Har haft återkommande besök av möss och råttor i krypgrunden (där jag installerat rörelseaktiverade kameror) och beslutade att ta tag i det. Anticimex behandlade det, några råttor dödades och sen flyttade en ny familj in eftersom det var "uppgivet och ledigt" :)

Jag installerade glespanel runt hela huset (med betongskruvar) och sedan rullade ut järntrådduk (galvaniserad från granngården, rulle på 10m), skruvade fast den i glespanelen och slutligen grävde ner den, och lämnade några cm luftspalt för att fukten från marken inte skulle sugas upp av glespanelen.

Galvaniserad järntrådduk rullad och installerad längs grunden i en krypgrund, med plastskikt på marken för fuktisolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Glespanel och galvaniserad järntrådduk installerad i krypgrund för skydd mot gnagare, med luftspalt för fuktkontroll.
Skapa konto

Jordig krypgrund med fastskruvad järntrådduk vid glespanel för att förhindra gnagare.
Skapa konto

Bild av ett utrymme under hus med installerad järntrådduk fäst vid glespanel; marken täckt med jord och några stenar synliga.
Skapa konto

Nu har jag ont i hela kroppen men jag tycker att det var värt det. Hoppas detta håller i 20 år.

• Gilla
BirHan och 14 till
  • Laddar…
Återstår att byta ut duken/ångspärren de denna har gjort sitt och tuggats igenom på flera ställen.

Antar att du har samma problem som mig. Dvs råttor/möss som gräver sig under betongplintarna huset vilar på.

Blev också av med ett gäng råttor i somras via fällor, hunden och Anticimex men nu är de tillbaka..

Hur djupt grävde du ner nätet?
Har du skyddat grunden utanför på något sätt?

Nätet är 600mm i bredden, så jag grävde ner det som hängde kvar efter glespanelen + avståndet ner till marken. Gissar på att jag grävt runt 40-50cm.

Det finns ingen skydd utanför huset (runtom) förutom standard grus/makadam och stenplattor så råttor kan lätt gräva i, men nu kommer de att träffa på järntrådduken och undra varför det inte går att gräva eller tugga sig igenom :)

• Gilla
Machoman1337
  • Laddar…
Purre
D digitalni skrev:
galvaniserad
Den är elförzinkad och sisådär med utomhusmiljö. Nu vet jag inte hur fuktigt du har det där nere men bli inte allt för besviken om det börjar rosta snart nog

• Gilla
Nicklas Malberg
  • Laddar…
Jag gjorde motsvarande på utsidan istället. Grävde ned galvat nät och lade ett lager betong och kullerstenar i sand ovanpå. Råttorna stöter på patrull direkt och ger upp. Tidigare grävde de sig igenom flera decimeter grov makadam.

Blev snyggt också med kullersten. Lättare att lägga och att inspektera. Den där panelbrädan du har riskerar nog att murkna på några år och då kommer råttorna att trycka sig igenom.

• Gilla
Machoman1337 och 1 till
  • Laddar…
D digitalni skrev:
Har haft återkommande besök av möss och råttor i krypgrunden (där jag installerat rörelseaktiverade kameror) och beslutade att ta tag i det. Anticimex behandlade det, några råttor dödades och sen flyttade en ny familj in eftersom det var "uppgivet och ledigt" :)

Jag installerade glespanel runt hela huset (med betongskruvar) och sedan rullade ut järntrådduk (galvaniserad från granngården, rulle på 10m), skruvade fast den i glespanelen och slutligen grävde ner den, och lämnade några cm luftspalt för att fukten från marken inte skulle sugas upp av glespanelen.

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

Nu har jag ont i hela kroppen men jag tycker att det var värt det. Hoppas detta håller i 20 år.
Fogskum/fogspray är det också bra att använda. Råttor och möss gillar inte att tugga i det.

• Gilla
digitalni
  • Laddar…
Inga organiska material får förekomma i krypgrund. Fäste för mögel och svamp.

• Haha
  • Gilla
Byggaren Bengt och 1 till
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Den är elförzinkad och sisådär med utomhusmiljö. Nu vet jag inte hur fuktigt du har det där nere men bli inte allt för besviken om det börjar rosta snart nog
Det är svinbra dränerat, tvekar inte att det här håller i 20 år, men det behöver bara hålla i typ 5 år, för då gör jag om dränering och använder material som håller och inte går att tugga igenom
Z zoda skrev:
Inga organiska material får förekomma i krypgrund. Fäste för mögel och svamp.
Helt rätt. Dock mögel och svamp kommer endast kunna skada glespanel eftersom allt annat runtom är betong eller cementskivor.

Tanken är att detta ska hålla i ett par år och sedan avmontera och gräva och installera cementskivor runtom enligt principlösningen som visas här:
https://www.traguiden.se/konstrukti.../uteluftsventilerad-krypgrund/principlosning/

• Gilla
Machoman1337 och 2 till
  • Laddar…
T Tomost skrev:
Jag gjorde motsvarande på utsidan istället. Grävde ned galvat nät och lade ett lager betong och kullerstenar i sand ovanpå. Råttorna stöter på patrull direkt och ger upp. Tidigare grävde de sig igenom flera decimeter grov makadam.

Blev snyggt också med kullersten. Lättare att lägga och att inspektera. Den där panelbrädan du har riskerar nog att murkna på några år och då kommer råttorna att trycka sig igenom.
Kan man få se ett foto sv slutresultat?

D digitalni skrev:

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

Du kan aldrig stänga ute möss och råttor!
Möss behöver endast en kvadratcentimeter för att komma in. Råttor gräver och tuggar sig in. Men, lycka till!

• Gilla
Sthlm_ och 1 till
  • Laddar…
S S Anders Hult skrev:
Fogskum/fogspray är det också bra att använda. Råttor och möss gillar inte att tugga i det.
Mina möss gjorde det 😊

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Du kan aldrig stänga ute möss och råttor!
Möss behöver endast en kvadratcentimeter för att komma in. Råttor gräver och tuggar sig in. Men, lycka till!
Håller inte med. Maskstorlek på järntrådduken är: 2,62mm. Återkommer om mina kameror fångar upp något :)

• Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
S S Anders Hult skrev:
Tidigare ägare av huset försökte täppa igen med detta men det hindrade tyvärr inte råttorna från att komma in.

Silikonet de har använt för att täppa springor ser dock intakt ut så det kan funka.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
T Tomost skrev:

Har haft samma tanke som du med en kombination av nät, betong (och i mitt fall) gatsten längs med kanten av husgrunden. Ville först ge råttskrämman Repello en chans = billig och snabb lösning ifall det skulle funka.

Lade du betong direkt på nätet eller finns det ett lager av sand mellan? Typ för att skydda nätet från rörelser i marken när den fryser.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.