Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur
Leran: Du kan läsa BBR15 här: http://www.boverket.se/upload/publicerat/bifogade%20filer/2008/BBR%2015/BBR_15_hela.pdf Detta var vad jag hittade efter en snabb sökning i BBR: 1:21 Dispens vid flyttning av byggnadsverk Allmäntråd Om uppförandet gäller ett byggnadsverk som behöver flyttas kan, enligt 19 b § BVF, den nämnd som fullgör kommunens uppgifter inom byggnadsverksområdet i särskilda
Prahna: Mattan ligger på ett gammalt trägolv. Den är inte proffessionellt inlagd utan det är hemmapulare som gjort detta. Det ser ut som man lagt "lumpmattan" under för att jämna till då trägolvet är ganska vågigt.
Framepro75: Först tar man ut allt skit typ jord trä och annan bråte som mögel kan få fäste i sedan byter man ut de delar i den bärande konstruktionen som har mögel med tryckt virke sedan kan man täcka marken i krypgrunden med cellplast för att stoppa fukten från berget/marken se till att det finns bra vent i grunden så att det blir bra snurr på luften om inte det fungerar får man montera in en
drainsniffer: Det finns bara fyra laboratorier i Sverige som är ackrediterade att mäta radon, Gammadata är ett av dom (de andra tre är Pasela, MRM och Independia). Det som man bör tänka på är kanske om man nappar på ett erbjudande där kommunen har ordnat fram ett avtal (därmed ofta lite subventionerat pris) är att resultaten då blir offentliga när de kommer in till kommunen.
Energiberäknaren: [citat] Som vanligt gjorde jag en liten koll med www.energiberakning.se och kom fram till U=0.09. Dvs ungefär detsamma. Energiförlusten skulle då bli 36 kWh/dygn. Men 28 kWh ligger kanske närmare sanningen om man tar hänsyn till den temperaturgradient som man får i den omgivande marken, efter en tids uppvärmning.
kikkan99: Alltså bullerskyddat område pga av att flygplanen flyger ovanför huset.
magnushasselqvist: Hej Jag har plockat fram en cellplastinbakad husdesign, där tanken är att cellplasten skall befinna sig mellan stenväggar, och att undvika köld/fukt-bryggor. Problemet är taket. Jag har bifogat en skiss där cellplasten ligger ovan på fiberbetong. Verkar det vettigt ? Tillåtet ? Tillräckligt ? Tacksam för åsikter. mvh /Magnus
mikaelbe: Finns billiga avfuktare på Coop t ex för nån tusenlapp. Kan kopplas med slang till brunn om man vill. Funkar utmärkt.
Evi: Hej! och tack för svar på min fråga. då vet jag ungefär vad det kostar och så får vi gå vidare med problemet.
Acerman: Finns det någon som vet vad som gäller när man snickrar och bygger själv? Man läser i tidningen titt som tätt om byggen som tvingats lägga ned arbetet. /Peter
se38005: [citat] Intressant artikel, tyvärr med ett antal fel. 1. Undvik att blanda in alltför mycket gräs. Färskt (grönt) nyklippt gräs bryts relativt lätt ner, men om man lägger på för mycket, så blir det gärna stora "kakor" av gräs, som då tar lång tid att bryta ner. Gammalt (gult) högt torrt gräs, kan närmast liknas vid halm, som tar lång tid att bryta ner. Dessutom är det lite
bmos: Tja! Jag har funderat på markförvärmd luft ett tag också och kommer att fixa det när det är dags att slänga ut den gamla minimastern. Mitt system som jag tänker det i såfall: Heru 75 eller motsvarande (kanske ett aggregat med borstlösa likströmsmotorer vore nåt) som får in luft via antingen: -Luftsolfångare (jag har sett en sån lösning på nätet och det borde ju funka), -markrör
Havsutsikt: Jag har viss erfarenhet från bageri och mjöldamm i mitt yrke. Jag kan stryka under med att bageri är ett av de verksamheter som är ytterst svåra att begränsa när det handlar om damm. Ett bageri beläget i en fastighet med lägenheter ovanpå, där hade det spridits mjöldamm in i lägenheterna. Bageriet i ditt fall borde nog ha en förbättringspotential i utsläppen av damm.
Sökarn: Tja en del kan tycka att det luktar nytt, vi tycker det luktar cancer i de affärer där det luktar.
Mangan: Som sagt.. Hade jag haft tid så hade jag gjort en korttidsmätning. Nu får vi ta det säkra före det osäkra och leva med det.
Frodda: Har precis som du beskriver i första inlägget soutterängs hus från 70 talet. Hade Anticimex där när vi köpte det, visade sig vara något förhöjda fuktvärde på den delen som var under mark. Dvs ingen fara. 5 års planen är att börja dränera om huset på den sidan som är under jord! Leda bort alla stuprör som är nergrävda vid huset o sätta dom ovanhuset så vattnet rinner bort.
Sommartorparn: Känner inte till det medlet. står det på flaskan att medlet passar för det du vill göra så kör på det......
joflopp: Dumt och dumt. Det är förbjudet i många kommuner liksom det är att elda spånskivor, plast, målat virke etc.
Allium: Ventilationssystem med VAV (Variable Air Volyme) är inte särskilt nytt. Det är handlar egentligen bara om att ventilera (och eventuellt kyla) rummen mer när behovet ökar. Fördelen är att aggregat och stamkanaler inte behöver dimensioneras för att klara 100% flöde till alla rum. I en villa får man inte lika stor nytta av detta då det egentligen är för få rum, om man inte bor i ett
saturnus: På mitt byggsamråd blev det också antecknat att en radonmätning skulle utföras. Märkligt tyckte grannarna, då kommunen för ett drygt år sedan utfört mätningar i området, som visade på låga värden. Jag bygger dessutom på en tidigare husgrund. Markradon är inget nytt, utan funnits där sedan urminnes tider. På vissa områden är värden låga och på andra höga. Detta borde leda
alen: Sedär! Nu fick jag lära mig nåt nytt. Skall nog överväga mitt ställningstagande mot gips.
Modig: Spännande! Nu har vi köpt ett befintligt hus, men om vi hade byggt nytt skulle vi ha satsat på ekobyggande. Intressant - och besvärligt - att det dyker upp garantiproblem på grund av det.
rusticola: Super! Detta har jag saknat! Bygger själv så miljövänligt jag bara kan förutom avseende storleken på eländet (byggandet har legat nere ett tag nu pga av att övriga livet behövt lite mer plats än vanligt, http://www.huset.linnell.se). /Tobben