Patrik_Hed
Patrik_Hed: [citat] Ja, på vissa skåp får man montera ner dörrar och magneter m.m. för att överhuvudtaget få av kåpan. Och centraler som har såna där skåp är ju ofta av äldre natur och utan JFB, så när man är tvungen att komplettera med något så får man sätta en ny kapsling utanför skåpet för att det inte finns plats. //Patrik
6 svar · 2,9k läst
T
Tobbe_3: [citat] Jordfels brytaren skyddar bara om om den söndersmälta fasledaren får kontakt med skyddslederen eller ett jordat plåthölje. Då kommer den att bryta innan något allvarligt har hänt. Men det mest sannolika är att både fas och nolledare är dom hetaste och smälter ihop, i det läget skyddar jfb ingenting. Och då är det viktigt att säkringarna är rätt dimesionerade så inte
16 svar · 6,4k läst
WATTisPOWER
WATTisPOWER: [citat] TS och hans kompis har fått till uppgift att bygga en liten anläggning av bilbatterier som ska driva t.ex ett värmeelement. Varför då råda dom till att inte seriekoppla använda ledlampor och ficklampsbatterier osv? Man behöver inte bralla på med 230V, det räcker med att öka spänningen till 24V för att avsevärt reducera kabelarean t.ex. Att serie/pararellkoppla och lära sig
12 svar · 2,1k läst
jeffan
jeffan: Ibland kan det vara bra att takvärmekablarna fungerar innan snön kommer! Annars kan det gå så här! http://video.se.msn.com/watch/video/effektiv-snoskottning/1jjvqsjyv Samt det skulle inte skada med ett snörasskydd!
0 svar · 1,5k läst
P
Pierre1981: [citat] Hittade den. Tack så mycket. Blir nog perfekt till honom.
11 svar · 3,1k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: Jag brukar testa JFB med min uttagsprovare. //Patrik
21 svar · 5,9k läst
mycke_nu
mycke_nu: [citat] Jo, fast jag ville inte säga att du har fel..:) Det är inte så att felströmmen driver elektromagneten direkt, det sitter elektronik i mellan.
11 svar · 1,8k läst
H
hempularen: Låter som att det kan vara fel på jordledaren i uttaget han använde. I många maskiner finns det ett avstörningsfilter som via kondensatorer leder ut en svag ström till skyddsjord, och därmed till höljte på maskinen. Om filtret är korrekt dimensionerat så skall ma egentligen inte kunna känna detta. Och om maskinen är inkopplad på en skyddsjord så skall denna ström ledas bort. Om
2 svar · 1,1k läst
H
hempularen: Frågan verkar vara besvarad så jag stänger tråden.
34 svar · 29,4k läst
·
T
tlundberg: yxis, jag har tidigare i tråden blivit avrådd från att köra datorerna på den gruppen just för att t ex vattenkokare går på samma propp.
35 svar · 6,6k läst
Suhagg
Suhagg: [citat] Nja det värsta som kan hända är att du kopplar in lampan och den fungerar. Sedan när din sambo putsar den om 2veckor får hon el i sig och dör. Du får stå och förklara för polisen och hennes familj att det var du som chansade när du kopplade in den. El är okej att hemmapula lite med om du är helt säker på vad du gör anser jag. Är man det minsta osäker chansa inte!
64 svar · 6,0k läst
Y
yxis: Aha, missade det... Rätt otippat faktiskt...
8 svar · 2,2k läst
jeffan
jeffan: [citat] Skala upp kabeln och sätt dit delbar slang. Så slipper du ha EKRK i vägg.
16 svar · 6,7k läst
jeffan
jeffan: [citat] Aha. Kommer de ut i Sverige skulle det inte efterföljas. Ungefär som när det inte var tillåtet blanda FK och EK i samma torix. Fast det var ett tag sedan ;).
14 svar · 2,7k läst
·
L
Leif Pettersson: Det är vattenburen golvvärme har haft en elkille här som har kollat . Pannan är ok,och alla givare. Men eftersom det inte går att ändra värdena när man följer manualen måste det vara något skumt. Det verkar som den alldrig har fungerat som den ska.
2 svar · 1,2k läst
Y
yxis: Jag passar på att ta tillfället att påpeka att det här ska göras av behörig elektriker, och att det finns en anledning till den regeln... Hur som helst så se absolut till att alla gulgröna kopplas ihop med varandra, och inte med något annat. Detsamma gäller de blåa ledarna. Du behöver berätta vad som sitter i andra änden av femledaren för att du ska kunna få nån bra hjälp, men
4 svar · 2,6k läst
mycke_nu
mycke_nu: [citat] Om du tittar i den här tabellen så ser du att man tex garanterat får selektivitet mellan en 16 A C-dvärg och en trög 25 A Diazed vid 700 A kortslutningsström. Om spisen är på och det blir 710 A lär inte spela någon roll.
61 svar · 12,6k läst
D
Danne031: 1-2-3 tv apparater? 1-2-3 datorer? 4 barn eller singel? akvarist/reptilist?
21 svar · 1,8k läst
H
hoxmark: Nu har det gått massvis av veckor sedan jag postade senast, det blev aldrig någon bild..jag kände att det inte fanns någon mening med att klaga hos hyresvärden. Jag ska i alla fall lägga upp den så ni får se.
6 svar · 1,5k läst
C
collo: Här står lite om böjradie osv: http://www.hidealite.se/svenska/fiberoptik.html
2 svar · 1,5k läst
H
hempularen: Tror att du tänker på Elko plus med dekorram. Finns bla. på elbutik.se. Har för mig att jag sett dem på Bauhaus också (osäker på om det då är annat Bauhaus fabrikat). Har för mig att det är löljligt dyrt.
1 svar · 863 läst
D
DeuXe: Kolla denna https://fagerhult.com/shop/produkt.asp?sprak=707&kategori_id=4&serie_id=197&produkt_id=523 Med 2x28w blir det bra ljus
2 svar · 1,2k läst
P
PST: Det finns (överkompicerade) golvvärmetermostater som just fungerar så (jag har ett par), de fördröjer tillslaget litet.. En mikroprocessor är som sagt idag ngt som sitter i nästan allt som har el anslutet till sig.. (En 8 bitars FLASH-PIC kostar inte många kronor, mycket billigare att programmera en sådan än att utveckla logik-kretsar eller ASICs för en viss funktion, om man inte har
6 svar · 1,1k läst
Y
yxis: Det blinkar fast du har inte kopplat, busted ;)
25 svar · 14,0k läst
·
Y
yxis: Förutom styrelektronik å sånt i maskiner så används 230V såklart till arbetsbelysning i en del maskiner...
22 svar · 12,1k läst
Y
yxis: Perilex är en internationell standard, fast det är klart färre länder som använder Perilex än t.ex. CEE-donen. (Väst)Tyskland och Holland ihop med Sverige är trots allt mer än ett land :) http://nl.wikipedia.org/wiki/Perilex I Holland verkar de dessutom ibland ostandardiserat använda kontakten för två nollor och två faser... :x Säga vad man vill men nog känns perilex (från 1960)
9 svar · 2,3k läst
Rikard Ågren
Rikard Ågren: Jag tror att TS kan bortse från Hultgrens tidsberäkning och så kan vi återvända till frågan
38 svar · 8,0k läst
C
calle336: Nä en sån lösning kommer det att bkli sen om jag blir kvar på gården. men detta är inte klart ännu så därav denna tillfälliga lösning
22 svar · 9,6k läst
P
PST: Det var väl en liten väl jobbig omväg....692*I När alla har 230V i huvudet redan. 230*3*I Sen har vi ju det intressanta avrundningsfelet på SQRT(3).... 400/SQRT(3) är ju iofs inte 230 utan 230,9401 (Dvs 231 !!!) ... 400*SQRT(3) är inte 692 utan 692,8203...(Dvs 693 !!!):D Så har vi 400/231 eller 398/230 i ledningarna ..egentligen:cool:, lutar åt det första...
3 svar · 1,2k läst
jeffan
jeffan: Åk till Spanien och köp en lamp-tjuv. E27 sockel i ena änden och uttag i andra. q(;^;)p Snart är våra svenska lamputtag kult och säljs bara på byggfabriken.com Det är nya på väg in. Inget mer krångel med att få plats med kabel och krok. Ovanför koppen. d^_^b
36 svar · 69,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.