BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Spelar det någon roll för klimatet vad någon forskande aktör gör eller säger? 🤔
Det verkar det väl som. Det är ju pga. vad forskare har kommit fram till gällande klimatförändringar, som nu en massa länder försöker minska sina koldioxidutsläpp.

Krilleman
BirgitS BirgitS skrev:
Det verkar det väl som. Det är ju pga. vad forskare har kommit fram till gällande klimatförändringar, som nu en massa länder försöker minska sina koldioxidutsläpp.
Och om forskaren har fått enorma anslag från enkom den sidan som vill ha "rätt" svar?

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Hittar du en svensktillverkad fleecetröja av återvunna pantflaskor är du välkommen att länka!
Inte fleece och inte pant men

Material - 48% Lyocell (TENCEL®), 28% bomull, 24% återvunnen polyester.
Polyester från återvunna plastflaskor från havet. I denna tröja är det hela 10 stycken plastflaskor från havet.
Lyocell (TENCEL®) är ett av dom mest hållbara materialen som finns. Det är 100% veganskt och tillverkat av träfibrer från eukaluptus med hjälp av förnybar energi och helt utan giftiga kemikalier

Ursprung - TILLVERKAD I SVERIGE. En etisk och hållbar produktionskedja är vårat absoluta fokus. Denna tröja handstickas i våran studio i Stockholm.

https://kitestudio.se/prodcts/handstickad-troja-atervunnen-bomull

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
D Dilato skrev:
Inte fleece och inte pant men

Material - 48% Lyocell (TENCEL®), 28% bomull, 24% återvunnen polyester.
Polyester från återvunna plastflaskor från havet. I denna tröja är det hela 10 stycken plastflaskor från havet.
Lyocell (TENCEL®) är ett av dom mest hållbara materialen som finns. Det är 100% veganskt och tillverkat av träfibrer från eukaluptus med hjälp av förnybar energi och helt utan giftiga kemikalier

Ursprung - TILLVERKAD I SVERIGE. En etisk och hållbar produktionskedja är vårat absoluta fokus. Denna tröja handstickas i våran studio i Stockholm.

[länk]
Jag fruktar att denna i det närmaste hobbyverksamhet inte bar sig:

Likvidationsbeslut för Ulrica Sasko Design AB med organisationsnummer 556429-5789, beslutat den 17 juli 2025.

https://www.allabolag.se/foretag/ulrica-sasko-design-ab/hässelby/konsulter/2K0U63XI5YF3I

• Haha
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Jag fruktar att denna i det närmaste hobbyverksamhet inte bar sig:

[bild]

[länk]
Var säkert dyrt att samla in flaskorna från havet, inte så många sin kastar dem där i Sverige, och lokala råvaror är givetvis ett måste

• Gilla
Suvi5700 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A ajn82 skrev:
Var säkert dyrt att samla in flaskorna från havet, inte så många sin kastar dem där i Sverige, och lokala råvaror är givetvis ett måste
Att köpa garn är nog inte den stora kostnad jämfört med: "Denna tröja handstickas i våran studio i Stockholm."

• Gilla
Suvi5700 och 1 till
  • Laddar…
Att köpa garn är nog inte den stora kostnad jämfört med: "Denna tröja handstickas i våran studio i Stockholm."
Jag utgår från att designern själv samlade in de tio flaskorna som användes till tröjan vid långa romantiska strandpromenader

• Haha
  • Gilla
Suvi5700 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Krilleman Krilleman skrev:
Och om forskaren har fått enorma anslag från enkom den sidan som vill ha "rätt" svar?
Jag tror att du tänker på de där forskarna som är betalda av oljeindustrin. Ja, deras resultat brukar ju bli därefter, åtminstone de resultat som publiceras.

• Gilla
Jansson69 och 3 till
  • Laddar…
P
Krilleman Krilleman skrev:
Om det är en forskare med integritet så kan vi lita på att resultaten av forskningen är korrekt redovisade.

I vetenskapliga sammanhang går det inte heller att fuska i längden eftersom publicerade resultat ska gå att reproducera av andra forskare. Enstaka fejkade resultat kan vi alltså räkna bort.

Det är det där sista som gör att den vetenskapliga metoden är den bästa för att ta reda på hur verkligheten fungerar.

• Gilla
  • Älska
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
Zevv Zevv skrev:
Vi var med 3 st 240 literssäckar med kläder i helgen vid återvinningen i Sundsvall. Allt skulle kastas i brännbart när man ställde frågan.
Jag ska inte moralisera men är inte det en hel del kläder. Ni måste samlat flera år.

N Nilsson i Boda skrev:
Jag ska inte moralisera men är inte det en hel del kläder. Ni måste samlat flera år.
Skribenten kanske köper nytt istället för att tvätta?

P
N Nilsson i Boda skrev:
Jag har inte för vana att slänga kläder, utom om de blir utslitna, så det skulle nog inte vara ett problem att fylla 3 stycken 240-litersäckar med kläder, inköpta under många decennier.

Det är nog dags att rensa lite. Klädkammaren är ganska full, och kläder som har krympt på ett oförklarligt sätt är det ju ingen idé att ha kvar.

P pmd skrev:
Klädkammaren är ganska full, och kläder som har krympt på ett oförklarligt sätt är det ju ingen idé att ha kvar.
Säg inte det. Du kanske också krymper med tiden... 😢

• Haha
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
P
Ja, kanske det, men troligare på längden än på bredden. 😉

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.