Hej! Detta är mitt första inlägg här, fått otroligt mycket bra information från detta forum i många år, med nu behöver jag hjälp.
Kan det vara asbest i limmet? Det är i en källare i ett hus som är byggt 1947. Vet inte när golvet är inlagt, med det är hårda typ plastbitar som är limmade. Det såg ut som ett kakel först men är som sagt inte det.
Ska nog skicka in på analys då jag förstår att det ju är omöjligt att säga säkert, men tänkte höra här vad ni har att säga☺️
Kan det vara asbest i limmet? Det är i en källare i ett hus som är byggt 1947. Vet inte när golvet är inlagt, med det är hårda typ plastbitar som är limmade. Det såg ut som ett kakel först men är som sagt inte det.
Ska nog skicka in på analys då jag förstår att det ju är omöjligt att säga säkert, men tänkte höra här vad ni har att säga☺️
Asbets var ett universalmedel för det mesta under 1800-1900M Mallemalle123 skrev:Hej! Detta är mitt första inlägg här, fått otroligt mycket bra information från detta forum i många år, med nu behöver jag hjälp.
Och användes flitig som diverse byggmaterial och fogmassor, lim under sena delen av 1900 tal
Så analys ett måste
Tack! Håller tummarna att provsvaren kommer tillbaka snabbt👍🏼
Det är en hög sannolikhet, att det är både asbest i limmet och mattan/”plattorna”
Hade likande på kontoret gamla golv och limmande vinylplattor.
Vi fick sanera ca 40kvm både golv och lim.
Hade likande på kontoret gamla golv och limmande vinylplattor.
Vi fick sanera ca 40kvm både golv och lim.
När jag rev bort golvet i köket (hus från -57) så var det dels golv på golv. Det understa golvet var linoleum med något gråaktigt papper och sen svart under det (sen betong). Gick över till dåvarande granne (som otroligt nog faktiskt också var den som var byggnadssnickaren på just mitt hus) för att fråga. I mitt fall var det dock tjära som var vanligt att använda som fuktspärr då. Och det luktade ju också asfalt/tjära.. Så jag kunde fortsätta riva och sen använda diamantslip för att få bort allt då det skulle läggas in golvvärme. Men som sagt. De ser ju ut väldigt lika och för att vara på säkra sidan är det ju bra kolla upp det först.
Tur att det inte var asbest för er! Vi lämnade in det på prov idag och det visade sig vara asbest både i lim och golv. Drar ut en del på renoveringsprocessen såklart men vi är glada att vi kollade upp det och inte rev allt👍🏼
Klicka här för att svara