Hej,

En vän till mig har nyligen renoverat sin lägenhet, och i samband med detta rev vi bort en plastmatta i hallen och en garderob. Vid tillfället noterade vi inget som verkade avvikande. Först nu, cirka sex månader senare, har jag blivit medveten om att plastmattor och/eller fästmassa från äldre byggnader kan innehålla asbest.

Plastmattan som togs bort kan alltså ha innehållit asbest, antingen i själva materialet eller i limmet, men detta var inget vi kände till vid rivningen. Lägenheten är byggd 1976. Det fanns ingen svart limmassa och byggfirman nämnde inte heller något om asbest när vi informerade dem om att plastmattan skulle rivas inför att de lade klinker. I dag är golvet helt täckt med klinker.

I efterhand har vi förstått att det kan finnas en möjlighet att plastmattan eller fästmassan innehöll asbest. Ytan som berördes är cirka 12 kvadratmeter.

Min fråga är om det finns behov av någon åtgärd eller sanering i efterhand, eller om detta bedöms som onödigt nu när det har gått en längre tid sedan rivningen och ytan dessutom är permanent täckt med klinker.

Jag undrar även om man behöver vara orolig för den period man bodde i lägenheten direkt efter rivningen, då det eventuellt kan ha funnits asbestfibrer i luften.

Tack på förhand för er vägledning.

Du vinner inget på att oroa dig, vill du försäkra dig om att du inte fortsätter utsättas för eventuella asbestfibrer så våttorka överallt noga.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.