Undrar om det finns gruppcentral med möjlighet att mäta elförbrukningen för varje brytare eller säkring? Finns det någon annan intelligens i dessa som man bör känna till?

Nån färdig lösning för det har jag aldrig sett

Men det går ju att bestycka en vanlig kapsling med utrustning för att mäta förbrukning. Att ha mätning på varje enskild grupp är nog inte ekonomiskt försvarbart dock. Varför vill du göra det?

Man skulle tex kunna få en överblick av fördelningen mellan faserna. Kan vara bra om man är lågt huvudsäkrad.
Om man har en mätare på varje säkring som TS vill så kan man få en förvarning innan den går.

Och det finns:
Conrad
Elonline
Eldirekt

Redigerat:
Visst, vill man lätta på plånboken så. Jag har svårt att se vilken egentlig nytta det skulle göra

Har man problem med att säkringarna går är det vettigare att omfördela, säkra upp eller sätta in en effektvakt som slår ifrån värme eller vvb eller dyl om det blir för hög belastning ett tag.

Vanliga mätinstrument (typ panel-vridspoleinstrument) med lämplig spänning anslutna paralellt på nån befintlig strömvakts mättransformatorer är kanske en bra idé?

De som hör till effektvakten på min elpatron verkar (anslutna till effektvakten) ge ungefär 100mV per ampere, så instrument som går till omkring 5V är kanske bra med 16A huvudsäkringar...

En strömtrafo ger en ström i sekundärlindningen proportionellt mot strömmen i primärlindningen (tråden som passerar hålet), så mäter man spänning är det shuntmotståndet i den anslutna utrustningen man mäter över egentligen. Men det funkar ju lika bra iofs. Man ska dock inte köra en strömtrafo obelastad/öppen krets, det mår den inte bra av då utspänningen kan nå ganska höga nivåer (finns en formel för det någonstans, som jag absolut inte har i huvudet).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.