H Hybro skrev:
Tänder ALLTID underifrån, så som min far lärde mig.
OT i den här tråden men det är inte fel att våga prova nått nytt ibland, inte alltid förfädernas sätt att elda eller värma sina bostäder är de bästa.
Vågar du @Hybro prova att tända brasan i eldstaden uppifrån nästa gång?

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Det går att lära sig nytt. Jag har tidigare också eldat underifrån, det var vad jag lärde mig på 70-talet som liten. Efter några försök finner jag inga problem med att tända ovanifrån.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
NyKarin NyKarin skrev:
Det går att lära sig nytt. Jag har tidigare också eldat underifrån, det var vad jag lärde mig på 70-talet som liten. Efter några försök finner jag inga problem med att tända ovanifrån.
Upplever du det enklare, snabbare, bättre?

F fribygg skrev:
Upplever du det enklare, snabbare, bättre?
Jag upplever att det fungerar lika bra. Att det bara är en teknik att lära sig. Om det minskar rökgaser och värmer upp skorstenen, varför inte? Förövrigt är det väl först nu när jag eldar dagligen som jag faktiskt får igång brasan varje gång. Tidigare myseldningar i radhus, på landet för värme fick jag inte in tekniken till 100%.

NyKarin NyKarin skrev:
Jag upplever att det fungerar lika bra. Att det bara är en teknik att lära sig. Om det minskar rökgaser och värmer upp skorstenen, varför inte? Förövrigt är det väl först nu när jag eldar dagligen som jag faktiskt får igång brasan varje gång. Tidigare myseldningar i radhus, på landet för värme fick jag inte in tekniken till 100%.
I vissa eldstäder fungerar det bättre, i andra sämre. Vissa inskränkta individer vågar inte prova nått nytt utan fortsätter på samma sätt som farfar trots att det finns nya bättre sätt som inte kräver nån dyr utrustning eller nått annat special för att prova.

• Gilla
NyKarin
  • Laddar…
Jag hade svårt med den här i våras, har tidigare bara erfarenhet av olika jötulkaminer. På fredag byter jag ut den mot en termatech, vill ha värme direkt istället för efter fem timmar. Får se hur jag lär mig den nya men det kommer säkert gå bra.
Gammal vedeldad kamin med glaslucka där man ser en glödande eld inuti. Kaminen har texten "Häritölj" och står på ett kaklat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.