Såg detta rör nere i pannrummet, vad göra..?

• Rör med lagningstejp i pannrum, potentiellt läckagebehov av reparation eller underhåll, visas i bild mot vitmålad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dra ihop med lite ståltråd och måla på det.

Stefan N Stefan N skrev:
Dra ihop med lite ståltråd och måla på det.
Tack Stefan! Men tror du det kan vara asbest som kan ha spridits i källaren?

Det kan säkert vara asbest i rörböjen men ta det lugnt. Gör som Stefan N skrev så blir det bra.

M Maledictus skrev:
Det kan säkert vara asbest i rörböjen men ta det lugnt. Gör som Stefan N skrev så blir det bra.
Så du tror att asbest kan finnas i själva böjen och inte i det som ser ut som gulgråa ”fluffet” som hänger ut?

S SjorsM skrev:
Så du tror att asbest kan finnas i själva böjen och inte i det som ser ut som gulgråa ”fluffet” som hänger ut?
Det brukar vara i böjarna men exakt vart böjen börjar eller slutar har jag dålig koll på. Men återigen, gör som tidigare nämnts så är det ingen risk att det spricker vidare och exponerar mer asbest.

Fluffet ser ut som stenull eller nöthår.
Asbest är inte radioaktivt, så det är inte farligt att ha det i huset så länge man inte sätter vinkelslipen i isoleringen. Dra några varv tejp runt om du är orolig.

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
Ring 112, ifall det går dig på nerverna, trots att du fått goda råd.

OT.
-Nu ska jag gå ut med asklådan och tömma den. Är det farligt?

Förr spred man askan på grönsakslandet. Troligen därför jag blivit såpass gammal

Unikt namn
Bra lösning...

Har fått konstaterat via ett prov i böjen att det var asbest… Hur stor spridningsrisk tror ni att vi här hemma har varit utsatta för då röret sett ut såhär i år…

S SjorsM skrev:
Har fått konstaterat via ett prov i böjen att det var asbest… Hur stor spridningsrisk tror ni att vi här hemma har varit utsatta för då röret sett ut såhär i år…
Försumbar, naturligtvis.

• Gilla
Stefan N och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.