Rrrrr skrev:
Mja.. Det går ju liksom inte att bryta annat än alla tre samtidigt.
Exakt, så då kan man nog tagga ner lite mer uppmärkning. Då räcker det med att det framgår i gruppförteckningen att det är en trefasgrupp.

//Patrik

Patrik vad om jag kör lite hemma fix inget utanför det jag får göra med elen själv. Det tidigare fotot är taget i skåpet till höger om hällen och elen till ugnen sitter under ugnen. Jag gör dumheten att såga upp ett hål in i skåpet till vänster om diskmaskinen och sätter en gren i uttaget till ugnen och tar ström till diskmaskinen. Elektrikern har ju inte kopplat in strömmen till uttaget till diskmaskinen eftersom han inte fick lägga den elen utanpåliggande blev han väl grinig. Vems är då ansvaret för att det uttaget blir totalt överbelastat?
Ritningen är lite gammal och överskåp sitter över hela bänken och jag har dragit fram ström för att dra ner till fläkten som ska sitta över hällen, och funderar på om jag ska spåra ur i väggen för att kunna få in ett rör och mata vidare den strömmen från fläkten till diskmaskinen. Blir det bra eller måste jag fixa en egen matning till det?

• IMG_2934.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag får dåliga vibbar av den lösningen..

//Patrik

Var det där om det sista Patrik?
Ingen bra ide att låta diskmaskinen och fläkten ligga på samma grupp?
Det första var ju mest dumheter som jag ju kan ställa till med om jag skulle strunta i allt jag vet om el och bara köra på, eller låta någon annan fullständigt obildad ta hand om det hela.

Var är det för effekt på fläkten?

Har inte bestämt mej för fläkt än, men det blir något med kolfilter. Nästa patient i lägenheten kan ju få för sig att byta. Men min känsla är att fläktar är rätt energi snåla, har jag fel?

Lyckas inte hitta någon info om hur mycket den drar, men kan ju knappast vara mer än 100w.

Jag skulle tro att den och diskmaskinen kan dela på samma säkring utan större problem.

btg acke skrev:
En vanlig induktionshäll bör väl inte kräva mer än enfas?
Det beror på hur mycket mat du ska laga, och hur många ampere du har per fas...

För att köra full fart på alla fyra plattorna så behövs oftast två faser om 16A vardera.

Om du aldrig lär använda mer än två plattor i taget så borde 16A enfas räcka, men i så fall kan du ju lika gärna köpa en häll med bara två plattor (om det nu finns...)...

Om du har 25A trefas in till lägenheten så tycker jag absolut att du ska ha 2*16A till hällen och 16A till ugnen...

Det här är lätt att klura ut om man läser på specarna från de olika tillverkana av hällar...

Rikard Ågren skrev:
Jag skulle tro att den och diskmaskinen kan dela på samma säkring utan större problem.
Tack Rikard!
Det är ju dessutom bara en 45 diskmaskin, antar att en mindre maskin drar lite mindre än en stor även om det säkert är marginellt. Kollade upp fläktarna och dom ligger på ca 80w plus belysning blir lite över 100w oftast, men det hoppas jag att elektrikern inte har något emot.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.