J
G grovspacklarn skrev:
Ni själva (fackmännen dvs) upptäckte ju först nyligen att fönsterchit ofta innehöll asbest, så man kan ifrågasätta ditt ord också...
Nej upptäckten skedde långt innan men medvetandet och mängden visste man inte om förräns efter studien som gjordes 2015 om jag minns rätt..

J
G Gillar att bygga skrev:
Många byggnadsmaterial innehåller fibrer av olika material och för olika ändamål. Om skivan på bilden är en isolerskiva (lätt och relativt tjock) så är asbest osannolikt och de ljusa glänsande fibrer man kan se skulle kunna vara glasfiber.

Du har fått en del frågor från forumet som du har valt att lämna obesvarade. Du kan få bättre hjälp om du har svar eller kommentarer till de ställda frågorna:

1) Vart har skivan suttit ?
2) Vad vet du om skivan på bilden?
3) Hur gammal tror du att den är?
4) Har du tagit bilden på skivan?
5) Men vart hittade du plattorna?
6) Hur tjock är skivan på bilden?
Har frågat var skivorna har suttit/hittats men TS vägrar svara på den så något stämmer inte🤷

J jawen skrev:
Vad är ens en asbestskiva ?

Eternit är en skiva men tunn & stenhård.
Asbest var i grunden olika långa fiber, som blandades in i låg %-andel i andra material.
Eternitplattor hade ca 10%, olika limblandningar & vinylplattor hade betydligt mindre %-andel.

Mig veterligen finns det inte ens någon "mjuk" produkt, som innehåller asbest.
Asbest går att tillverka kläder av. Alltså finns det mjuka produkter.

J
imported_Benno imported_Benno skrev:
Asbest går att tillverka kläder av. Alltså finns det mjuka produkter.
Har du något exempel där det finns i vanlig isolering likt TS?

För övrigt verkar många (yngre?) ha dålig koll på var asbest kan finnas.

J
Ganska naturligt då det blir mindre och mindre för varje sanering då inga nya material med asbest i har använts så det faller i glömska ganska fort förutom för dom som jobbar med det och dom som renoverar och intresserar sig i det, knappast något som lärs ut i grundskolan..

J Jansson69 skrev:
Ganska naturligt då det blir mindre och mindre för varje sanering då inga nya material med asbest i har använts så det faller i glömska ganska fort förutom för dom som jobbar med det och dom som renoverar och intresserar sig i det, knappast något som lärs ut i grundskolan..
Den genomsnittlige hemrenoveraren skulle ha betydligt större hälsonytta av att använda skyddsglasögon och mask vid behov tror jag

J
G grovspacklarn skrev:
Den genomsnittlige hemrenoveraren skulle ha betydligt större hälsonytta av att använda skyddsglasögon och mask vid behov tror jag
Ja mask bör användas betydligt oftare än vad det görs för det är mycket som är ohälsosamt att andas in och skapar irritation i luftvägarna i onödan..

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.