Man ser ev fibrer.N Natalie Smed skrev:
Men du verkar ju haft skäl att misstänka asbets när du postar här. Och då ska man provta.
De flesta professionella provtagare kommer kolla bilderna med
Vet du möjligtvis vad detta kan vara för typ av plattor?
Är den inte lite halvmjuk om du trycker med fingret mitt i den?N Natalie Smed skrev:
Vart har den suttit ?
Finns liknade som man limmar på fasadens yttersida längs ned på huset, kallad sockelskiva.
Man sätter den för att isolera husets sockel bättre.
Asbest förbjöds 1984 & användes mest i vinylplattor & golvlim, kakelfix & som rörisolering i böjar i värmesystem.
Utöver bromsar på nästar alla fordon.
Asbetsfiber glittrar & du kan relativt lätt se dom med ögat, men även glasfiber kan glittra.
Ja den är liksom lite porös. Tyvärr vet jag inte vart den suttit men är rätt säker att det suttit inomhus och just i kontorslokaler någonstans.placerat. Av bilden så ser jag att det glittrar, tycker du inte?J jawen skrev:Är den inte lite halvmjuk om du trycker med fingret mitt i den?
Vart har den suttit ?
Finns liknade som man limmar på fasadens yttersida längs ned på huset, kallad sockelskiva.
Man sätter den för att isolera husets sockel bättre.
Asbest förbjöds 1984 & användes mest i vinylplattor & golvlim, kakelfix & som rörisolering i böjar i värmesystem.
Utöver bromsar på nästar alla fordon.
Asbetsfiber glittrar & du kan relativt lätt se dom med ögat, men även glasfiber kan glittra.
Stort tack!
Husägare
· Stockholms län
· 404 inlägg
Jag har aldrig sett så tjocka asbestskivor och tycker snarare att bilden visar en akustisk skiva.
Dessa monteras ofta i kontor och andra lokaler där man vill dämpa ljudnivån och ta bort efterklang. Skivan verkar ha en yta som ger en visuell effekt (för att se bra ut i en viss mljö) och sedan ett basmaterial som hanterar ljudabsorption. Basmaterialet tror jag kan vara cellulosafiber som sannolikt är impregnerat med något flamskyddsmedel eller brandhämmande medel.
Å andra sidan så är den ljusgråa basfärger ganska typisk för asbest och jag kan inte utesluta att det är en asbestskiva. Det skulle då kunna vara för brand eller värmeisolering, men knappast inomhus och i en bostad.
Vad vet du själv om skivan på bilden?
Hur gammal tror du att den är?
Har du tagit bilden på skivan?
Är den lätt eller tung?
Dessa monteras ofta i kontor och andra lokaler där man vill dämpa ljudnivån och ta bort efterklang. Skivan verkar ha en yta som ger en visuell effekt (för att se bra ut i en viss mljö) och sedan ett basmaterial som hanterar ljudabsorption. Basmaterialet tror jag kan vara cellulosafiber som sannolikt är impregnerat med något flamskyddsmedel eller brandhämmande medel.
Å andra sidan så är den ljusgråa basfärger ganska typisk för asbest och jag kan inte utesluta att det är en asbestskiva. Det skulle då kunna vara för brand eller värmeisolering, men knappast inomhus och i en bostad.
Vad vet du själv om skivan på bilden?
Hur gammal tror du att den är?
Har du tagit bilden på skivan?
Är den lätt eller tung?
Vad är ens en asbestskiva ?G Gillar att bygga skrev:
Eternit är en skiva men tunn & stenhård.
Asbest var i grunden olika långa fiber, som blandades in i låg %-andel i andra material.
Eternitplattor hade ca 10%, olika limblandningar & vinylplattor hade betydligt mindre %-andel.
Mig veterligen finns det inte ens någon "mjuk" produkt, som innehåller asbest.
Eternit var företagsnamnet som blev produktnamnet för asbestcement..
Har för mig att i Europa kan ordet eternit syfta på cementskivor utan asbest då det är företagsnamn, medans i Sverige så är det synonymt med asbestcement..
Har för mig att i Europa kan ordet eternit syfta på cementskivor utan asbest då det är företagsnamn, medans i Sverige så är det synonymt med asbestcement..
Ta ett prov.N Natalie Smed skrev:
Det är ingen idé att folk sitter och spekulerar kring olika idéer här.
Det är även direkt oansvarigt att ens ge sig in och försöka svara på en fråga när det är så tveksamt vad bilden visar.
Så ta ett prov.
Bor du i en hyfsat stor stad så finns det i regel en firma i närheten som kan ta ett prov på dagen.
Hör med en lokal hantverkare eller saneringsfirma om dom känner någon i närheten.