Mikael_L
På tuben finns det mycket filmer med temat ljusbågar vid brytning. OK, lite större saker än hemmavid:

http://www.youtube.com/watch?v=4bBvmPRqfmo
http://www.youtube.com/watch?v=iqZ47FBw1YU

Här vet jag inte riktigt vad dom gör eller vill demonstrera, men det är rätt normala spänningar iaf.
http://www.youtube.com/watch?v=-iClXrd50Z8&NR=1

En rätt häftig ljusbåge
http://www.youtube.com/watch?v=4Dh9yL4Ebd0

Här har vi en tänd ljusbåge över en frånskiljare, som aldrig vill slockna.
http://www.youtube.com/watch?v=vCpH19TkMqo

camelspin skrev:
Nu kom jag på en sak till:

Hur kan smältsäkringar begränsa kortslutningsströmmen (innan dom löst)? Är det genom genrellt motstånd?
Motståndsökningen har inte så mycket med det att göra, det är utformningen på smältdelarna och konstruktionen med släckmedel, sand osv som betyder mest. En bra säkring bryter vid de lite högre strömmarna dvs kortslutningsområdet vid en ganska väldefinierad genomsläppt energi.
Eftersom den energin ges av I²t kommer alltså t att bli mycket kort vid stigande I så säkringen kan bryta långt innan tänkbar toppström hinner uppträda, därav talet om strömbegränsning.

Vid dvärgbrytare når man däremot av mekaniska skäl en mintid för reaktion som i sammanhanget är ganska lång, när man nått ner till den kommer därför den skadliga I²t att öka kraftigt beroende på hur starkt nätet före är. Därför finns olika normer och klasser för dvärgbrytare och det visar även på att de endast hör hemma sist ut i anläggningarna med bättre skyddsapparater före om det finns kraft bakom.

Det finns faktiskt något liknande vad hempularen skriver om med explosiv laddning för manöver inom elbrytare. Men de jag har sett är en form av ljusbågsvakt för utrymmen där det inte förslår med brytning av olika skäl. Ljusbågsvakten triggar en krutladdning som slår till en mycket rejäl trepoligt kortslutande pjäs kopplad direkt invid trafo, förloppet är väldigt distinkt och sen får högre liggande skydd bryta. Ska i princip inte gå att ordna personskador genom kortslutningar odyl om man har dessa skydd.
Ett bra exempel på lösning enligt metod "crowbar".

hempularen skrev:
För många år sedan var jag i ett labb där man berättade om en olycka som inträffat ytterligare något år tidigare. De råkade skapa en extrem induktiv last (rusande DC motor), nödbrytaren bröt inte strömmen, säkringarna klarade inte att bryta, alla kablar som låg på kabelstegar brann upp. Inte ens servissäkringarna bröt. Byggnaden hade eget högspänningsställverk. Det som till slut bröt strömmen var säkringarna på högspänningssidan till ställverket. Man var dock inet helt säker på hur brytningen hade gått till för motorn som rusade hade skurit och exploderat, iom. det så borde den induktiva lasten ha minskat.
Just skenande likströmsmaskiner verkar det finnas en del (vandrings?-)sägner om. Under en labb i fortsättningskursen Elkraft (Högskolan). Berättade läraren om hur en tidigare lärare , när eleverna lyckats koppla loss ngt som skulle varit anslutet i en lab-likströmsmaskin, och den började skena, försiktigt krupit bakom en betongpelare, och på bred finlandssvenska sagt :-"Pojkarna roar sig"..... :cool:

Högspänningsbrytare idag använder SF6-gas som brytmedium tidigare fanns det tryckluftsbrytare men de blev ersatta av oljebrytare som i sin tur ersattes av SF6-brytare.

En brytare kan bara bryta vid en nollgenomgång, så likström är ett problem... det byggs ju en hel del likströmsöverföringar nuförtiden. Så om nån uppfinner en likströmsbrytare kan man bli rik.

/ATW

Klämmer i med lite svar jag med ... trots fin beskrivning från GK100

6kA, 10kA

Är mått på hur stor kortslutningsström dvärgbrytaren klarar av att släcka...(Blir kraftig ljusbåge vid kortslutning)

Vilken du måste välja beror på ledningsimpedasen till kraftnätet... El-leverantören är skyldig att kunna upplysa dig detta om du frågar. finns även instrument (dyrt) som man kan mäta detta med.
Förenklat kan man säga bor du i samhället stan har du korta och kraftiga ledningar och behöver högre klassade brytare...
På landet med långa ledningar räcker det med lägre klass då inte kortslutningsströmmen kan bli lika hög...

Smältsäkringar har inte detta bekymmer då sanden rasar in på den avbrunna trådens plats och släcker ljusbågen effektivt.... klarar massor...

Som sagt ,,, dvärgbrytaren har två delar ,, en som bryter för kortslutning å en som bryter för vanlig överbelastning...

Vidare så kan det faktiskt göras krångligare ändå... brytaren skall även bryta innom.... Hmm 200ms "har jag för mig att det var",,, VID kortslutning...
för att säkerställa det måste man även kontrollera brytarens karraktäristik... meeen det e det nog inte många som gör...
allmänt liger utlösningstiden snabbare på 6kA än på 10kA...därav inte bara den kraftigare modellen.

PS. tillräckligt lång och klen ledning så kan kortslutnings strömmen bli så låg att den inte ens kommer upp tillräckligt så att säkringen går.DS.

BG.s skrev:
Vidare så kan det faktiskt göras krångligare ändå... brytaren skall även bryta innom.... Hmm 200ms "har jag för mig att det var",,, VID kortslutning...
för att säkerställa det måste man även kontrollera brytarens karraktäristik... meeen det e det nog inte många som gör...
allmänt liger utlösningstiden snabbare på 6kA än på 10kA...därav inte bara den kraftigare modellen.
0,4s i gruppledning och 5s i huvudledning är den maximala kortslutningstiden vid kortslutning mot jord. 5s för kortslutning mot noll eller fas.

6kA och 10kA dvärgbrytare håller samma utlösningstid för kortslutning (0,1s) 6kA och 10kA anger bara strömvärde för kortslutningshållfastighet.

ArneTW skrev:
Högspänningsbrytare idag använder SF6-gas som brytmedium tidigare fanns det tryckluftsbrytare men de blev ersatta av oljebrytare som i sin tur ersattes av SF6-brytare.

/ATW
Fanns det inte brytare som hade vacuum som släckmetod också?

spinout skrev:
Man använder huvudsak vacuumbrytare idag på mellanspänningsnivån 1-50kV.
SF6 gas försöker man undvika men den har utmärkt isolerande och ljusbågssläckande egenskaper. SF6 har en potential för global uppvärmning som är omkring 23 900 gånger större än den för koldioxid, fast det är inga större mängder som kommer ut i miljön.
Oljeminemumbrytare undviker man i princip helt, är inte så kul om man får ett fel i en sån brytare.

Mikael_L skrev:
På tuben finns det mycket filmer med temat ljusbågar vid brytning. OK, lite större saker än hemmavid:

[länk]
Fy f-n, sådan får man vara glad om man överlever. Har hört om elektriker som fått Helly-Hansen tröjor insmälta i huden.

spinout skrev:
Jopp, de fungerar lite annorlunda, Men de finns bara upp till 72 kV.
Har för mig att det kan finnas nån 145kV vacuum från Japan.

De blir för dyra och svåra att göra för högre spänningar, men de är bra att bryta mindre ström/spänning flera ggr utan att slitas ut.

/ATW

Tack för korrigeringen av utlösningstiderna "Herr" spinout

kom inte ihåg själv om det var 2 eller 400ms

Fråga..
Från vilken punkt räknas det som huvudledning?
Från transformatorstationen eller??

Huvudledning är kablar eller ledare som matar elcentraler.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.