Hej! Huset är från slutet av 50-talet. I källaren tog jag bort en gammal nålfiltsmatta. Under finns svart färg, kan också vara lim. Man ser rester av en matta på vissa ställen. Är det asbest, tror ni?

• Vägg i källare från 50-talet med svart färg eller lim och fläckar där nålfiltsmatta avlägsnats; asbestrisk bedöms.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart undergolv i källare med rester av gammal matta och möjlig svart färg eller lim.
    Skapa konto
  • Närbild av en hand som håller en bit av gammalt svart material med dammig yta, potentiellt lim eller matta från 50-talshusets källargolv.
    Skapa konto
BirgitS
Det är omöjligt att utifrån några bilder veta om det är asbesthaltigt svartlim, asfalt/tjära eller färg. Man får skicka in på analys om man vill veta.

BirgitS BirgitS skrev:
Det är omöjligt att utifrån några bilder veta om det är asbesthaltigt svartlim, asfalt/tjära eller färg. Man får skicka in på analys om man vill veta.
Tack för svaret! Jag förstår. Hoppades lite på ett ”äsch oroa dig inte, det är bara att ta bort”.

BirgitS BirgitS skrev:
Behöver jag ta bort det - om vi antar att det är svartlim - eller kan jag lägga över en heltäckningsmatta?

BirgitS
Asbest är bara farligt som damm, dvs. när man kan andas in det, och täcks det med en matta bör det inte kunna damma upp i luften.

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Suvi5700
F FredSk skrev:
Tack för svaret! Jag förstår. Hoppades lite på ett ”äsch oroa dig inte, det är bara att ta bort”.
Äsch oroa dig inte. Sätt på dig munskydd och riv bort skiten.

• Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.