F FredSk #1 Medlem · Stockholm · 133 inlägg 8 jan 21:28 FredSk Medlem Stockholm 133 inlägg 8 jan 21:28 #1 Hej! Huset är från slutet av 50-talet. I källaren tog jag bort en gammal nålfiltsmatta. Under finns svart färg, kan också vara lim. Man ser rester av en matta på vissa ställen. Är det asbest, tror ni? Inloggade ser högupplösta bilder Logga in Skapa konto Gratis och tar endast 30 sekunder Inloggade ser högupplösta bilder Logga in Skapa konto Gratis och tar endast 30 sekunder Inloggade ser högupplösta bilder Logga in Skapa konto Gratis och tar endast 30 sekunder #asbest
Hej! Huset är från slutet av 50-talet. I källaren tog jag bort en gammal nålfiltsmatta. Under finns svart färg, kan också vara lim. Man ser rester av en matta på vissa ställen. Är det asbest, tror ni?
BirgitS #2 Medlem · Stockholms län · 48 127 inlägg 9 jan 13:34 BirgitS Medlem Stockholms län 48 127 inlägg 9 jan 13:34 #2 Det är omöjligt att utifrån några bilder veta om det är asbesthaltigt svartlim, asfalt/tjära eller färg. Man får skicka in på analys om man vill veta.
Det är omöjligt att utifrån några bilder veta om det är asbesthaltigt svartlim, asfalt/tjära eller färg. Man får skicka in på analys om man vill veta.
F FredSk #3 Medlem · Stockholm · 133 inlägg 9 jan 13:58 FredSk Medlem Stockholm 133 inlägg 9 jan 13:58 #3 BirgitS skrev: Det är omöjligt att utifrån några bilder veta om det är asbesthaltigt svartlim, asfalt/tjära eller färg. Man får skicka in på analys om man vill veta. Tack för svaret! Jag förstår. Hoppades lite på ett ”äsch oroa dig inte, det är bara att ta bort”.
BirgitS skrev: Det är omöjligt att utifrån några bilder veta om det är asbesthaltigt svartlim, asfalt/tjära eller färg. Man får skicka in på analys om man vill veta. Tack för svaret! Jag förstår. Hoppades lite på ett ”äsch oroa dig inte, det är bara att ta bort”.
F FredSk #4 Medlem · Stockholm · 133 inlägg 23 jan 12:24 FredSk Medlem Stockholm 133 inlägg 23 jan 12:24 #4 BirgitS skrev: Det är omöjligt att utifrån några bilder veta om det är asbesthaltigt svartlim, asfalt/tjära eller färg. Man får skicka in på analys om man vill veta. Behöver jag ta bort det - om vi antar att det är svartlim - eller kan jag lägga över en heltäckningsmatta?
BirgitS skrev: Det är omöjligt att utifrån några bilder veta om det är asbesthaltigt svartlim, asfalt/tjära eller färg. Man får skicka in på analys om man vill veta. Behöver jag ta bort det - om vi antar att det är svartlim - eller kan jag lägga över en heltäckningsmatta?
BirgitS #5 Medlem · Stockholms län · 48 127 inlägg 23 jan 12:35 BirgitS Medlem Stockholms län 48 127 inlägg 23 jan 12:35 #5 Asbest är bara farligt som damm, dvs. när man kan andas in det, och täcks det med en matta bör det inte kunna damma upp i luften.
Asbest är bara farligt som damm, dvs. när man kan andas in det, och täcks det med en matta bör det inte kunna damma upp i luften.
Suvi5700 #6 Bannad · 1 174 inlägg 23 jan 12:46 Suvi5700 Bannad 1 174 inlägg 23 jan 12:46 #6 F FredSk skrev: Tack för svaret! Jag förstår. Hoppades lite på ett ”äsch oroa dig inte, det är bara att ta bort”. Äsch oroa dig inte. Sätt på dig munskydd och riv bort skiten.
F FredSk skrev: Tack för svaret! Jag förstår. Hoppades lite på ett ”äsch oroa dig inte, det är bara att ta bort”. Äsch oroa dig inte. Sätt på dig munskydd och riv bort skiten.