3 502 läst ·
27 svar
4k läst
27 svar
Hur bekämpa råttor i trossbotten?
Jag har blivit av med möss och råttor vid två tillfällen i två olika hus, men med samma metod. Mössen sprang i ytterväggar och råttor (i det ena huset) i källaren.
De små gnagarna fann för gott att dra vidare efter att jag behandlat deras ställen med vitpeppar. Jag fick tag på en stor burk med peppar och strödde med en sil ut peppar i källaren. I väggen sprutade jag in peppar med en plastspruta.
Det blev pepprat ett par gånger, sen fann de andra uppehållsorter.
De små gnagarna fann för gott att dra vidare efter att jag behandlat deras ställen med vitpeppar. Jag fick tag på en stor burk med peppar och strödde med en sil ut peppar i källaren. I väggen sprutade jag in peppar med en plastspruta.
Det blev pepprat ett par gånger, sen fann de andra uppehållsorter.
"Mina" råttor kom in på vinden utan att det finns någonstans att ta sig in. Letade under lång tid i stort sett överallt. Till slut hittade jag det!P Pelotard skrev:Det där med muntra steg på vinden och kablar låter nästan som möss. Här är det tyvärr råttor. Lyckas man stänga alla möjliga ingångar så är förstås problemet löst. Jag har tätat de uppenbara men någonstans kommer de in ändå, jag vet bara inte var. Det finns åtskilliga möjliga alternativ och jag blir ju tvungen att undersöka och täta alla. Men det kommer att ta tid, så att försöka få död på dem som kommit in är prio. Vg trossbotten så tänker jag att kanske skadedjursfirman kan spruta in sånt kladdigt gift som råttorna får på kroppen och slickar i sig när dom gör sig rena. Om inte det också har blivit förbjudet…
De kom genom avloppet upp genom ventilationsröret som går ut på taket. Innan taket åt de sig igenom avloppsröret så att de kom in på vinden. Där är det nu stopp!
Har inte sett några råttor sedan dess. Satte nämligen upp en kamera för att se var de kom ifrån innan jag stängde igen..
Däremot kunde jag se när de sprang omkring och hade kul innan jag stängde igen hålet. De undvek då effektivt mina fångstburar trots den goda maten därinne. Dock gick de som var kvar däruppe in i burarna när de inte kunde komma ut efter mat när jag stängt av vägen in.
För dig där råttorna finns i trossbotten tycker jag du skall ta dit en firma som trycker rök igenom avloppet för att se om det kommer ut rök någonstans. Förmodligen har de bitit sig igenom avloppet för att komma ut i trossbotten. De ha ofta den fina smaken att bita sig igenom rörets "tak" så det läcker inte där de gjort hål men det kan ju lukta.
Vi hade råttor under bottenplattan för några år sedan. Anticimex satte dit några fällor som inte hjälpte nånting. Visade sig även hos oss vara hål i avloppet, och efter att vi relinat under plattan och bytt rören fram till tomtgräns försvann alla råttor.
Så jag skulle börja med att filma avloppet om jag var TS.
Så jag skulle börja med att filma avloppet om jag var TS.
Tack för olika tips! Råttskrämman Repello har jag köpt, tre stycken. Sett på kameror hur råttor rört sig precis framför dem utan att se det minsta skrämda ut. Går ju dessutom inte att använda i trossbottnen. (Jag vet inte var de tar sig in där.)
Hade en råtta inomhus som gömde sig bakom kakelugnen, med gång ner till krypgrunden. La ut lite gift som den glatt smaskade i sig. Efter ett tag åkte jag och köpte en ozon-maskin då råttan började ruttna, en vedervärdig lukt som gör att man knappt kan vara inomhus.
K Kalbygge skrev:"Mina" råttor kom in på vinden utan att det finns någonstans att ta sig in. Letade under lång tid i stort sett överallt. Till slut hittade jag det!
De kom genom avloppet upp genom ventilationsröret som går ut på taket. Innan taket åt de sig igenom avloppsröret så att de kom in på vinden. Där är det nu stopp!
Har inte sett några råttor sedan dess. Satte nämligen upp en kamera för att se var de kom ifrån innan jag stängde igen..
Däremot kunde jag se när de sprang omkring och hade kul innan jag stängde igen hålet. De undvek då effektivt mina fångstburar trots den goda maten därinne. Dock gick de som var kvar däruppe in i burarna när de inte kunde komma ut efter mat när jag stängt av vägen in.
För dig där råttorna finns i trossbotten tycker jag du skall ta dit en firma som trycker rök igenom avloppet för att se om det kommer ut rök någonstans. Förmodligen har de bitit sig igenom avloppet för att komma ut i trossbotten. De ha ofta den fina smaken att bita sig igenom rörets "tak" så det läcker inte där de gjort hål men det kan ju lukta.
Min erfarenhet också. Är det råttor och inte möss är det troligaste att de gnagt sig genom avloppet. Så var det hos mig. De hade gjort/hittat ett hål i en stam som gick mellan bottenvåning och övervåningen, just i bjälklaget.K Kalbygge skrev:
Å 17! Kommit ut just i bjälklaget! Nu har vi inte plaströr utan grova järnrör, så gnaga sig igenom kan de knappast. Och kanske inte så troligt att det skulle ha rostat igenom just i trossbottnen mellan källaren och bottenvåningen. Men om de har kommit in i källaren - vilket de har på okänd väg; de syns på kameror - så finns det nog otaliga vägar att komma vidare upp och in i trossbotten/bjälklaget. Ledningsgenomföringar m.m. Nomors tekniker sa att om de väl är inne där under golvet så är det ganska fritt att röra dig omkring, och jag kan tro att det stämmer.
En lustig sak är att vi inte har sett eller hört någon aktivitet sedan Nomors senaste besök för några dagar sedan. Nästan som om besöket i sig hade haft effekt. (Den enda åtgärden jag fick var några meningslösa standardråd och - mycket motvilligt - en giftstation utanför källardörren.)
En lustig sak är att vi inte har sett eller hört någon aktivitet sedan Nomors senaste besök för några dagar sedan. Nästan som om besöket i sig hade haft effekt. (Den enda åtgärden jag fick var några meningslösa standardråd och - mycket motvilligt - en giftstation utanför källardörren.)
Jag har/hade också grova gjutjärnsrör från 60-talet och det var ett rosthål i en böj som de lyckats göra större. Böjen fanns i bjälklaget.P Pelotard skrev:Å 17! Kommit ut just i bjälklaget! Nu har vi inte plaströr utan grova järnrör, så gnaga sig igenom kan de knappast. Och kanske inte så troligt att det skulle ha rostat igenom just i trossbottnen mellan källaren och bottenvåningen. Men om de har kommit in i källaren - vilket de har på okänd väg; de syns på kameror - så finns det nog otaliga vägar att komma vidare upp och in i trossbotten/bjälklaget. Ledningsgenomföringar m.m. Nomors tekniker sa att om de väl är inne där under golvet så är det ganska fritt att röra dig omkring, och jag kan tro att det stämmer.
Klicka här för att svara