11 720 läst ·
35 svar
12k läst
35 svar
Säkring av krypgrund mot möss och råttor - projekt Fort Knox
Har haft återkommande besök av möss och råttor i krypgrunden (där jag installerat rörelseaktiverade kameror) och beslutade att ta tag i det. Anticimex behandlade det, några råttor dödades och sen flyttade en ny familj in eftersom det var "uppgivet och ledigt" 
Jag installerade glespanel runt hela huset (med betongskruvar) och sedan rullade ut järntrådduk (galvaniserad från granngården, rulle på 10m), skruvade fast den i glespanelen och slutligen grävde ner den, och lämnade några cm luftspalt för att fukten från marken inte skulle sugas upp av glespanelen.
Nu har jag ont i hela kroppen men jag tycker att det var värt det. Hoppas detta håller i 20 år.
Jag installerade glespanel runt hela huset (med betongskruvar) och sedan rullade ut järntrådduk (galvaniserad från granngården, rulle på 10m), skruvade fast den i glespanelen och slutligen grävde ner den, och lämnade några cm luftspalt för att fukten från marken inte skulle sugas upp av glespanelen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu har jag ont i hela kroppen men jag tycker att det var värt det. Hoppas detta håller i 20 år.
Produkter som diskuteras: "betongskruvar"
Betongskruv
Betongskruvar är robusta skruvar som är speciellt designade för att infästas i betong och andra hårda material. Dessa skruvar är starka och slitstarka, vilket gör dem kapabla att bära tunga belastningar och motstå de krävande
Läs mer
Antar att du har samma problem som mig. Dvs råttor/möss som gräver sig under betongplintarna huset vilar på.
Blev också av med ett gäng råttor i somras via fällor, hunden och Anticimex men nu är de tillbaka..
Hur djupt grävde du ner nätet?
Har du skyddat grunden utanför på något sätt?
Blev också av med ett gäng råttor i somras via fällor, hunden och Anticimex men nu är de tillbaka..
Hur djupt grävde du ner nätet?
Har du skyddat grunden utanför på något sätt?
Nätet är 600mm i bredden, så jag grävde ner det som hängde kvar efter glespanelen + avståndet ner till marken. Gissar på att jag grävt runt 40-50cm.
Det finns ingen skydd utanför huset (runtom) förutom standard grus/makadam och stenplattor så råttor kan lätt gräva i, men nu kommer de att träffa på järntrådduken och undra varför det inte går att gräva eller tugga sig igenom
Det finns ingen skydd utanför huset (runtom) förutom standard grus/makadam och stenplattor så råttor kan lätt gräva i, men nu kommer de att träffa på järntrådduken och undra varför det inte går att gräva eller tugga sig igenom
Jag gjorde motsvarande på utsidan istället. Grävde ned galvat nät och lade ett lager betong och kullerstenar i sand ovanpå. Råttorna stöter på patrull direkt och ger upp. Tidigare grävde de sig igenom flera decimeter grov makadam.
Blev snyggt också med kullersten. Lättare att lägga och att inspektera. Den där panelbrädan du har riskerar nog att murkna på några år och då kommer råttorna att trycka sig igenom.
Blev snyggt också med kullersten. Lättare att lägga och att inspektera. Den där panelbrädan du har riskerar nog att murkna på några år och då kommer råttorna att trycka sig igenom.
Fogskum/fogspray är det också bra att använda. Råttor och möss gillar inte att tugga i det.D digitalni skrev:Har haft återkommande besök av möss och råttor i krypgrunden (där jag installerat rörelseaktiverade kameror) och beslutade att ta tag i det. Anticimex behandlade det, några råttor dödades och sen flyttade en ny familj in eftersom det var "uppgivet och ledigt"
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Det är svinbra dränerat, tvekar inte att det här håller i 20 år, men det behöver bara hålla i typ 5 år, för då gör jag om dränering och använder material som håller och inte går att tugga igenomPurre skrev:
Helt rätt. Dock mögel och svamp kommer endast kunna skada glespanel eftersom allt annat runtom är betong eller cementskivor.Z zoda skrev:
Tanken är att detta ska hålla i ett par år och sedan avmontera och gräva och installera cementskivor runtom enligt principlösningen som visas här:
https://www.traguiden.se/konstrukti.../uteluftsventilerad-krypgrund/principlosning/
Kan man få se ett foto sv slutresultat?T Tomost skrev:Jag gjorde motsvarande på utsidan istället. Grävde ned galvat nät och lade ett lager betong och kullerstenar i sand ovanpå. Råttorna stöter på patrull direkt och ger upp. Tidigare grävde de sig igenom flera decimeter grov makadam.
Du kan aldrig stänga ute möss och råttor!D digitalni skrev:Har haft återkommande besök av möss och råttor i krypgrunden (där jag installerat rörelseaktiverade kameror) och beslutade att ta tag i det. Anticimex behandlade det, några råttor dödades och sen flyttade en ny familj in eftersom det var "uppgivet och ledigt"
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Möss behöver endast en kvadratcentimeter för att komma in. Råttor gräver och tuggar sig in. Men, lycka till!
Tidigare ägare av huset försökte täppa igen med detta men det hindrade tyvärr inte råttorna från att komma in.S S Anders Hult skrev:
Silikonet de har använt för att täppa springor ser dock intakt ut så det kan funka.
Har haft samma tanke som du med en kombination av nät, betong (och i mitt fall) gatsten längs med kanten av husgrunden. Ville först ge råttskrämman Repello en chans = billig och snabb lösning ifall det skulle funka.T Tomost skrev:Jag gjorde motsvarande på utsidan istället. Grävde ned galvat nät och lade ett lager betong och kullerstenar i sand ovanpå. Råttorna stöter på patrull direkt och ger upp. Tidigare grävde de sig igenom flera decimeter grov makadam.
Lade du betong direkt på nätet eller finns det ett lager av sand mellan? Typ för att skydda nätet från rörelser i marken när den fryser.