1 478 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
Elektronisk trafo och likriktarbrygga
Har satt upp ett par små fläktar hemma som jag märkte efter montering att de inte var AC utan DC. En enkel lösning som jag tyckte borde funka fint var att bara ta en likriktarbrygga mellan trafon och fläktarna så skulle det funka fint men inte då.
Någon som vet om dom elektroniska trafosarna inte tycker om en sådan belastning och man blir tvungen att använda järnkärnetrafo?
Någon som vet om dom elektroniska trafosarna inte tycker om en sådan belastning och man blir tvungen att använda järnkärnetrafo?
Elektroniska trafos för halogenlampor? De brukar kräva en viss grundlast för att fungera och ett par små fläktar räcker nog inte på långa vägar.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Utspänningen från en elektronisk trafo är synnerligen risig, jag lade upp bilder här på forumet för något år sedan för den som orkar leta.
I princip handlar det om 100 Hz grundton sönderhackad med ca 40 kHz (om jag minns rätt). För att dina DC-motorer skall trivas krävs det därför ganska rejäla elektrolyter för att ta hand om 100 Hz frekvensen.
Samtdigt får man antagligen se upp med induktansen i kondingarna med tanke på 40 kHz komponenten och dess övertoner.
Huruvida trafon kommer att gilla belastningen är ovisst, men troligen inte.
I princip handlar det om 100 Hz grundton sönderhackad med ca 40 kHz (om jag minns rätt). För att dina DC-motorer skall trivas krävs det därför ganska rejäla elektrolyter för att ta hand om 100 Hz frekvensen.
Samtdigt får man antagligen se upp med induktansen i kondingarna med tanke på 40 kHz komponenten och dess övertoner.
Huruvida trafon kommer att gilla belastningen är ovisst, men troligen inte.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Ska du likrikta 40 kHz måste du använda snabba dioder, förslagsvis schottky dioder. Sedan är de elektroniska transformatorerna ganska kinkiga på belastningen, om du som föreslagits hänger på lite elektrolytkondensatorer så blir det än värre.
Titta på 36-3310 från Clas O, den är mera gjord för att driva DClast.
Protte
Titta på 36-3310 från Clas O, den är mera gjord för att driva DClast.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Tja har man mekat elektronik de senaste 40 åren så kan jag göra det på krokig arm också.
Protte
Protte
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden