Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur
Phwe: Har samma funderingar! Ser att ingen svarade här, men undrar om du testat dig fram efter inlägget?
Satsuki: Jag ser en masonitskiva som är delvis bortriven. Är den klistrad till underlaget med lim? Asbest fanns ffa i golv; plastmattor, lim till mattor, evt fog i klinker/kakel där det behövdes styrka. Har mycket svårt att se varför man skulle ha asbest i lim på en vägg? Om det inte är en vägg bakom värmepanna/kamin eller liknande där det behövde värmeskydd. Ser också ut att vara ett
Satsuki: [citat] Jag skulle absolut avråda från att börja riva och pilla på strukturer som eventuellt kan innehålla asbest. Så länge allt är inkapslat och övermålat och sitter där det sitter är det ingen som helst fara. Börjar man pilla och det finns asbest i materialet exponerar man det. Sedan kan det naturligtvis vara så att man måste röra och manipulera det för att man tex ska bygga
rikard454: [citat] Mmm, det låter ju vettigt - isolering är ju ett oorganiskt material egentligen…
LeSnow: [citat] Golven är inlagda senare. Bakom golvlister mit yttre vägg fann vi mögel. Mycket möjligt att det även finns under mattan mot samma yttervägg. Under ett laminatgolv fanns tjock illaluktande heltäckningsmatta. Tagit mattprover nu och skickar in på asbestprov.
Jan_G: Bra stegljudsisolering. Laminatgolf för ett förfärligt ljud när man går på det. Speciellt med skor.... Så här har nog ägaren försäkrat sig om att det ska vara hyfsat tyst.... Tyvärr var ju parketten för dyr när laminatet kom, men det jämnade snart ut sig.
Linnea86: [citat] Tack, ogillar själv trådar som blir riktiga cliff-hangers. Tog för övrigt provet med ett stämjärn för att få med både lim och fiber för de som stöter på nått liknande 😊
Jorny: Rådet från brittiska HSE ovan ger en bra ledtråd till det bästa sättet att hantera frågan. Tänk också på att i Storbritannien användes betydligt mycket mer blyfärg än här. I Sverige fasades den ut tidigt. Använd speedheater eller färgbortagningsmedel. Ha på dig en halvmask och arbetskläder. Jobba i en välventilerad lokal eller utomhus. Lägg ut en pressening under arbetsytan.
Krilleman: [citat] Äldre form av mineralull. Min gissning blir stenull. Asbests brukar förekomma i skarv/T-rör/böj/ventilände i denna variant av isolering. Ofta i form av ett lätt rosaaktigt eller vitaktigt "pulver" när man skär i det. Men sällan på raksträckor. [bild] [bild]
arcobaleno: [citat] Vanligt att det byggdes så från ca mitten av 60-talet. Märks vanligtvis inte vintertid men när luften på sommaren står still så utsöndras giftet. Kan åtgärdas med någon typ av fläktsystem, dock ingen garanti på att doften inte försvinner. Spekulerade på ett sådant hus men backade när besiktningen visade sig ha denna typ av syllar. Såldes någon vecka senare ett par
LuddePåLandet: [citat] Jag bor i villa och slänger ut myrorna varje år. De vill in i hus särskilt när det blir torrt ute. Anticimex kom hem till oss och sprayade med ett medel liknande den Radar på spray som finns i butik. De sprayade nederst på husgrunden utvändigt och sa att myrorna inte passerar den ring av bekämpningsmedel de lagt ut. Även balkongstolpar sprayades med ring runt ner mot marken.
Nyinomdettaområde: [citat] Måste bara tacka för tipset! Har nu tre fällor med tunn kedja och karbinhake-toppen!🙏🏻
_Magnus L: [citat] Limmet verkar ju torkat! I och med du kan springa runt på det. Annars är tipset som med andra droger men speciellt lim, undvik det för man kan lätt fastna i det.
Annika Andersson9: Hej Huset byggdes til på 80 talet. Jag tog bort dörrfoder till ett rum som börjar där husets nya del byggdes. När jag lyser in där så är där massa vitt. Är det vitmögel eller mineraler?
Okänd: [citat] De tester som är relevanta i sammanhanget är för klorfenoler. 50g material läggs i en tät påse och skickas på analys. Exempelvis https://www.alsglobal.se/paket/milj-_1/avfall-och-byggnadsmaterial_36/organiska-mnen_1/bygg-oj-7-klorfenoler_17172
Pjosk75: Vill du ha en mer exakt artbestämning så brukar jourhavande biolog på Naturhistoriska riksmuseet svara snabbt. https://www.nrm.se/fakta-om-naturen/jourhavande-experter/jourhavande-biolog
pmd: [citat] Du kanske borde skaffa en hund till. Att inte behöva vara ensam skulle kanske få hunden lugn. Eller så får du ett dubbelt så stort problem ...
Jonathan Bengtsson2: Hej! Vi tog beslut att kapsla in det (både plastmatta och golv) under ett nytt laminatgolv, så tyvärr vet jag fortfarande inte… återkom gärna med resultatet från ditt test om du tycker det ser ut att vara samma
Intet: Visst. Det geniala med eterniten är att den är asbestfiberarmerad så den kan gjutas mycket tunn och lätt. Dåtidens kolfiber.
MissCookieMonster: [citat] Jag har tyvärr inte råd då det blir extremt dyrt eftersom saneringsfirma med undertryck och allt krävs om man sågar i behandlad syll...
HugaFluga: Inte säker från bilderna om det är mögel eller inte men denna artikel finns där de beskriver hur man kan ta bort det. https://www.compify.se/stadtips/golv-mattor/hur-tvattar-man-bort-mogel-fran-tragolv
Kenmar03: [citat] Efter 50 år i bygg och fastighetsbranschen vill jag påstå att det du visar innehåller asbest. Du kan kontrollera detta hos ett annat testbolag. Men samtidigt kan vi konstatera att gällande skyddsföreskrifter och krav på åtgärder gäller endast näringsidkare/bolag (arbetsmiljö regler). Du kan ta bort materialet utan risk om du inte har problem med lungor och är storrökare. Som
Lilla Yk: [citat] Läste nu att linfrön funkar bra mot gnagare. Någon som testat?
hempularen: Dammsugare brukar man avråda ifrån. Asbestfibrerna är så små att de går igenom alla (normala) filter. Och sätter sig i dammsugaren, så den kommer att fortsätta spy ut asbest fibrer under lång tid vid varje städning. Men möjligen då en billig dammsugare utomhus, och kassera den sedan. Alternativt hyr en grovdammsugare avsedd för asbest från en maskinuthyrning. De har rätt typ av
Centano: Om du ska vara säker så får du ta ett materialprov och skicka in på analys.