146 704 läst ·
897 svar
147k läst
897 svar
Grannen eldar från tidig morgon till sen kväll
Du har med andra ord inga källor.FruNilsson skrev:Ok, vad lärde du i skolan? Hade du kemi, fysik, biologi? Då borde du m.fl. ha tillräckliga kunskaper för att klara av att tänka i banorna: Vad är farligt? Vad är ohälsosamt? Osv. Sen kan du återkomma med vad som är ofarligt för människan med/vid förbränning, och vilka avgaser och rökgaser som är -enligt många i forumet- ofarliga för människan och rent av nyttiga. Jag ser fram mot hållbara argument utan gissningar och personliga åsikter.
Ledsen, men det går inte göra något annat än att avfärda dig som troll.
Är det inte lite väl lågt att ta strid för nåt som alla med grundskolekompetens lärt, men med näbbar o klor försöker försvara gör att kunna fortsätta blunda i förhoppning att ” det drabbar inte mig”? Ge mig ett enda fakta att vedeldning är ofarligt för den som andas in dess avgaser och rökgaser.Alfredo skrev:
Jag förstår verkligen inte vad du vill ha för källor? Vad är det du inte begriper eller förnekar? Ge mig ett enda fakta att avgaser och rökgaser från vedeldning (småskalig hushållseldning) är ofarligt för människan ( och djuren som drabbas). Dina troll kan du behålla.Guzzi skrev:
Vad är det du menar att jag tar strid för? En trevlig samtalston? Ja det tycker jag alla borde önska.FruNilsson skrev:
Varför skulle jag det? Jag har skrivit 40 inlägg tidigare i tråden sedan oktober 2023 och inte i något av dessa påstår jag att rök från vedeldning är ofarlig. Blandar du ihop mig med någon annan?FruNilsson skrev:
Du har ju exempelvis hävdat att tusentals dör varje år av vedeldning och fyller upp onkologen på ALLA sjukhus.FruNilsson skrev:Oavsett grannars ekonomi så är de skyldiga följa och efterleva svensk lag, miljöbalken och vad som där följer, dvs att kommunen har skyldighet att göra tillsyn hos de som eldar och kontrollera att inga utsläpp tränger in i er fastighet; vare sig den inre eller yttre, ni och era barn ska inte riskera hälsan som utsläppen orsakar. Dödligheten är tusentals varje år och småskalig hushållseldning (ved, pellets mm) fyller onkologen på alla sjukhus. Cancer/tumörsjukdomar mm, ökar i takt med det ökade eldandet.
Det märkliga i kråksången är att de som eldar även straffar sig själva och sina familjer inkl husdjur med ohälsa och borde ha vett att fatta bättre än att andas in de giftiga avgaserna som fyller deras hus. För ingen tror väl att det är ofarligt???
För sådana påstående borde det ju vara rimligt att du bifogar en länk.
Om du har läst någon form av högre utbildning, vilket jag förutsätter att du har med tanke på att du påstår "...att vi, kompetensen som är utbildade och har decennier med omfattande forskning i bagaget...", så vet du att den som påstår något har också bevisbördan och då krävs det källhänvisningar för att kunna styrka vad man baserar sitt påstående på.FruNilsson skrev:
Så vi drar helt enkelt ett kort ur leken, vad baserar du påståendet att det finns en koppling mellan öronbarn och kamineldning? Den forskningen/avhandlingen/vetenskapliga artikeln vill jag gärna läsa.
Förstår du nu?
Edit: Menar du att "...och har decennier med omfattande forskning i bagaget..." gäller dig personligen? Du kan ju knappast ha kunnat forska i decennier utan att förstå kravet på källhänvisning? Låter väldigt konstigt minst sagt.
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Här är man ute och plogar och skottar i fyra dagar, och vad händer?
Jo, massan går bananas över vedeldning, inte att vedeldning är en bra och billig och trevlig värmekälla, nejdå, då är man kränkt för att man ertappats med att ha fel.
Först säger någon dum att massa människor dör av vedeldning vilket förstås inte är sant, sen säger någon att undersökningen om att många dör av vedeldning är dåligt underbyggd, det var dåligt att göra en dålig undersökning för att skrämma folk, jamen sen kräver någon att en dumming ska länka till ett korkat påstående, och då finns ingen länk, vad dumt. Alltså vedeldning är ju inte så dumt, men det är dumt att elda fel, för då blir dummingen kränkt av den dumma feleldaren som eldar fulved så det ryker över hela grannskapet som i sin tur blir kränkt när dummingen påstår att feleldaren eldar fel, så dumt.
Tänk om feleldaren kunde köpa element istället så dummingen inte blir kränkt så att rätteldaren kan elda och hugga ved i lugn och ro, ja tänk.........
/Workingclasshero
Jo, massan går bananas över vedeldning, inte att vedeldning är en bra och billig och trevlig värmekälla, nejdå, då är man kränkt för att man ertappats med att ha fel.
Först säger någon dum att massa människor dör av vedeldning vilket förstås inte är sant, sen säger någon att undersökningen om att många dör av vedeldning är dåligt underbyggd, det var dåligt att göra en dålig undersökning för att skrämma folk, jamen sen kräver någon att en dumming ska länka till ett korkat påstående, och då finns ingen länk, vad dumt. Alltså vedeldning är ju inte så dumt, men det är dumt att elda fel, för då blir dummingen kränkt av den dumma feleldaren som eldar fulved så det ryker över hela grannskapet som i sin tur blir kränkt när dummingen påstår att feleldaren eldar fel, så dumt.
Tänk om feleldaren kunde köpa element istället så dummingen inte blir kränkt så att rätteldaren kan elda och hugga ved i lugn och ro, ja tänk.........
/Workingclasshero
Vi har förklarat medan du upprepar lögnen som du inledde med.FruNilsson skrev:
Haha vänta bara när CTRL+ALT+DELETE samhället visat sin rätta sida o vips där gick ett virus in i alla bergvärmepumpar, och hoppsan styrsystemet för 400 kV-nätet löper amok. Jag är väldigt nöjd med en kakelugn och elda i. Det finns nog värre samhällsproblem att ta tag iD djungelkatt skrev:
Jeg bor også utenfor tett bygget områda. Grannfruns søndags middag dufter rekker vidt. Grannen din er en idealist og sørger for verdens kretsløpetPelleplutt78 skrev:
Hej,
Vår granne har ett hus från ca 2018 med frånluftsvärmepump. Nu har han skaffat braskamin och massa ved gratis. Han eldar från 06-24, 7 dagar i veckan. Varje dag när vinden ligger på åt vårt håll sugs det in stark doft av rök i hårt hus. De senaste 3 veckorna har vinden legat på åt vårt håll och ska fortsätta så i ca 10 dagar eller mer. Vi har skaffat bra filter till ventilerna och luftrenare, men problemet kvarstår. Vi gick över och mycket försiktigt förklarade hur illa det blir inne hos oss, att vårt barn är astmatiker och om de kan tänka sig att inte elda så mycket när vinden ligger på mot vårt hus. Vi fick kalla handen. De ska använda sin vanliga braskamin som primär värmekälla trots värmepumpen.
Vi är absolut inte avundsjuka eller missunnsamma, bara förtvivlade och helt inrökta. Vi kräver inte att grannen ska sluta elda, bara visa hänsyn. Han har ingen granne åt de andra hållen så det är bara ett väderstreck han isf behöver ta hänsyn till.
Vi har kontaktat kommunen och hoppas på hjälp. Vad är er erfarenhet av miljökontor och hur de brukar agera?
Tack på förhand!
Tillägg: vi bor utanför tätbebyggt område.
Ut fra alle tankesprang om elding og doftar, er mycket her bisarrt tanke virkaomhegH heimlaga skrev:Problemet är att många människor utgår från att samhället är till för en viss grupp som på något magiskt sett skall få alla sina behov tillgodosedda automatiskt.
Har man hamnat utanför den gruppen sägs det att man har valt sin misär och ens huvudsakliga uppgift är att inte synas och inte störa deras komfort.
Samtidigt förväntar de sig att "någon" utanför deras grupp skall ordna så att de får allt de behöver levererat. Men produktionen får inte heller synas och finnas.
Bisarrt
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden