Ola78
Vet att jag läste en tråd för ett tag sen om vilken höjd man skulle placera dosan på, men kan inte hitta den. Är det någon klok som sitter inne med svaret? Funderar på att sätta den som vägguttagen alltså 200 mm från färdigt golv men det kanske är helt fel. Vad säger rekommendationerna?

vanligtvis samma höjd som eluttagen

Ola78
Som jag tänkte då alltså, tack för svaret.

P
Brukar det vara dosor? Jag har mest sett enbart rör som kommer ur väggen in i en utanpåliggande dosa som hör till radiatorn. Å andra sidan har jag inte sett så mycket i mitt liv...

Sen tycker jag att höjd med eluttagen låter väl högt (beroende på höjden på eluttagen såklart). Jag har elelement där rören går in i en utanpåliggande dosa ca 20 cm ovan golv, ca 10 cm lägre än eluttagen.

Redigerat av moderator:
Ola78
Så kan det ju vara, nu när du skriver det, det är nog så det brukar vara ja.

det går vilket som, man använder en speciell elementdosa sedan som är platt och kopplar i

Ola78
bra-byggare skrev:
Sen tycker jag att höjd med eluttagen låter väl högt (beroende på höjden på eluttagen såklart). Jag har elelement där rören går in i en utanpåliggande dosa ca 20 cm ovan golv, ca 10 cm lägre än eluttagen.
Eluttagen sitter på 20 cm höjd nu så jag tror det blir lagom med samma höjd.

I äldre lägenheter (70-tal) har jag sett att man använt samma typ av anslutningsdosa som för tvättmaskiner, borde inte dessa fungera idag?

Man sätter apparatdosor på ca 15 cm höjd, det är mycket lättare att vidarekoppla om man slipper dra in alla trådarna i anslutningsdosan, 15 cm för att ramen man fäster i väggen inte ska täcka hålet.

Ola78
Så som elektriker tycker du det är bättre att man sätter en apparatdosa, har jag fattat det rätt?

Ja, mycket bättred^_^b

Ola78
Tackar för hjälpen, då får det bli dosa. Se där vad nyttigt det är att ha hantverkare här på forumet apropå de senaste dagarnas debatt:D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.