S
Svampe: [citat] Ajdå, det är ju nästan ännu värre... Det är dock inget som oroar här I alla fall. Utanför finns inget trevligt att bosätta sig i plus att det bor 12 katter (flera av dem är storjägare) inom 100 meter från förrådet så överallt där de kommer åt är det väldigt rent o fint från möss [citat] Det är min plan att det överallt, även i skarven mot taket, ska vara överlapp
7 svar · 458 läst
C
conform: [citat] Tack för tips! Vi ändrade inget runt karm i samband med tapetsering, funderar på om man kanske borde förstärka med isolering på baksidan av luckan? Drevningen ser ok ut, och opåverkad. Tänker att det är något som ändrats sedan vi flyttade in då problemet är hyfsat nytt.
6 svar · 825 läst
·
BirgitS
BirgitS: Det jag har sett i forumet angående linoleummattor och asbest är att de linoleummattor som har ett vitt papplager har innehållit asbest i pappen.Eller om de är limmade med svartlim. Inte andra. Däremot är det ju inget man kan vara 100 % säker på att det stämmer.
1 svar · 172 läst
·
G
Gesseman: Halloj! liten fråga bara för att kunna sova lugnt, och kanske lära sig något. Snickare har börjat riva upp golvet i köket för att bygga ut badrummet, och vill slänga ut en fråga om det finns någon risk att det kan finnas asbest i materialet som sågats upp baserat på bilderna. Enda anledningen för jag frågar är då jag har dålig koll på vad som kan innehålla asbest, men bara sett
0 svar · 186 läst
·
imported_Benno
imported_Benno: Mattan får du skicka in en bit för provtagning. Asbest på väggarna är osannolikt om det inte är en golmatta där också.
1 svar · 254 läst
·
P
Palmaren: Okej, det låter ju bra. Hoppas på att det bara är en gammal fuktskada, då det är en fd yttervägg. Träet känns inte fuktigt nu och inget som smular när man trycker på det.
8 svar · 594 läst
·
M
MagHam: Att spetsa linoljan med balsamterpentin fungerar bra.
4 svar · 373 läst
TorbjornP
TorbjornP: Hur gick det? Vad gjorde ni med affären?
22 svar · 2,0k läst
Lekkan
Lekkan: Vi har aldrig haft besvär av andra djur men det får man ju anta.
51 svar · 2,8k läst
·
H
Ht33781: [citat] Typ samma period i båda mätningarna, okt-dec. Gammalt hus. Odränerat. Det var ett gruslager tidigare. Ventilationen har inte ändrats på något sätt, det är självdrag genom hela huset. Ev har eldning i nyinsatt vedspis på våning 1 påverkat en viss del, men den har knappast använts flitigt i denna milda vinter. Ingen blåbetong i väggarna, det är stengrund.
2 svar · 195 läst
K
karlmb: [citat] Kanske närmare 10000 alltså! Det här....
1,3k svar · 111,8k läst
·
M
martin991: [citat] Idag rev jag ut det sista av gips, isolering, asfaboard och gles-panel. Det är några bitar av syllen som fortfarande har fläckar på sig samt några reglar. Framförallt till vänster och höger om dörren. Jag upplever att lukten är starkare i det hörnet. Efter juldagarna skall jag inspektera allt trä och byta ut de reglar som är värst. Det är 4-5st som har stora fläckar på
6 svar · 474 läst
·
P
PaulaBE: [citat] Se bild för Renson, lila = frånluftsplacering, grön = friskluftsventil. Det är alltså vistelserummen på entreplan som fått. Friskluften i vardagsrummet är väl inte optimal, men på utsidan finss inglasad altan, så det var svårt att få till på annan plats. Frånluften ville de ha en bit från köket för att slippa os i systemet. Det var installationsfirman (Isolerab, och ja
15 svar · 475 läst
·
K
Kane: [citat] Man kan ju anlita dessa proffs annars....😉 [MEDIA=youtube]8gHXlo92fII[/MEDIA]
9 svar · 435 läst
·
D
Dennis11540: [citat] Tack för tips! Det är inte grannens avlopp för den pipan hittades ett par meter bort och ligger djupare, är grövre diameter och ligger i anslutning till inkommande vatten. Mest troligt någon dränering, dagvatten eller gammalt avlopp Men jag skarvar ihop den så slipper man tänka på det i forsättningen.
5 svar · 335 läst
·
Intet
Intet: [citat] Det är ju så dags nu! 😁 Finns ingen anledning till att göra någonting, för Intet Finns att göra.
2 svar · 415 läst
·
B
Bylla88: [citat] Inte alls en dum gissning, tack!
2 svar · 346 läst
·
NyKarin
NyKarin: [citat] Precis som det står i inlägg #5.
6 svar · 4,5k läst
·
pjgb
pjgb: Luddet är jute, det luktar så i alla fall. Sen vet man ju inte vad för lim som använts, mitt var vitt och vattenlösligt.
3 svar · 819 läst
·
A
AndersS: [citat] Jo, så kan det bli men för oss blir det inte så ofta. Vid bostaden har vi ändå sådant som ska till ÅVC ibland och då får det följa med. Även pant åker med till ÅVC för insamling redan idag då man kan hälla allt i maskin.
352 svar · 41,1k läst
·
L
lbgu: [citat] Egentligen är det dumt att ha fällor utomhus. Finns många andra djur som kan komma åt dem ifall råttorna kan komma åt dem. Stora råttfällor kan t.ex. skada katter. Annars är djur som ekorrar, igelkottar och olika fåglar utsatta. Att det finns möss/råttor utomhus är egentligen fullt normalt, så så länge de inte tar sig in i huset är det inget problem. Själv har jag tagit
18 svar · 795 läst
·
L
Luktnissan: [citat] Jag har en sådan fotokatalysator som även kan ge ozon från opti. Den har inte alls fungerat i vårt hus med att ta bort kemisk lukt från krypgrunden. Du kanske har en annan lukt.
16 svar · 10,0k läst
ARJU
ARJU: [citat] Visst är det så. Men om man har temporära toppar, som infaller nattetid när man är hemma kring 600 Bq, men medelvärdet är 200 eller under. Kan det finnas anledning att titta på vart det kommer ifrån och överväga åtgärd. Man ska inte gömma risken med exponering bakom generella riktlinjer.
219 svar · 65,6k läst
·
A
Agrik: [citat] För att problemet ska lösas, har jag 1 som jsg ser så har jag flera som jag inte ser. Dock verkar det eventuellt som jag har hittat var dom kommer ifrån - balkongen. 3st låg 20-30cm utanför dörren idag, håller på att sätta upp nya tätningslister. [citat] Har ju inte känt på den stelnade gelen, så vet inte hur hård den är, men spontant så känns det som att dom inte biter
101 svar · 61,5k läst
·
B
Bjober: [citat] Boracol används mot hussvamp. Säljs bara till företag. Många år sedan jag köpte men tog det via en släkting med byggfirma.
1 svar · 282 läst
BirgitS
BirgitS: Här är en tråd om asbest i samband med rörisolering: https://www.byggahus.se/forum/threads/rorisolering-asbest.449603/
5 svar · 723 läst
·
K
kia2: [citat] Jag googlade på blånad och då står det att den är blågrå i färgen. Detta är ju svartaktigt. Kan det vara blånad ändå?
2 svar · 483 läst
·
J
J_B: Nä det borde inte ha nån betydelse. Är bara frågan hur mycket jobb det är att få igenom.
28 svar · 5,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.