Har någon något tips om hur man kan bekämpa råttor när dom håller sig under golvet i trossbotten och inte är hjälpsamma nog att komma ut och besöka fällor eller giftstationer? Jag kan höra ljud och skulle kunna borra ett hål. Sedan skulle man ju kunna spruta in något - vad? Något illaluktande förstås, men jag tänker mer på något som dödar.

P Pelotard skrev:
Har någon något tips om hur man kan bekämpa råttor när dom håller sig under golvet i trossbotten och inte är hjälpsamma nog att komma ut och besöka fällor eller giftstationer? Jag kan höra ljud och skulle kunna borra ett hål. Sedan skulle man ju kunna spruta in något - vad? Något illaluktande förstås, men jag tänker mer på något som dödar.
Jag hade råttor på vinden och de är ena listiga sällar. Varken fällor eller gift som jag tog som sistaåtgärd hjälpte. Jag löste det genom att täppa till hålet när de var ute på stan.
Så, det är inte helt enkelt att bli av med dom. Det lät ganska trevligt när man hörde deras små muntra steg genom taket, så det blev ett problem först när de fick smak för internetkablarna som de gnagde isönder. Glädjande nog verkade de känna på sig att starkströmskablarna var ohälsosam gnagarkost, så de fick vara ifred.

Intet Intet skrev:
Jag hade råttor på vinden och de är ena listiga sällar. Varken fällor eller gift som jag tog som sistaåtgärd hjälpte. Jag löste det genom att täppa till hålet när de var ute på stan.
Så, det är inte helt enkelt att bli av med dom. Det lät ganska trevligt när man hörde deras små muntra steg genom taket, så det blev ett problem först när de fick smak för internetkablarna som de gnagde isönder. Glädjande nog verkade de känna på sig att starkströmskablarna var ohälsosam gnagarkost, så de fick vara ifred.
Det där med muntra steg på vinden och kablar låter nästan som möss. Här är det tyvärr råttor. Lyckas man stänga alla möjliga ingångar så är förstås problemet löst. Jag har tätat de uppenbara men någonstans kommer de in ändå, jag vet bara inte var. Det finns åtskilliga möjliga alternativ och jag blir ju tvungen att undersöka och täta alla. Men det kommer att ta tid, så att försöka få död på dem som kommit in är prio. Vg trossbotten så tänker jag att kanske skadedjursfirman kan spruta in sånt kladdigt gift som råttorna får på kroppen och slickar i sig när dom gör sig rena. Om inte det också har blivit förbjudet…

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Kalciumkarbid (som används för att röka ut i sork i gångar) kan man väl inte använda inomhus…?

Finns många preparat du kan använda men få, om ens några, som är säkra för omgivningen och också lagliga. Sätt upp några kameror så slipper du gissa var de tar sig in, och då kan du täppa till med något lämpligt. Vänta gärna tills de är ute och roar sig, så du inte stänger in dem inne hos dig. Tro mig - ingen bra ide. Egen erfarenhet med en råtta en tidig lördagsmorgon i köket...

P Pelotard skrev:
Kalciumkarbid (som används för att röka ut i sork i gångar) kan man väl inte använda inomhus…?
Det kanske inte är så bra, nej. Om du lägger kalciumkarbid i vatten bildas acetylengas.

• Haha
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
P Pelotard skrev:
Köp repello

• Haha
  • Gilla
michaela62 och 2 till
  • Laddar…
C cnordi1 skrev:
Köp repello
Bara Pernilla W som blir glad då! Och råttorna...

Redigerat:
  • Gilla
Haksav och 3 till
  • Laddar…
P Pelotard skrev:
Sök på polska medel på ebay, konsultera ett proffs innan du använder något sånt.

Har du en villaförsäkring och ditt hus står i Sverige, så kommer Anticimex ut på några dagar och lägger ut riktigt råttgift. De är duktiga på det faktiskt. Varför bråka själv liksom.

• Gilla
Bjerrod
  • Laddar…
J JonasSun skrev:
Bara Pernilla W som blir glad då! Och råttorna...
Jag har själv köpt en repello och är överraskande glad för det fungerar faktiskt.
Bara synd man skulle behövt 2-3 stycken då de enbart tar ett par meter i radie.

C Chipen skrev:
Jag har själv köpt en repello och är överraskande glad för det fungerar faktiskt.
Bara synd man skulle behövt 2-3 stycken då de enbart tar ett par meter i radie.
Well. Det tror då inte jag på och om man läser om de som provat på här på forumet samt andra som testat.

I InsidersUnited skrev:
Har du en villaförsäkring och ditt hus står i Sverige, så kommer Anticimex ut på några dagar och lägger ut riktigt råttgift. De är duktiga på det faktiskt. Varför bråka själv liksom.
Samma hos mig. Mina råttor var smartare än Anticimexkillen. De undvek helt enkelt hans tarvliga försök. En ren förolämpning.

J JonasSun skrev:
Well. Det tror då inte jag på och om man läser om de som provat på här på forumet samt andra som testat.
Tro det gör jag i Kyrkan skämt åsido.
Frekvensen som ljuder är otroligt hög och allt material som är i vägen
Minskar drastiskt syftet att skrämma.
Jag har således blivit tvungen att flytta på den enhet jag köpt då jag tycker de är dyra i inköp.
Men vet man hur att använda dom är de till hjälp..
Jag har också jobbat på Anticimex men inte på skade djurs sidan men har sätt rätt så mycket sådant..
Fuktskade utredare..

C Chipen skrev:
Tro det gör jag i Kyrkan skämt åsido.
Frekvensen som ljuder är otroligt hög och allt material som är i vägen
Minskar drastiskt syftet att skrämma.
Jag har således blivit tvungen att flytta på den enhet jag köpt då jag tycker de är dyra i inköp.
Men vet man hur att använda dom är de till hjälp..
Jag har också jobbat på Anticimex men inte på skade djurs sidan men har sätt rätt så mycket sådant..
Fuktskade utredare..
Salig äro herrens vägar. 🙏

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.