J
jhall: [citat] Radonsugen har jag monterat till en dräneringsslang som går under plattan i makadamet, så den tar ingen inneluft.
12 svar · 1,2k läst
·
B
Bitterhetsakademin: [citat] Förmodligen så men de flesta som eldar med ved har inte tillgång till obegränsat med rivningsavfall att bränna. Vad gäller elen har väl flertalet rörligt månadspris men även det stiger ju som en följd av de höga pristopparna. Att skaffa fastprisavtal har de senaste åren varit för dyrt för att vara ekonomiskt försvarbart för de flesta.
18 svar · 915 läst
·
S
Sasab: För att gardera sig mot dålig lukt rekomenderar jag ALLTID att ta bort mattorna. Visst det blir lite extra kostnad, men bättre det än att stå med nytt golv och unken lukt, Mvh Sasab
3 svar · 448 läst
·
X
xxargs: Många med mögelvindar skulle vara jublande lyckliga att det inte ser värre än på bilderna. Det att säkra i fortsättningen är att du har tillräcklig undertryck i bostaden, speciellt när man inte kan vara säker på att de ev diffusionstäta lagren mellan bodelen och vinden är helt tätt och oskadat. Med andra ord skall det blåsa lite lätt luft i ansiktet när du lättar vindsluckan
6 svar · 1,2k läst
·
B
Barrväxt: Det bruna är vattnet som trängt ut som har den färgen.
4 svar · 365 läst
·
H
HCR09: [citat] Kolla i allabolag.se om de har F-skatt om inte så kan de inte utföra ett ROT-arbete. Du riskerar också att få betala deras sociala kostnader. Är de ok kan du får ROT-avdrag på hela beloppet, dvs inkl moms. Asbestsanering är väldigt arbetskrävande och dyrt tror att det t.o.m. kräver särskilt tillstånd för det. Man måste ha helskyddande dräkter och munskydd då det är så
9 svar · 778 läst
·
T
Tommy12345302: jag har sågat bort en hel del, men jag är skapligt säker på det kan sitta under en pelare (som jag inte kan ta bort hursomhelst), skall köra med varmluftpistol på den
3 svar · 1,1k läst
·
Demmpa
Demmpa: På raksträckor ej troligt. I böjar samt eventuellt förgreningar, där är det troligen asbest, lite beroende på ålder.
1 svar · 534 läst
·
N
nffn: Var det asbest?
5 svar · 2,4k läst
·
Sofia888
Sofia888: [citat] Ja, tyvärr
32 svar · 8,5k läst
J
Jompa22: [citat] Hur gick det för dig med doften? Har samma bekymmer nu!
8 svar · 4,9k läst
K
Krychet: [citat] 👍😂🤣
18 svar · 1,8k läst
·
thomasdg
thomasdg: [citat] 1920
4 svar · 1,1k läst
·
thomasdg
4 svar · 1,1k läst
·
B
Barrväxt: [citat] Ser ut som källarsvamp...?
5 svar · 2,0k läst
·
2
20talsvilla: Omfattande rökskador i vårat rätt stora hus, köket brann upp men resten är kvar. Lyckades själva släcka och enligt brandmännen var det sekunder från att röken skulle fatta eld och allt skulle brinna upp. Omfattande sanering och renovering som ännu inte är klart efter över ett år sedan. Mdf garderober är kvar, även elkablar och synliga plaströr mellan över och undervåning. Kan
0 svar · 489 läst
useless
useless: [citat] 100% stenull
8 svar · 506 läst
·
I
Idabett: [citat] tack, är inte orolig för den övre utan ligger en ännu äldre under som är limmad med svartlim. men testar först när det är dags att riva ut, så mattorna ligger kvar tillsvidare.
12 svar · 2,4k läst
·
BirgitS
BirgitS: Du fick nog bara ett svar därför att ingen kan vara säker på hur hårt bundet ev. asbest är i just det svartlimmet så som just den trappan används.
1 svar · 385 läst
kisumisu
kisumisu: [citat] [citat] Sedan skall man komma ihåg att byta filter och då och då göra årliga kontroller. Visst det är lag på vissa saker som t ex ventilation. Men själv har jag jobbat på en arbetsplats där ventilationen på vissa delar lade av helt! "Jodå årliga kontrollen är gjort, sluta gnäll" "jodå dom har varit här" sådana svar fick man av alla (även kollegor). Tills en vacker dag
45 svar · 5,8k läst
·
Intet
Intet: Nej nej nej.
3 svar · 356 läst
·
Intet
3 svar · 356 läst
·
B
Byggarelinn: [citat] Vill också tillägga att asbest som finns i lim och vinylmattor är väldigt bundna till det materialet. Det är inte samma sak som att riva loss eternitplattor eller isolering med asbest.
16 svar · 1,7k läst
·
Magnus E K
Magnus E K: Den rivning som ägt rum kommer i vilket fall som helst inte ta plats på listan över de värsta exponeringarna.
2 svar · 531 läst
·
M
Marilena: [citat] Oj tack för att du delar med dig detta.
9 svar · 1,3k läst
·
F
funkisklasse: [citat] Du borde lugna ner dig
11 svar · 1,8k läst
·
useless
useless: Ser ut som rester av vävtejp, "silvertejp".
1 svar · 320 läst
·
X
xxargs: På bilderna ser det snarare ut som skvättar av utspädd lera som stänkt upp i virkeshanteringen från när huset byggdes än att det ser ut som svampangrepp. resten av träet ser inte ens i närheten vara påverkat.
9 svar · 4,5k läst
·
H
hempularen: Det kan som sagt vara tveksamt om det skall kunna gå som dolt fel. Men om du tror dig ha hittat ett dolt fel så är det viktigt att du anmäler det snarats till säljaren, sedan kan man ev. vänta lite med att precisera kravet. Om du väntar för länge efter upptäckt så faller rätten att anmäla de tsom dotl fel. Du bör anmäla inom 3 månader efter upptäckt, och absolut inte senare än 6
6 svar · 1,1k läst
imported_Benno
imported_Benno: [citat] Analysresultatet på det grönaktiga fibermaterialet under mina plåtar visade inte på asbest. Men det säger inget om andras eldstadsplan.
9 svar · 2,8k läst
·
pjgb
pjgb: Asbest, i de former jag känner till, är inte luddigt som på din bild. Det är nog någon slags syntetisk fiber. Prova elda det med en tändare. Brinner det och ändrar form är det ”plast”. Jag tippar på gammal våtrumsmatta eller renoveringstapet.
1 svar · 436 läst
·
anntoon
anntoon: [citat] I det drabbade rummet fanns det ingen tilluftsventilation, jag installerade en för en månad sen. Och vad jag minns så installerades tilluft i sovrummen på nedreplan någon gång de senaste 3 åren Det låter möjligt, men absolut ventilationen är härnäst agendan när fukten är besegrad.
8 svar · 1,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.