta minimum, lägg gärna några hundralappar på en ordentlig andningsmask.

K Kasken skrev:
Mattan är med största sannolikhet inte tillverkad av asbest.

Vanligare är det att limmet innehåller asbest, men mitt tränade lekmanna-öga säger att det ser inte ut som det typiska asbest-limmet på bilden, det brukar vara mörkare.

Märk väl att även andra partiklar kan vara hälsovådliga att inandas, när du utför arbete som detta med begränsad luftväxling så skall du absolut använda ett ordentligt inandningsskydd, sånt "kaffefilter" med gummisnodd är absoluta minimum, lägg gärna några hundralappar på en ordentlig andningsmask.
Jag skrev kanske fel, menade limmet.

J Juliank skrev:
Jag skrev kanske fel, menade limmet.
Har du skrapat bort lite av limmet och kollat om det brinner upp helt om du tänder eld på det?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.