God kväll!
Köpte ett torp för ett par år sedan. Panelen är i dåligt skick och jag tog bort några bräder i somras där det så värst ut i syfte att se hur timret bakom såg ut. Byte av panel är planerad till 2026. Nu i veckan upptäckte jag dock någon form av mögel eller svamp som växer från det exponerade timmer. Jag befarar det värsta men undrar om någon har en aning om vad det kan vara. Planen är att få ut en expert efter jul och nyår.
Mvh
Köpte ett torp för ett par år sedan. Panelen är i dåligt skick och jag tog bort några bräder i somras där det så värst ut i syfte att se hur timret bakom såg ut. Byte av panel är planerad till 2026. Nu i veckan upptäckte jag dock någon form av mögel eller svamp som växer från det exponerade timmer. Jag befarar det värsta men undrar om någon har en aning om vad det kan vara. Planen är att få ut en expert efter jul och nyår.
Mvh
Ser onekligen ut att kunna vara hussvamp, har du någon murstock eller murad grund i närheten av angreppet?Ö Österbo skrev:God kväll!
Mvh
För hussvamp behöver fukt/vatten, trä/cellulosa och kalk. Tar man bort en av dessa tre så växer/finns inte hussvampen..
Man kan ta prover själv och lämna in på provtagning ifall man vill spara lite pengar i ett tidigt skede..
Du kan själv ta ett prov och skicka in till tex botaniska analysgruppen. Men ser ut som svamp.
Klicka här för att svara