Fick för en kort tid sedan in (minst) en råtta i stallet (inga djur i, bara förråd). Förödelsen är total. Jag är med på att allt ätbart ska elimineras, byggnaden borde tätas och jag tänker komplettera med "råttskrämmor" i ett senare skede. Jag älskar verkligen alla djur men kan inte dela utrymme med denna varelse! Den måste bort. Men, just för att jag är så förbannat blödig vill jag inte komma ut i stallet en vacker dag och hitta en klämd tass eller nos, utan vill att det ska vara en "clean kill". Vilken fälla är bäst för ändamålet?
 
S Stallkatten skrev:
Vilken fälla är bäst för ändamålet?
Ingen fälla men varför inte låta din namne göra jobbet? 🐈‍⬛
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ingen fälla men varför inte låta din namne göra jobbet? 🐈‍⬛
Haha ja, det vore något! Vi bor dessvärre väldigt nära en väldigt trafikerad väg så egen stallkatt är tyvärr inget alternativ, och grannens lille överlevare håller sig till sork, även om han gillar att hänga i och kring vårt stall.
 
Goodnature A24,vet dock inte om den lirar mot råttor,tror den är främst avsedd för möss,,,,
 
Gubben "löste" det åt mig och kom helt sonika hem med några gamla hederliga slagfällor. Glad att jag inte råkade klämma fingret för första råttan som togs av daga var inte bara ihjälklämd utan nästan helt dekapiterad av kraften i fällan! Men för att säkra så att de inte råkar komma "från sidan" och klämma nos eller tass har jag monterat fällorna på den lilla spång som de brukar klättra på för att komma åt det förrådet fågelmat som vi gjort misstaget att lämna i stallet. Så nu måste de passera rakt över fällan för att komma till maten. Verkar fungera i alla fall!

Tyst minut hölls igår klockan 10 och gladorna utanför blev tacksamma för brunchen.
 
  • Haha
Jenpet och 1 till
  • Laddar…
Förvara fågelmaten inne i boningshuset istället (som väl är rått-och musfritt). Då slipper du döda flera, för de kommer säkert åt fågelmaten annars och fortsätter att föröka sig, och då får du hela tiden göra dig av med döda djur och inte minst all mus-och råttskit, och all urin!
 
S Stallkatten skrev:
Fick för en kort tid sedan in (minst) en råtta i stallet (inga djur i, bara förråd). Förödelsen är total. Jag är med på att allt ätbart ska elimineras, byggnaden borde tätas och jag tänker komplettera med "råttskrämmor" i ett senare skede. Jag älskar verkligen alla djur men kan inte dela utrymme med denna varelse! Den måste bort. Men, just för att jag är så förbannat blödig vill jag inte komma ut i stallet en vacker dag och hitta en klämd tass eller nos, utan vill att det ska vara en "clean kill". Vilken fälla är bäst för ändamålet?
gift eller hyra in rått hund
 
S Stallkatten skrev:
Gubben "löste" det åt mig och kom helt sonika hem med några gamla hederliga slagfällor. Glad att jag inte råkade klämma fingret för första råttan som togs av daga var inte bara ihjälklämd utan nästan helt dekapiterad av kraften i fällan! Men för att säkra så att de inte råkar komma "från sidan" och klämma nos eller tass har jag monterat fällorna på den lilla spång som de brukar klättra på för att komma åt det förrådet fågelmat som vi gjort misstaget att lämna i stallet. Så nu måste de passera rakt över fällan för att komma till maten. Verkar fungera i alla fall!

Tyst minut hölls igår klockan 10 och gladorna utanför blev tacksamma för brunchen.
När jag hade mössinvasion på vinden hittade jag stället där de tog sig in så jag tog en bit stuprör (30cm) och satt en musfälla i var ända. På morgonen satt dom i ena ändan och kvöll i andra ändan.
 
Tack för alla tips. Efter att första gått i fällan har ingen mer vågat sig fram trots sådan där fräsig dubai-nötkräm som bete, salami och allt möjligt gotte har offrats... All annan källa till mat är också bortplockad. Får väl svälta ut de sista helt enkelt. Gissar att de evakuerar när det finns utsäde och fågelägg och ungar att norpa utomhus istället. Vi har ju inte haft några som helst problem sommartid. Så får jag försöka manipulera maken till att vi ska skaffa en terrier eller iller till nästa vinter (men han kommer säkert tycka att det räcker med två hundar...).
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.